שר החוץ ישראל כ"ץ קרא הבוקר (שישי) לבריטניה וצרפת להצטרף גם למהלך התקפי נגד איראן, ולא רק להגנתי - במקרה שטהרן תחליט לתקוף את ישראל. "אם איראן תתקוף - אנחנו מצפים שהקואליציה תצטרף לישראל לא רק בהגנה אלא גם בהתקפה על יעדים משמעותיים באיראן", אמר בפגישה עם שר החוץ הבריטי דיוויד לאמי ושר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה.
כ"ץ בפגישה עם שרי החוץ
(צילום: יוסי פונס לע"מ)

כ"ץ אמר לשניים שישראל לא תוכל שלא להגיב בעוצמה על כל פגיעה בה. "איראן חייבת להבין שאם לא תפסיק את התוקפנות הישירה והעקיפה נגד ישראל - היא תשלם מחיר כבד בתחומים האסטרטגיים והכלכליים", הוסיף כ"ץ.
אחרי המפגש עם כ"ץ, ערכו שרי החוץ של בריטניה וצרפת מסיבת עיתונאים שבה גינו בחריפות את הפרעות שביצעו יהודים בכפר הפלסטיני ג'ית באזור השומרון, פרעות שבהן הוצתו בתים ורכבים ולפי הפלסטינים אחד התושבים בכפר גם נורה למוות ואחר נפצע. "המראות בלילה האחרון - של שריפות והצתות בתים, של השלכת בקבוקי תבערה על מכוניות, של השתוללות ורדיפת אנשים מבתיהם - הם מראות מתועבים, ואני מגנה זאת בצורה החריפה ביותר", אמר השר הבריטי לאמי.
1 צפייה בגלריה
 שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש עם שר החוץ הצרפתי סטפן סזו'רנה ומזכיר החוץ הבריטי דיוויד לאמי
 שר החוץ ישראל כ"ץ נפגש עם שר החוץ הצרפתי סטפן סזו'רנה ומזכיר החוץ הבריטי דיוויד לאמי
( צילום: שלומי אמסלם לע"מ)
בהמשך פורסם גם גינוי של האו"ם לפרעות, שבו הן כונו "מחרידות". גינוי חריף פרסם גם שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, מבקר חריף של ישראל שנמצא בשלהי כהונתו. "אנחנו מגנים את מתקפות המתנחלים בג'ית, שמטרתן להטיל טרור על האזרחים הפלסטינים. יום אחרי יום, עם כמעט חסינות מוחלטת מענישה, מתנחלים ישראלים מציתים אלימות בגדה המערבית הכבושה ותורמים לפגיעה באפשרות לסיכוי כלשהו לשלום", כתב בורל בציוץ ברשת X.
בורל הוסיף שממשלת ישראל "חייבת לעצור את הפעולות הבלתי מקובלות הללו באופן מיידי". לדבריו בכוונתו להציע סנקציות אירופיות על גורמים שמאפשרים לכאורה את אלימות המתנחלים, "כולל כמה מחברי הממשלה הישראלית". בורל, יצוין, כבר קרא השבוע להטיל סנקציות על השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
במפגש של כ"ץ עם שרי החוץ מוקדם יותר הם דנו גם במגעים לעסקת חטופים, ובפסגה בדוחא עם המתווכות. "ישראל מעוניינת בעסקה כדי להביא לשחרור החטופים הביתה - ותעשה הכול במו"מ כדי לקדם עסקה כזו. חמאס עלול להקשיח את עמדותיו ולחכות למתקפה האיראנית על ישראל כאלטרנטיבה למו"מ", הזהיר עוד.
בארה"ב רואים בפסגה גם הזדמנות למניעת מתקפה איראנית וכזו של חיזבאללה על ישראל - בעקבות חיסוליהם של איסמעיל הנייה בטהרן ופואד שוכר בדאחייה של ביירות. הלילה אמר גורם המקורב לחיזבאללה ל"וושינגטון פוסט" שארגון הטרור לא יתקוף את ישראל כל עוד מתנהלים המגעים בדוחא, כדי לא להיתפס כזה שמשבש אותם. לפי שעה הנציגים הישראלים מתוכננים לשוב היום.
לדברי גורם בכיר באחת מהמדינות המתווכות, למרות שראש הממשלה הקטארי לא אמר זאת במפורש בשיחה שקיים עם ההנהגה האיראנית, המסר של דבריו היה ברור: "הוא אמר לבכירים בטהרן, 'אנחנו מתקדמים, קצת, אבל מתקדמים'", וגם רמז: "'אתם צריכים לשקול היטב אם כדאי לכם, או לחיזבאללה, לתקוף את ישראל דווקא בשעה שיש התקדמות כזו'".
ואכן, לשיחת הטלפון הזו הייתה השפעה ככל הנראה. זמן קצר לאחר מכן נודע לבכירים מהמדינות המתווכות כי בניגוד להחלטה קודמת של חיזבאללה לתקוף את ישראל, הוחלט בינתיים לדחות את ההתקפה, לא משנה בידי מי תבוצע, עד שיתברר מצב השיחות – כלומר המצב האזורי – בצורה טובה יותר.