בריאיון עם סוכנות הידיעות AP, איים אמש (שלישי) נעים קאסם, סגנו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, כי אם ישראל תפתח "מתקפה מוגבלת" על לבנון, ארגונו לא יגיב בהתאם לכללים של ישראל. הוא ציין כי "לא תהיה שליטה על מי ייכנס למלחמה", ובפועל - לא שלל אפשרות שגם איראן תצטרף באופן ישיר.
2 צפייה בגלריה
נעים קאסם , עמנואל מקרון, אמיר עלי חאג'יזאדה
נעים קאסם , עמנואל מקרון, אמיר עלי חאג'יזאדה
קאסם, מקרון וחאג'יזדה
(צילום: Christophe Ena / POOL / AFP / AP / Bilal Hussein / SEPAH NEWS)
המשלחת של איראן לאו"ם, נזכיר, איימה על ישראל ב"מלחמת השמדה" אם תפתח במלחמה בלבנון. אלא שמדברים שנשא שלשום מפקד חיל האוויר של משמרות המהפכה, כלל לא ברור אם טהרן תצטרף באופן דומה לזה שבו פעלה באפריל האחרון, אז שיגרה לכיוון ישראל יותר מ-300 טילים מסוגים שונים וכטב"מים - חרף הערכות שונות שנשמעו לאחרונה.
"התנאים לפעולה ישירה נגד ישראל אינם עומדים לרשותנו. ברור שהנשק של יקירינו בפלסטין, בלבנון ובמקומות נוספים מועבר דרך איראן", אמר מפקד חיל האוויר אמיר עלי חאג'יזדה בנוכחות כמה משפחות מחבלים שחוסלו ברצועת עזה. "יש לנו כוח, אבל הידיים שלנו כבולות. אנו מקווים שתבוא הזדמנות ליישם את 'ההבטחה האמיתית השנייה' (שם המבצע שנתנה איראן למתקפה באפריל - לב"א)".
הכותרת
האסטרטגיה של נסראללה במלחמה
23:54
נתניהו בגבול הצפון בשבוע שעבר
(צילום: רועי אברהם, לע"מ)

הוא הוסיף: "כבר כמעט תשעה חודשים אנו רואים את הפשעים של פושעי המשטר הציוני, בתמיכת האמריקנים והאירופים. כל יום אנו עדים לפשעים עצומים מצד היוהרה והמשטר הציוני נגד העם. אנחנו עם פלסטין. המראות הללו מרים מאוד עבור עמנו. מבחינתנו זו מרירות כפולה".
איומי ישראל לצאת למתקפה בלבנון עלו אמש בשיחה שקיים נשיא צרפת עמנואל מקרון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי ארמון האליזה, מקרון הדגיש לנתניהו את ה"צורך הברור למנוע תבערה" בין ישראל לחיזבאללה. "הוא הדגיש את דאגתו הקיצונית מהמתיחות בין ישראל לחיזבאללה לאורך הקו הכחול, והדגיש את הצורך למנוע תבערה שתפגע באינטרסים של ישראל ולבנון, ותהווה התפתחות מסוכנת ליציבות האזורית", נמסר מהאליזה.
עוד נמסר כי השניים דנו גם במאמצים הדיפלומטיים בנושא. לפי האליזה, שליחו של הנשיא ביידן, עמוס הוכשטיין, צפוי להגיע לפריז מחר.
2 צפייה בגלריה
עמוס הוכשטיין
עמוס הוכשטיין
שליח ביידן הוכשטיין. יגיע לפריז
(צילום: AFP)

המיליציות יצטרפו?

בדבריו אתמול בערב, קאסם גם לא שלל אפשרות שהמיליציות הפרו-איראניות יצטרפו ללחימה לצד אנשי חיזבאללה, במקרה של מלחמה ישראלית. בעולם נפוצו לאחרונה דיווחים שונים סביב האפשרות שהמיליציות יצטרפו. בסוכנות AP נטען כי אלפים מאנשי המיליציות הפרו-איראניות ברחבי המזרח התיכון מוכנים להגיע ללבנון ולהצטרף למחבלי חיזבאללה בקרבות, אם המצב יגיע לכדי מלחמה רחבת היקף.
אלפים מהם נמצאים בסוריה - ויכולים בקלות לחצות את הגבול הכמעט ולא קיים בין סוריה ללבנון. "נילחם כתף אל כתף עם חיזבאללה אם מלחמה כוללת תפרוץ", אמר ל-AP אז אחד הגורמים במיליציות בעיראק. הוא טען שכבר עכשיו נמצאים בלבנון "יועצים" מעיראק שעוסקים בנושא. גורם אחר ששוחח עם AP פירט אילו מיליציות עשויות לקחת חלק במלחמה עם ישראל - במקרה שתפרוץ כזו: אנשי אל-חשד א-שעבי העיראקי, הפאטימיון מאפגניסטן, הזיינביון מפקיסטן - וגם אנשי החות'ים בתימן.
ב"אל-אחבאר" המזוהה עם חיזבאללה נטען שמאות פעילים השייכים למיליציות הפרו-איראניות עוברים אימונים והכשרות בעיראק ומחוצה לה - בפיקוח איראני - כדי להיערך למלחמה מקיפה. עוד דווח כי יש קבוצות שעוברות גם הכשרה באיראן, וצפויות לחזור לעיראק.
יחד עם זאת, בחיזבאללה הסתייגו מעט מהאפשרות. הרקע האפשרי הוא התגובות לצעד כזה בתוך לבנון. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה אמר באחד מנאומיו האחרונים כי "יש לחיזבאללה כוח אנושי גדול ומוכן. אפילו במלחמה כוללת אנחנו לא צריכים את כל הכוח האנושי הזה. דיברנו בעבר על המספר 100 אלף, ועכשיו הרבה יותר. האויב פתח במלחמה בין מלחמות בסוריה וכשל – כל מה שהיה צריך להגיע ללבנון הגיע. הסביבה בלבנון איתנה, סבלנית, מציעה את בתיה, כסף, זה אחד ממרכיבי הכוח החשובים ביותר". אחת האפשרויות שעלתה היא שבמקום לפתוח חזית מלבנון - המיליציות יעשו זאת מתוך סוריה - עם כטב"מים וטילים.
פורסם לראשונה: 23:25, 02.07.24