1 צפייה בגלריה
ניר אורבך בביקור באביתר
ניר אורבך בביקור באביתר
ח"כ אורבך באביתר
(צילום: דוברות יכ"ל)
יו"ר סיעת ימינה, חבר הכנסת ניר אורבך, ביקר במאחז גבעת אביתר יחד עם ראש מועצת שומרון יוסי דגן ויו"ר תנועת נחלה צבי אלימלך שרבף, שהציגו לו את הבקשה להסדרת היישוב. לפי עמדת המדינה, המאחז אינו חוקי ועתיד להיות מפונה בקרוב, אך חבר הכנסת אורבך אמר במהלך הביקור כי הוא בודק כיצד יוכל לסייע למקום ולתושבים. לדבריו, "אני עתיד להיפגש עם הגורמים הרלוונטיים ולראות כיצד ניתן להתקדם ולעזור".
לדברי אורבך "הגעתי לאביתר לפגוש את התושבים, ללמוד את הנושא ואת המקרה. פגשתי אנשים טובים, חלוצים, שבאים ליישב את ארץ ישראל באמונה גדולה".
אורבך אינו חבר הקואליציה היחיד שהגיע לאביתר - אך השניים האחרים ביקרו במאחז מסיבות אחרות. לפני ביקורו של אורבך הגיעו למאחז חברי הכנסת מוסי רז וגבי לסקי ממרצ, שניהם חברי קואליציה, ותלו שלטי צו פינוי על מבנים במאחז.
רז אמר בביקורו "הגעתי לכאן כדי לתמוך בהודעתו של שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, שאמר שאנשי הצבא אומרים שהמקום הזה - אביתר - הוא בלתי חוקי וצריך לפנות אותו. אנחנו מביעים תמיכה בכך".
ח"כ לסקי אמרה: "תוך כמה שבועות העמידו המתנחלים עמודי חשמל ושלטי רחוב, בזמן שהמשטרה והצבא עומדים מהצד. הדרך לסיום הכיבוש צריכה לעבור בסיום מפעל ההתנחלויות. את מאחז אביתר צריך לפנות, ויפה שעה אחת קודם".
שלשום מתח צה"ל ביקורת חריפה על תושבי מאחז גבעת אביתר, וכינה את התנהלותם "בוטה וחמורה". לטענת צה"ל, הקמת המאחז אחראית להפרות הסדר שפרצו באזור, בעקבות התנגדות הפלסטינים להקמתו. המתנחלים הגישו התנגדות לצו התיחום שהוציא הצבא למקום, ופיקוד המרכז דחה את טענותיהם בדבר חוקיות המאחז. פיקוד המרכז ציין כי תוך זמן קצר הוקמו במאחז תשתיות מסוגים רבים ושונים, ונבנו בו עשרות מבנים שאוכלסו בעשרות משפחות - "והכול בניגוד מוחלט לדין וללא כל הסדרה קניינית או תכנונית".
לקראת פינוי אביתר: האלמנה עברה לגור במאחז שקרוי על שם בעלה המנוח
(צילום: אביתר)

ליו"ר תנועת נחלה אמר בביקור של אורבך כי "היישוב אביתר הוא מעשה ציוני פשוט, במיוחד אחרי הרציחות החוזרות ונשנות בצומת תפוח של אביתר ברובסקי (ב-2013) ושל יהודה גואטה (השנה) הי"ד. גם הקואליציה וגם האופוזיציה צריכים להצטרף ולתמוך בעשייה הציונית והחשובה באביתר".
אתמול נודע כי אלמנתו של אביתר בורובסקי, שנרצח בפיגוע דקירה ב-2013 ועל שמו קרוי המאחז, עברה לגור במקום גם היא. האלמנה, צופיה טנא-בורובסקי, אמרה כי "אנחנו מתרגשים לגור כאן. מבחינתנו זו התשובה הכי נכונה לטרור וכל מה שהולך כאן מסביב. אני והילדים גאים בכך שיש יישוב לזכר אבא שלהם, זה מרגש אותנו מאוד".