סמל-ראשון מוטי רווה (37), לוחם מפעיל צמ"ה שנפל בקרב בדרום רצועת עזה, התגייס לראשונה לצה"ל במלחמה. רווה, שגדל בבית חרדי ולא התגייס לשירות סדיר בצה"ל בצעירותו, לא היה מסוגל לעמוד מנגד, וכשהחלה המלחמה התייצב לגיוס שלב ב' - מסלול המיועד לחרדים שעברו את גיל הגיוס, אך מעוניינים לתרום למאמץ הביטחוני.
3 צפייה בגלריה
רב"ט (במיל') מוטי רווה, מהיישוב שני, לוחם מפעיל צמ"ה, חטיבת גבעתי (84), נפל בקרב בדרום רצועת עזה. בן 37 בנופלו.
רב"ט (במיל') מוטי רווה, מהיישוב שני, לוחם מפעיל צמ"ה, חטיבת גבעתי (84), נפל בקרב בדרום רצועת עזה. בן 37 בנופלו.
סמ"ר מוטי רווה ז"ל
(צילום: דובר צה"ל)
אגף כוח האדם בצה"ל גיבש, ומול משימות נדרשות בלבד, מסלולי שירות רלוונטיים המיועדים למי שפטורים ככלל מגיוס. השיבוץ מתבצע על-פי צורכי צה"ל במגוון תפקידים התומכים את מאמץ הלחימה כגון פרמדיקים, חובשים ונהגי משא כבד. מדובר כאמור במסלול ייעודי שבו עוברים טירונות קצרה כבת שלושה שבועות בבסיס סגור והכשרה לתפקיד מתאים, ולאחר מכן משתלבים בו במערך המילואים. הגיוס מתקיים לבני 26 ומעלה בלבד, גיל הפטור.
מראשית הלחימה פנו יותר מ-4,000 חרדים בבקשה להתגייס לצה"ל למסלול שלב ב' ולהיות חלק ממערך המילואים, על אף שלא שירתו בסדיר. יותר מ-1,100 מתוכם אכן גויסו ושולבו בתפקידי מילואים שונים. אחרים בהמתנה או שנאמר להם כי בשל גילם הצעיר עליהם להתגייס למסלולי שירות סדירים רגילים.
בצה"ל ובעמותת "נצח יהודה", המלווה את המיזם, רואים חשיבות בגיוס שלב ב' בעיקר בשביל "לנרמל בציבור החרדי אנשים הלובשים מדים", והמטרה היא ריכוך ההתנגדות בחלקים מהציבור החרדי לכל השתלבות בצה"ל.
3 צפייה בגלריה
חרדים בלשכת גיוס
חרדים בלשכת גיוס
חרדים בלשכת גיוס
(צילום: REUTERS/Hannah McKay)
רווה עשה טירונות 03, והוכשר להיות מפעיל D9. הוא היה בעל רישיון על כלי רכב כבד, ועשה הכשרה על שופל, באגר ודחפור, וכך קיבל את תפקידו כמפעיל צמ"ה. בתחילה שירת רווה בהגנה על היישוב שני, שם התגורר, אך ביקש לעבור לחזית הלחימה והצטרף לכוח חטיבת גבעתי.
נתן מפי, מפקד מחלקת איסוף נתונים וחללים בפיקוד העורף, סיפר: "אני בעצמי התגייסתי ב-2011 לשלב ב' באופן שונה ממה שהיה היום. הייתי אז בן 30 ורציתי להתחיל לעבוד. חשבתי שאם אני כבר לא בחור ישיבה ויוצא לעבודה, אז אתגייס קודם להיות חלק מהמאמץ הביטחוני. מאז 7 באוקטובר אני במילואים".
הוא הוסיף: "יש כאלה שתמיד רצו וחשבו להיות חלק, ועכשיו ראו בזה הזדמנות והבינו שזו שעת כושר להתגייס מבלי ביקורת או פתיחת עין מצד החברה שממנה הם באו. אני אישית לא הלכתי אף פעם במדים באזור חרדי. עכשיו, מאז תקופת המלחמה, דווקא כן. אחרי המלחמה פנו אליי כמה אנשים ואמרו לי שהם מעוניינים להתגייס. בחור בן 44 ממש לאחרונה בא אליי ואמר שישמח להתגייס, זה אדם שבחיים לא חשב להיות בצבא".
לדבריו, "יש פסיכולוג חדש, חרדי לכל דבר ועניין, שחיפש איפה הוא יכול להשתלב - וגויס כקב"ן למחנה שורה. הרבה עובדים סוציאליים חרדים התגייסו להיות חלק ממערך בריאות הנפש בשורה. גם הצבא הבין את גודל השעה ופתח הרבה קבוצות לגיוס שלב ב'".
3 צפייה בגלריה
מראשית הלחימה פנו יותר מ-4,000 חרדים בבקשה להתגייס לצה"ל
מראשית הלחימה פנו יותר מ-4,000 חרדים בבקשה להתגייס לצה"ל
מראשית הלחימה פנו יותר מ-4,000 חרדים בבקשה להתגייס לצה"ל
(צילום: רויטרס)
בשבועות האחרונים התגייסו גם 61 נשים מרקע דתי וחרדי לשלב ב'. לפני כשבועיים התקיים טקס השבעה של 61 נשים דתיות, חרדיות ויוצאות המגזר שקיבלו בעבר פטור משירות צבאי.
הנשים עברו טירונות 02 בבסיס דותן במסגרת פרויקט שלב ב', והתגייסו לתפקידי פסיכולוגיות ועו"סיות קב"ניות, אחיות, פרמדיקיות, מהנדסות, נשות הדרכות ועוד. "בתוך מרוץ החיים הפרטי שלכן, בחרתן לעצור הכול, להירתם למאמץ הלאומי ולהתגייס", כך פתחה סרן שקד מילו, מפקדת פלוגה במערך מגל, את נאומה בטקס ההשבעה של טירונות שלב ב' בבסיס דותן.
הנשים הצהירו אמונים לצה"ל וקיבלו תנ"ך ממפקדות הצוותים. מפקדת הבסיס סגן-אלוף רעות זכריה, המגיעה מרקע דתי, סיפרה בשיחת הפתיחה שערכה עם הטירוניות על הקשר האישי שלה לפרויקט: "כל אחת מהנשים כאן מזכירה לי את החברות שגדלתי איתן, וזה רק מעצים בעיניי את החשיבות של הנוכחות שלהן פה - כמה שהיא לא מובנת מאליה. אני גאה בזכות שניתנה לי לפקד על הפלוגה הזאת ומקווה שנזכה לפתוח עוד ועוד מחזורי גיוס שכאלה, בזכות הביקוש שאנחנו רואים".