יותר משבוע חלף מאז נאומו הדרמטי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, בה חשף את עיקרי ההצעה הישראלית העדכנית לחמאס, והיום (ראשון) מפרסמת רשת אל-ג'זירה הקטארית את המסמך המלא, שמהווה את הבסיס לעסקה. תשובת חמאס הרשמית לעסקה טרם נמסרה, בצל המבצע הנועז לשחרור ארבעת החטופים מלב הרצועה, ובינתיים המתווה תואר על ידי אל-ג'זירה כ"מסמך עקרונות בסיסיים להסכם חילופי שבויים ואסירים והחזרת שקט בר קיימא".
5 צפייה בגלריה
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביבי בנימין נתניהו, תיעוד של סינוואר, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב,
ביידן חשף את המתווה, סינוואר טרם הגיב רשמית
(צילום: חיים גולדברג/פלאש90, דובר צה"ל , REUTERS/Evelyn Hockstein)
נתניהו בפגישה עם נציגי פורום "גבורה"
(צילום: רועי אברהם, לע״מ)

ביידן, נזכיר, דיבר גם על מציאת חלופה לשלטון חמאס - אך בהצעה הנוכחית, כמו בהצעות שקדמו לה, לא מוזכר מי יהיה הגורם השלטוני בעזה ביום שאחרי.
לפי הדיווח באל-ג'זירה, מטרת ההצעה הישראלית היא לשחרר את כל החטופים הישראלים שמוחזקים ברצועת עזה כבר שמונה חודשים ויותר, בשלבים. תחילה ישוחררו 7 חטופות, לאחר מכן יצא לפועל החלק של "השחרור ההומניטרי" במסגרתו ישוחררו פצועים, חולים וקשישים - בתמורה למספר מוסכם של מחבלים מהכלא הישראלי. המטרה של חמאס מנגד, גם היא ברורה: חזרה למה שמכונה "שקט בר קיימא" - הפסקת אש קבועה וממושכת, נסיגת הכוחות הישראליים מעזה - ושיקום הרצועה.
המסמך כולל שלושה שלבים, כל אחד מהם - נכתב - יימשך שישה שבועות. ynet מביא בפניכם את "ההצעה הישראלית" המלאה שהציג ביידן, כפי שפורסמה באל-ג'זירה.

השלב הראשון

הפסקה זמנית של הלחימה ברצועה. בהצעה נכתב כי הפעולות הצבאיות משני הצדדים יופסקו, והכוחות הישראליים ייסוגו מזרחה, הרחק מאזורים מיושבים - ויוצבו בגבול, בכל אזורי רצועת עזה, כולל בציר נצרים וכיכר כווית.
הפסקה זמנית של תעופה ברצועה. הפסקה זמנית של תעופה (צבאית וסיור - איסוף מודיעין, לב"א) בעזה מדי יום למשך 10 שעות ולמשך 12 שעות בימי שחרור חטופים.
העזתים יחזרו לבתיהם. ישראל מאפשרת בהצעתה את החזרת העקורים לאזורי מגוריהם ונסיגה מוואדי עזה (ציר נצרים וכיכר כווית).
5 צפייה בגלריה
 מטוס F-16 מעל גבול ישראל
 מטוס F-16 מעל גבול ישראל
התעופה מעל הרצועה תופסק
(צילום: רויטרס / Amir Cohen)
נסיגה חלקית לאחר שבוע, ושחרור חטופות. במסמך שפורסם באל-ג'זירה דווח על הסכמה ישראלית לנסיגה חלקית שתחל ביום השביעי לעסקה, כאשר הכוחות הישראליים ייסוגו מרחוב א-רשיד לרחוב סלאח א-דין והעקורים יורשו לחזור לאזורי מגוריהם, אחרי שחמאס ישחרר שבע חטופות. מדובר בשינוי נוסף, שבישראל אישרו, מההצעה שאליה הסכים חמאס בחודש שעבר - והוא הבקשה להעלות כאמור את מספר החטופות שישוחררו משלוש לשבע.
נסיגה ממרכז הרצועה - רק אחרי שלושה שבועות. בנוגע לנסיגה ממרכז הרצועה, ובמיוחד מציר נצרים וכיכר כווית, נטען כי היא "לא תתבצע לפני היום ה-22" (של העסקה, לב"א).
לרצועה ייכנס סיוע רב, וגם משאיות דלק. החל מהיום הראשון של העסקה תותר הכנסה של כמויות גדולות של סיוע ודלק - 600 משאיות ביום, בהן 50 משאיות דלק. מחצית ממשאיות הסיוע יועברו לצפון הרצועה, כולל דלק הדרוש להפעלת תחנת החשמל, מסחר, ציוד אזרחי לפינוי הריסות, שיקום והפעלת בתי חולים, מרכזים רפואיים ומאפיות בכל רצועת עזה. האו"ם על שלל סוכנויותיו וארגונים נוספים יספקו שירותים הומניטריים בכל אזורי הרצועה לאורך ההסכם.
תחילת המו"מ על השלב השני - ביום ה-16, במקביל לשחרור חטופים נוספים. רק לאחר יותר משבועיים של ביצוע השלב הראשון - יחל משא ומתן עקיף על השלב השני של העסקה. המו"מ יתמקד בהמשך שחרורי החטופים, בהם גברים וחיילים שמוחזקים בשבי ברצועת בעזה. בשלב זה ישוחררו חטופים נוספים מרצועת עזה, בהם פצועים, קשישים ונשים נוספות, גם כן בתמורה למחבלים פלסטינים שמרצים מאסר בבתי הכלא בישראל. המטרה היא לסיים את המו"מ על השלב השני לא יאוחר מסוף השבוע החמישי לעסקה.
5 צפייה בגלריה
צעדת הנשים למען החטופים יוצאת מכיכר הבימה
צעדת הנשים למען החטופים יוצאת מכיכר הבימה
הדרישה הישראלית: 7 חטופות ישוחררו תוך שבוע
(צילום: יריב כץ)
ייבנו רבבות מבנים זמניים לעקורים. לפי הצעה שפורסמה באל-ג'זירה "יקלו" על אספקת מחסות לעקורים שאיבדו את בתיהם במהלך המלחמה. מדובר, לפי אל-ג'זירה, בלא פחות מ-60,000 מבנים זמניים, קרוואנים, וכ-200 אלף אוהלים. במקביל, "יתבצעו סידורים" לקראת תוכניות לשיקום מקיף של בתים, מתקנים אזרחיים ותשתיות אזרחיות שנהרסו. מי שנפגע לפי סעיף זה, יקבל תמיכה בפיקוח ממספר מדינות וארגונים כולל מצרים, קטאר והאו"ם.
"גורמים צבאיים" יעברו במעבר רפיח. יורשה למספר מוסכם של "גורמים צבאיים פצועים" לעבור במעבר רפיח לקבלת טיפול רפואי. מספר העוברים החולים והפצועים דרך רפיח יעלה, יוסרו ההגבלות על הנוסעים ותחזור תנועת המסחר ללא הגבלות.
מחבלים שישוחררו "לא ייעצרו שוב על אותן עבירות". למרות שבדיווח לא מצוין את מפתחות שחרור האסירים, נטען כי "האסירים הפלסטינים המשוחררים לא ייעצרו שוב על בסיס אותם האישומים שבגללם נעצרו בעבר. הצד הישראלי גם לא יחזיר את האסירים הפלסטינים המשוחררים כדי לרצות את מה יתרת עונשם - והם לא יידרשו לחתום על אף תנאי לשחרורם.

השלב השני

כל התנאים לקיום השלב הראשון ימשיכו גם בשלב השני של העסקה. נכתב בדיווח כי כל ההליכים של שלב זה, כולל הפסקה זמנית של פעולות הלחימה משני הצדדים, יימשכו בשלב השני, גם "כל עוד נמשכים הדיונים על תנאי השלב השני". המדינות הערבות להסכם יעשו כל מאמץ להבטיח שהדיונים הללו יימשכו עד שיצליחו שני הצדדים להגיע להסכם בנוגע לתנאי ביצוע השלב השני של ההסכם (כלומר, גם אם יימשכו יותר משישה שבועות - לב"א).
5 צפייה בגלריה
לחימת צוות הקרב של חטיבת גבעתי במרחב רפיח
לחימת צוות הקרב של חטיבת גבעתי במרחב רפיח
נסיגה מלאה של הכוחות - כבר בשלב השני
(צילום: דובר צה"ל)
הכרזה על "שקט בר קיימא". הצדדים יכריזו על "שקט בר קיימא" (הפסקה של פעולות הצבא בצורה קבועה - לב"א), שייכנס לתוקף לפני תחילת חילופי החטופים והמחבלים בין שני הצדדים. בנוסף, ישוחררו כל החטופים הישראלים שנותרו בחיים, בהם אזרחים וחיילים, בתמורה לאסירים ביטחוניים.
נסיגה מלאה של הכוחות מרצועת עזה. לפי הדיווח באל-ג'זירה, ישראל נתנה את הסכמתה לנסיגה מלאה של הכוחות הישראליים מרצועת עזה כבר בשלב השני, עוד בטרם גופות החטופים הישראלים יוחזרו לארץ.

השלב השלישי

חילופי גופות. בשלב השלישי יהיו חילופי גופות ושרידים משני הצדדים, וזאת לאחר שיעברו זיהוי.
5 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
ישראל דורשת שהאו"ם לא יהיה ערב לעסקה
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
שיקום שיימשך שנים. במסגרת השלב האחרון, יחל שיקום הרצועה לתקופה של 3 עד 5 שנים, כולל בתים, תשתיות אזרחיות ופיצוי לכל הנפגעים, וזאת תחת פיקוח של כמה מדינות וארגונים, בהם מצרים, קטאר והאו"ם.
ללא הכרזה על "סיום המצור". בניגוד להצעה שאליה הסכים חמאס, יוסכם על פתיחת מעברי הגבול, כחלק מההסכם "כדי להקל על תנועת התושבים והובלת סחורות".
הערבות להסכם יהיו קטאר, מצרים וארה"ב. שלוש המדינות יהיו ערבות להסכם, ובניגוד להצעה שאליה הסכים חמאס - הפעם האו"ם לא ייתן ערבויות לקיום תנאי העסקה, כנראה לבקשת ישראל.