התקיפה הישראלית ההיסטורית היום (שבת) בנמל חודיידה שבתימן החלה בסמוך לשעה 18:00, שעות אחרי שתושבים באילת דיווחו על מטוסי קרב ישראליים שטסו בשמי העיר - בזמן שהשרים הדתיים הוקפצו בבהילות לדיון מיוחד בקבינט בקריה. יעד התקיפה היה במרחק של יותר מ-1,700 ק"מ, 200 ק"מ יותר רחוק מטהרן, והשתתפו בה כמה מטוסים ישראליים - ולכן היא נחשבת לתקדימית.
תיעוד התקיפה בחודיידה שבתימן

תיעוד ההיערכות של חיל האוויר
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
תיעוד מפיצוץ בחודיידה , תימן
תיעוד מפיצוץ בחודיידה, תימן
( צילום: AFP /ANSARULLAH MEDIA CENTER)
בצה"ל הדגישו כי לא מדובר בתגובה רק לפגיעת הכטב"ם בתל אביב, שממנה נהרג יבגני פרדר, אלא לכל התקיפות של החות'ים מתחילת המלחמה - שנעשות במימון ובהכוונה של טהרן, עם אמל"ח איראני. לפי צה"ל, היו כ-220 שיגורים מתימן מתחילת המלחמה, אך הפגיעה בתל אביב הייתה הפעם הראשונה שבה הצליחו החות'ים לחדור את המרחב האווירי של ישראל. שר הביטחון יואב גלנט הבהיר כי צה"ל תקף בפעם הראשונה שבה החות'ים הצליחו לפגוע באזרח ישראלי - ויתקוף עוד ככל שיידרש. "את האש שבוערת כעת בתימן רואים בכל רחבי המזרח התיכון", אמר במסר ברור לאיראנים.
בצה"ל מזכירים כי תימן חצויה ובמחציתה שולטים החות'ים דרך נמל חודיידה, שמשמש צינור אספקה עיקרי לשלטונם - ולקבלת אמצעי לחימה. 70% מהסחורות ההומניטריות שמגיעות לנמל מגיעים לאזורים שעליהם שולטים החות'ים, ולכן קיבל הנמל "פרוטקשן" מערבי שנתן לו חסינות מתקיפות - אף שיש להם נמלים נוספים שדרכם עוברות סחורות.
בין היתר תקף צה"ל תשתיות אנרגיה שמשמשות לא רק למטרות אזרחיות אלא גם לטרור - והן מאפשרות מימון עצמי לחות'ים. "אין לנו עניין לפגוע בתימן כמדינה - אלא רק בטרור החות'י שנשלט וממומן על-ידי איראן", אמרו בצה"ל. בנוסף הזכירו בצבא את העובדה שגם סעודיה ומצרים נפגעות מהתקיפות הסדרתיות של החות'ים נגד כלי שיט בים האדום. ההכנסות המצריות מתעלת סואץ, למשל, נפגעו משמעותית, וכך גם נמלים אירופיים שבהם לא עברו ספינות כתוצאה משינוי נתיבי השיט.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "הנמל שתקפנו אינו נמל תמים. הוא שימש למטרות צבאיות, הוא שימש כנקודת כניסה לנשק קטלני שסופק לחות׳ים על ידי איראן. הם השתמשו בנשק הזה כדי לתקוף את ישראל, לתקוף את מדינות האזור, לתקוף נתיב שייט בינלאומי, נתיב שייט מהחשובים בעולם. הפעולה פגעה במטרות במרחק 1,800 ק"מ מאיתנו - ומבהירה לאויבינו שאין מקום שהזרוע הארוכה של מדינת ישראל לא תגיע אליו".
לדברי נתניהו, "החות'ים הם חלק בלתי נפרד מציר הרשע של איראן. ציר זה פועל לא רק נגד ישראל, הוא מאיים על שלום העולם כולו. ישראל מצפה מהקהילה הבינלאומית להגביר את מאמציה נגד איראן וגרורותיה, כדי לבלום את תוקפנותה של איראן, וכדי להגן על חופש השייט הבינלאומי. כל מי שמבקש לראות מזרח תיכון יציב ובטוח צריך להתייצב נגד ציר הרשע של איראן, ולתמוך במאבקה של ישראל נגד איראן וגרורותיה: הן בתימן, הן בעזה, הן בלבנון, בכל מקום. ולסיום, יש לי מסר לאויבי ישראל: אל תטעו בנו. נגן על עצמנו בכל דרך, ובכל חזית. כל מי שיפגע בנו ישלם מחיר כבד מאוד על תוקפנותו".
4 צפייה בגלריה
מטוסי בז F15 בדרכם לתקיפה בתימן
מטוסי בז F15 בדרכם לתקיפה בתימן
אחד ממטוסי ה-F-15 שהשתתפו בתקיפה
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל אומרים כי התקיפה כללה תכנון קפדני והיערכות לתרחישי הסתבכות או תקיפות במקביל מהמרחב. בצבא מעריכים כי עוד ישתמשו בתקיפות וביכולות ארוכות הטווח הללו במהלך המלחמה, ולכן ממעטים בפרטים על האופן שבו תקף חיל האוויר: "אנו ערוכים להתמודד עם איומים מתימן גם בהמשך - ועדיין צריך לזכור שלא מדובר בהגנה הרמטית".
התקיפה כללה תדלוקים באוויר עם מטוסי ראם בשל המרחק הרב למדינה, טיסות בגובה נמוך כדי לחמוק ממכ"מי אויב, וייתכן שגם הרשאה ותיאום עם סעודיה. בנוסף, התנהל חפ"ק ומעקב מודיעיני אווירי עם טייסת הנחשון, חיפוי של כלים של חיל הים שפרוסים בים האדום (סטי"ל וכנראה גם צוללת), ושימוש בעיקר בחימושי "סטנד אוף" להטלות מטווח של 100 ק"מ מהיעדים, בשילוב מטוס F-15 כמפציץ עיקרי ו-F-35 לחמקנות פותחת דרך.
גלנט: את האש שבוערת בתימן רואים בכל המזרח התיכון
(צילום: אלעד מלכה)

דיון החירום בקבינט, אחר הצהריים
(צילום: יוסי כהן, לע״מ)

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והרצי הלוי
בנימין נתניהו והרצי הלוי
הלוי, נתניהו וגלנט בדיון החירום בקבינט
(צילום: מעיין טואף, לע״מ)
במוקד התקיפה היו מחסני אמל"ח איראניים שהחות'ים ניסו להסתיר ומצבורי נפט, כהעברת מסר "פוטוגוני" מרתיע לשלטון הפרו-איראני בצנעא, וכאיתות לקואליציה האמריקנית-בריטית שפועלת נגד החות'ים, ולפיו צה"ל לא יסתפק יותר בהגנה אחורה מפני השיגורים מתימן. בנוסף, הותקף נמל תעופה כדי לפגוע בנתיבי העברת האמל"ח מאיראן לתימן.
שעות לפני שבוצעה התקיפה התכנס הקבינט לדיון חשאי ומיוחד, יחד עם השרים שומרי השבת, ותושבים באילת דיווחו כי ראו מטוסי קרב ומטוסי תדלוק בשמי העיר. ישיבת הקבינט החלה בשעה 14:30, כשהשרים זומנו בהתרעה קצרה מאוד לדיון, שהצנזורה הטילה איפול על עצם כינוסו. בישראל המתינו לשובם של המטוסים לפני שישראל לקחה אחריות על הפעולה. בנוסף לאותו דיון, התקיימה בבוקר פגישה בראשות שר הביטחון יואב גלנט, יחד עם ראשי מערכת הביטחון, ובהם הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי.
דיווחים על המטוסים שנצפו בשמי הדרום התפרסמו ברשתות החברתיות אף שהצנזורה אסרה זאת. לפי הדיווחים הערביים, מדובר בעשר תקיפות לפחות של מטוסי קרב ישראליים נגד מתקני זיקוק נפט, תחנת הכוח לייצור חשמל ראס כאטיב ויעדים נוספים באזור הנמל בחודיידה. הרשויות החות'יות אמרו כי התקיפות גרמו לשריפות ענק, להרוגים ולפצועים.
דובר החות'ים, מוחמד עבד א-סלאם, איים בתגובה: "ישראל ביצעה תקיפה אכזרית נגד תימן, שכללה מתקנים אזרחיים, מתקני נפט ותחנת חשמל. המטרה הייתה להגביר את הסבל של העם וללחוץ על תימן להפסיק לתמוך בעזה. זה חלום שלא יתגשם. התקיפה רק תגביר את הנחישות שלנו לתמוך ברצועת עזה".