העיתון הפלסטיני "אל קודס" פרסם הבוקר (ב') מאמר שנכתב על-ידי ד"ר נוואף עוביד, איש מפתח סעודי שמקורב למקבלי ההחלטות בריאד ומי ששימש בעבר יועץ לממשלת סעודיה ולשגרירים הסעודים בוושינגטון ובלונדון. עיתוי המאמר אינו מקרי - יממה בלבד לפני הבחירות בישראל.
2 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
מוחמד בן סלמאן יורש העצר של סעודיה
"יורש העצר מכיר היטב את הסכנות בהכרה בישראל". בן סלמאן
(צילום: רויטרס)
לפי ד"ר עוביד, לא תהיה כל נורמליזציה מצד סעודיה עם ישראל, כל עוד לא מושגת התקדמות בתהליך השלום עם הפלסטינים. רוח הדברים במאמר מציגה את העמדה הסעודית, שהיא אמנם מוכרת, אך יש יסוד סביר להניח שדבריו לא היו מתפרסמים ללא תיאום והסכמה של ההנהגה בממלכה הסעודית. עיתוי הפרסום מגיע גם לאחר האמירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו שייפתח קו טיסות ישירות בין ישראל לסעודיה.
"תיאורטית יש כאלה שעשויים לראות שיורש העצר הסעודי שואף לעבר נירמול היחסים עם ישראל, אלא שהוא מכיר היטב את הסכנות בנקיטת מדיניות גורלית שכזו הכוללת הכרה פומבית במדינת ישראל בתנאים הנוכחיים", כותב עוביד. "לדבר הזה, אם יקרה, יהיו השלכות לא רק בערב הסעודית שהיא המדינה הערבית העשירה ביותר ובעלת תפקיד דתי לאומי חשוב, אלא גם בכל העולם הערבי והמוסלמי".
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
איתות לנתניהו ברקע הבחירות?
(צילום: הדר יואביאן)
נתניהו טס בחשאי לסעודיה בנובמבר האחרון
(צילום: נדב אבס)

"הרוב הגדול בערב הסעודית ומחוצה לה נאחז בהכרזה ההיסטורית של המלך, פייסל בן עבד אל עזיז, שהצהיר כי הממלכה הערבית הסעודית תהיה המדינה המוסלמית האחרונה שתכיר בישראל, ואי אפשר להוציא מהחשבון את ההצהרה ההיסטורית הזו".
מלבד זאת, מציע ד"ר עוביד נקודת מבט נוספת שלדבריו צריך לקחת בחשבון כאשר מדברים על נירמול היחסים. לטענתו, הדבר עלול לתת לגורמים קיצוניים סיבות להביע את מורת רוחם כלפי הממשל. "גם אם לא מדברים על זה לעתים קרובות, צריך לקחת בחשבון שקיצוניים מוסלמים בעלי רקע אלים לא יאהבו את ההחלטה לנרמל וזה רק יכעיס אותם, שכן צעד כזה מהווה בעיניהם נטישה של ערכי האיסלאם ולכן ההנהגה הסעודית הולכת להיות מאוד זהירה בהחלטתה האם לנקוט במדיניות שעלולה ליצור פער בינה לבין העם".
הוא הוסיף: "אין להתעלם שהדלת לנירמול היחסים נפתחה, ועלינו לזכור היטב שההכרה הסעודית, אם תהיה, מותנית בכך שהפלסטינים יקבלו מדינה עצמאית לחלוטין. יש עוד מלאכה רבה עד שהממשל בסעודיה יזכה באמון הציבור בסוגיה הזו, וזה כמעט בלתי אפשרי במציאות הנוכחית ובמדינה שמרנית כמו ערב הסעודית".
מאמרו של עוביד מאותת לפלסטינים כי סעודיה עומדת לצידם בכל הנוגע לגישתם בנוגע לתהליך השלום וכי היא דבקה ביוזמה הערבית. מאמר זה מכוון גם לאוזניים אמריקניות בממשל החדש של הנשיא ג'ו ביידן בוושינגטון.