בצל הלחימה במבצע "חיצי צפון" נגד חיזבאללה, צה"ל הודיע כי חטיבות המילואים 6 ו-228 יגויסו למשימות מבצעיות בצפון, והמילואימניקים נמצאים בדרכם לשטח. עבור חלקם מדובר בצו 8 שלישי או אפילו רביעי תוך פחות משנה, לאחר שהם כבר לחמו מאז 7 באוקטובר במגוון משימות וזירות.
תרגיל צוות קרב בגזרה הצפונית
(צילום: דובר צה"ל )

ההקפצה לצפון נעשית על רקע דיווחים סותרים על שיחות להפסקת אש, שחלקם הוכחשו באופן רשמי על ידי ראש הממשלה, וחלק מהמילואימניקים מעידים שיש תחושה של אי-ודאות לגבי הימים הקרובים. רס"מ רונן, רס"פ בחטיבה 6, הוקפץ אתמול בערב למילואים ואמר: "אנחנו משתדלים לא להיות בחדשות. אני לא יכול לקחת לחיילים שלי את הפלאפונים, אבל השאיפה שכל הדיווחים לא יחדרו לכאן. בסוף יש לנו מקצוע והוא להיות חיילים, לדאוג שהציוד מוכן וכיוצא בזה".
עם זאת, הדיווחים השונים משפיעים לא מעט על התחושות: "ברור שאנחנו רוצים ומנסים לקבל תמונה בהירה יותר, ואין אותה כרגע. אני רק יכול להגיד שתהיה אכזבה מאוד גדולה אם בסוף יתברר שהיינו כלי משחק באיזה מהלך פוליטי, וכל הפסקת האש הייתה דבר ידוע מראש. אני אתמול התמודדתי עם הודעות ושיחות מחיילים שלא יצא לי להתמודד איתן מתחילת הלחימה: מאישה של לוחם שהשאירה לי הודעה קורעת לב, שאם משהו יקרה לו היא מבקשת שרק אני אבוא להודיע לה, ועד חייל שכרגע מסייע לנו מרחוק כי המצב בבית לא אִפשר לו לקום ולנסוע. האנשים שבורים ומפורקים, השאירו ילדים בוכים, עבודות, לימודים והתייצבו באופן מלא. מהרגע שמתייצבים המוטיבציה בשיא, וכל דיווח כזה שיוצא זה משהו שמפורר את האמון אצלנו, שגם ככה מעורער מלכתחילה".
2 צפייה בגלריה
בפעם השניה: לוחמי חטיבה 5 חוזרים לתמרון במרכז רצועת עזה - תיעוד מסדרת התרגילים של לוחמי המילואים
בפעם השניה: לוחמי חטיבה 5 חוזרים לתמרון במרכז רצועת עזה - תיעוד מסדרת התרגילים של לוחמי המילואים
סדרת תרגילים של חיילי המילואים
(צילום: דובר צה"ל)
2 צפייה בגלריה
תקיפות בדאחייה בביירות
תקיפות בדאחייה בביירות
תקיפות בדאחייה בביירות
לוחם מילואים נוסף שגויס אתמול בצו 8 אמר בשיחה עם ynet: "אנחנו גדוד שעשה קרוב ל-200 ימי מילואים, וסיים רק לפני שבועיים סבב נוסף של מילואים בצפון. אנחנו מתאפסים על החיים שלנו בדיוק, ומוקפצים שוב בצו 8 בהול תוך 24 שעות, רק כדי לגלות בבוקר שיש משא ומתן על הפסקת אש שמתנהל בדרג המדיני.
"בטוח שיש דברים שנסתרים מהעין, ובטוח שאנחנו לא מבינים הכול, אבל חשוב להביע את התחושה הקשה שאם הולכים פה על הפסקת אש זמנית, שלא בטוח שתוביל לתוצאה מדינית מיידית, המשמעות היא שלאויב יהיה זמן להתכונן ולהיערך מחדש, דבר שיסכן אותנו בתמרון. יש חשש שהרבה מהיתרונות שצה"ל השיג ייעלמו. זו תחושה קשה שרבים מאנשי המילואים מסתובבים איתה".
על רקע הגיוס הנרחב, הביעו גם נשות המילואימניקים תסכול מכך שמדובר בסבב שלישי תוך זמן קצר, ומכך שייתכן שחלק מהחגים הן יעברו בלי הבעלים שלהן שיהיו בצפון.
חן ארבל מירנברג, מנכ"לית פורום נשות המילואימניקים, אמרה: "שנה ללחימה, שנה למילואים, שנה למלחמה על הבית – שהיא מלחמה על הזוגיות, על הילדים, על לא לאבד את העבודה ואת עצמנו. עכשיו המשפחות שלנו נדרשות שוב להתגייס במיידי ולהקריב למען כולם. קשה להכיל שוב את החרדה, את הבכי של הילדים, את הפרידה הלא צפויה, את התלישה הפתאומית של בני הזוג מהבית, מהעבודה. אנחנו ללא תמיכה ראויה – כלכלית, תעסוקתית ובעיקר נפשית, קורסות תחת הנטל המתמשך. החוסן בחזית תלוי בחוסן בעורף. אנחנו קוראות לכל הגורמים בממשלה ובכנסת להסיט את התקציבים הראויים לאלו שמגינים על כולנו ולדאוג באופן בהול להרחבת השורות".