שלמה פילבר ביום העדות השלישי
(צילום: גיל יוחנן)

עורכת הדין יהודית תירוש, ראש צוות התביעה בתיק 4000, ביקשה לחקור את מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, עד המדינה שלמה פילבר, כעד עוין. השופטים, ובראשם רבקה פרידמן-פלדמן, הציעו פשרה וקבעו כי פילבר לא יוכרז עד עוין - אך המדינה תוכל לחקור אותו בכל דרך שתמצא לנכון. כלומר, התביעה באופן חריג תוכל לחקור את עד המדינה בחקירה נגדית. המשמעות - בחקירה שכזו ניתן לשאול שאלות שיובילו לסתירות בדברי העד או להכריח אותו לענות על שאלות מהן הוא מנסה להתחמק, וזאת בניגוד לחקירה ראשית שבה נדרש החוקר, במקרה הזה -התובע, לשאול שאלות פתוחות בלבד. עם התחדשות העדות של פילבר, לאחר הפסקה בת חצי שעה, החלה החקירה הנגדית החריגה של התביעה.
פילבר מעיד גם היום (שלישי) במשפטו של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו. עד המפתח בתיק מעיד על הצד הרגולטורי בעסקת השוחד לכאורה בין נתניהו לאיש העסקים שאול אלוביץ'. "בשלה העת לאפשר לנו לחקור אותו חקירה נגדית", הכריזה עו"ד תירוש, זאת על אף שהחקירה הראשית הייתה אמורה להימשך עוד ימים ארוכים. נבהיר כי מוקדם לדעת כיצד ההכרזה תשפיע, אם בכלל, על הסכם עד המדינה עם פילבר. עם תחילת החקירה הנגדית הודה פילבר: "כמו שאמרתי בחקירה - אני מכיר בעובדה שההתנהלות שלי מול בזק הייתה חריגה וגם לא תקינה".

עדות פילבר - כתבות נוספות

לדברי ראש צוות התביעה תירוש, קיים פער בגרסתו על ניגוד עניינים של נתניהו בעניינה של בזק בין חקירתו לעדותו במשפט. ההחלטה התקבלה בצוות בשל הצטברות אירועים מתחילת עדותו של פילבר בשבוע שעבר. הפרקליטות ביקשה להגיש חלק מדבריו במשטרה בימים האחרונים שלא תאמו, מה שהוביל לבקשה בנושא ניגוד העניינים של ראש הממשלה לשעבר.
6 צפייה בגלריה
יהודית תירוש, שלמה פילבר
יהודית תירוש, שלמה פילבר
עו"ד תירוש ופילבר
(צילום: יואב דודקביץ', אלכס קולומויסקי)
בהמשך לבקשת תירוש טען פילבר: "אני באתי לפה להעיד אמת, אני לא רואה עצמי כעד עוין. אני לא מתכוון לסתור את דבריי במשטרה. היה לי יום קשה מאוד אתמול ואני מקפיד להיות נאמן לדברים. ניסיתי לדייק נקודה שחשבתי שהוצגה בצורה כוללנית ויצאה מפרופורציה. ככל שזה אפשרי, אמשוך את תשובתי האחרונה. אני מאשר את מה שאמרתי במשטרה ואמשיך לתת את גרסתי. זה קשה לי נפשית וזה נושא מורכב".
השופטת השיבה לו: "אתה לא אמור לבדוק אם זה טוב או לא, אם נתת תשובה אל תמשוך אותה חזרה. אתה תגיד מה שתענה. מה שענית ענית. המשמעות של עד עוין הוא לאפשר לתביעה לחקור אותך חקירה נגדית". השופט משה בר-עם אמר כי הוא מוטרד מכך שהעד משך את תשובותו: "יכול להיות שיש משהו שאנחנו לא יודעים עליו?". תירוש השיבה: "חשוב שהעד יעיד אמת". עורך הדין של נתניהו, בעז בן צור, טען כי העד עוין את ההגנה. לדבריו, "אם העד ישמע שלא יוגש נגדו אישום אז הוא יהיה משוחרר", ראש ההרכב פרידמן-פלדמן הסבירה: "זו המורכבות של עד מדינה".
ז'ק חן ובעז בן צור, עורכי הדין של הנאשמים נתניהו ואלוביץ' בתיק, התנגדו לטענת הפרקליטות כי יש לחקור את פילבר כעד עוין של התביעה. "אין כלל בחקירה הראשית שהתביעה לא הפרה", טען עו"ד חן. עו"ד בן צור הוסיף: "אני מתנגד להחלטה - זו תכסיסנות גרידא". בן צור ביקר בחריפות את הפרקליטות: "מדובר בחקירה שעטנזית של חקירה נגדית וראשית. בית המשפט לטעמנו אין לו את הכלים עכשיו לקבוע אם העד עוין או לא. זה מאד מסוכן על אמירה אחת תיכף אראה ארבע אמירות סותרות ממה שהציגה התביעה בקונטקסט כללי לגבש מסקנה".
6 צפייה בגלריה
בעז בן צור
בעז בן צור
"העד עוין את האמת". בהגנה תוקפים את פילבר, שחזר בו
(צילום: יואב דודקביץ)
עוד טען בן צור כי פילבר הוא בעצם עד עוין כלפי ההגנה. "העד עוין את האמת. האמת לצידנו", ציין, "במשך החקירה העד מסר מספר גרסאות ועדויות בחקירה המשמעות שלהן שהוא מבחינתו חי בתודעה לכל אורך הדרך שהוא פעל כדין. פעם אחר פעם אמר את זה. עכשיו זיהמו את הדברים הציגו לו תזות מסוימות והשחירו, ואז הוא אמר 'אולי עכשיו אני מבין'", אמר.
השופטת רבקה פרידמן-פלדמן כאמור הציעה פשרה ולפיה פילבר לא יוכרז כעד עוין, אך התביעה כן תוכל לחקור אותו נגדית. עוד קודם לכן העירה ראש ההרכב לפילבר. "אמרת בחקירה שלא סיפרת כי ההתנהלות לא הייתה תקינה ובוודאי הייתה מקרינה עלינו ועל חוות הדעת. אמרת קודם ש'מה שאמרת - נכון', אבל - אתה מוסיף דברים", ציינה.
6 צפייה בגלריה
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
השופטים בפתיחת הדיום הראשון במשפטו של בנימין נתניהו
ראש ההרכב העירה לעד המדינה
(צילום: עמית שאבי)
בבדיקה שערכה עו"ד דינה זילבר בנוגע לניגודי העניינים של נתניהו כשר תקשורת, פילבר לא סיפר על הקשר המיוחד שלו, כרגולטור, עם מנכ"לית בזק, סטלה הנדלר, המפוקחת על ידו. בבית המשפט פילבר הודה כי מדובר היה בקשר יוצא דופן שלעתים חורג מיחסי רגולטור-מפוקח המקובלים. נציגת התביעה הקשתה עליו: "למה הסתרת את הקשר הזה מזילבר?", פילבר ענה: "לא ראיתי בקשר הזה משהו דרמטי ומשמעותי". נציגת התביעה, בתגובה, ציטטה מחקירתו במשטרה, בה אמר שההתנהלות מול בזק "ודאי הייתה מקרינה על חוות הדעת". פילבר הגיב בקול רועד: "לא זוכר להגיד כרגע למה לא סיפרתי לדינה זילבר".
פילבר, נציין, כתב לא אחת הערות לעומתיות בטוויטר כלפי המשפט והאישום בשוחד בתיק 4000. ימים לפני עדותו פילבר התייחס בטוויטר להאשמות של כתב דה מרקר: "כל הטירלול שהמדינה עוברת כבר 3 שנים נולד מאיזו תזה הזויה שחלחלה כמו תולעת רעילה לגופי החקירה והאכיפה. רק באיחור גדול כולם מבינים שהתשתית העובדתית שהציגו לציבור הייתה שקרית והמציאות חושפת את קלונם".
פילבר מיהר להבהיר בהמשך: "ראיתי ששורה של כתבים מתקשים בהבנת הנקרא. למאותגרים, הדיון עם נציג דה מרקר התייחס לכתבותיו". כך או אחרת, בפרקליטות הבהירו לפני העדות כי מחשבותיו של פילבר על התשתית באישום, אינן חשובות לניהול המשפט, אלא תוכן עדותו - האם יספק לפרקליטות את תוכן העדות שהם רוצים והאם ההגנה תציג משמעויות אחרות לכך. לפני עדותו, יש לציין, פילבר עבר ראיון עד בפרקליטות וחזר על עיקרי עדותו במשטרה.

המעטפה שהתבקש להעביר לאלוביץ' - על סיקור נתניהו בוואלה

בפתח העדות דיבר פילבר על המעטפה הסגורה שקיבל מיונתן שכטר, יועצו המדיני של ראש הממשלה, שבה היה ניתוח של מאמרי דעה באתר וואלה והאם הם חיוביים או שליליים כלפי נתניהו. לדברי פילבר, הוא קיבל את המעטפה משכטר כשנפגשו במודיעין, והתבקש למסור את המסמכים הללו לשאול אלוביץ'. "זה שכב אצלי בבית כמה ימים, והעברתי לאלי קמיר (נציג בזק; ג"מ) שגר לידי. לא ווידאתי שהוא העביר לאלוביץ', זה לא עניין אותי".
6 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
(צילום: עמית שאבי)
סנגורו של נתניהו, עורך הדין בעז בן צור, סבר כי העברת המעטפה דרך פילבר דווקא מחזקת את ההגנה - שכן היא מצביעה על כך שבין נתניהו לאלוביץ' לא היה ערוץ תקשורת ישיר. לאחר מכן התובעת יהודית תירוש שאלה את פילבר על כך שאמר בחקירה כי "העברתי את המסר לשאול כי הרגשתי חובה לראש הממשלה, מצד שני העדפתי להתרחק מזה ברגע שנתתי לקמיר. העדפתי לא לדעת ולא לשמוע". פילבר השיב: "כל סוגיית וואלה תקשורת לא נגעה אלי ולא התעסקתי בזה. לא ידעתי שום דבר, לא ראיתי בזה חשיבות מיוחדת. נקלעתי לסיטואציות שהיה לי מגע עם אנשי וואלה, עשיתי את החובה ההכרחית וניתקתי מגע".
כשנשאל מדוע המסמך לא הועבר דרך הדוברות, השיב פילבר: "העלתי סבירה שזה בגלל שאני רגולטור בחקירה. לא יודע אבל". בהמשך אמר שלא שאל את נתניהו מדוע יועצו העביר לו את המעטפה. לדבריו, "עשיתי את זה בשני כובעים - גם כמנכ"ל וגם כמקורב לראש הממשלה, שהוא מבקש ממני לעשות איזה שירות אני עושה. עשיתי את זה יותר כדי לבצע משימה".
בהמשך ציין פילבר כי "התנהלותי הייתה שונה מברגר (אבי ברגר המנכל הקודם - ג.מ) וממפוקחים אחרים". לדבריו, "האינטראקציה ביני לבין המנכ"לית של בזק סטלה הנדלר הייתה שונה. שהבנתי שיש סוגיות שאני יודע שהן נפיצות או יגרמו לעימותים או פיצוצים כאלו ואחרים הייתי מעביר טיוטת מסמך שהוכנה לקראת החלטה". פילבר לא עדכן את גורמי המקצוע בהעברת המסמכים הפנימיים.
הוא הבהיר כי קיים פגישות שוטפות מול כל המנכ"לים, אבל "עם בזק זה תמיד היה בניירות". הוא טען: "לא החבאתי מידע מהמנכ"לים, הייתי שקוף. אצל סטלה עדכנתי כמו מנכ"לים אחרים, אבל העברתי מסמך שהוכן כלפי אגף כזה או אחר. גם הייתי יותר קשוב".

פילבר: "חפץ - פוטנציאל נזק". עד המדינה השיב בטוויטר: "סמרטוט חדל אישים"

פילבר התייחס לבקשות שקיבל מניר חפץ דרך אלי קמיר, היועץ של בזק. חפץ כתב לו: "תזדרז עם ההמלצה שלך", פילבר בתגובה נתן אישור. על הדוכן הסביר שרק העביר את ההודעה ולא היה מעורב מעבר. "לדעתי הוא (חפץ) ניסה להעביר לחץ מסוים דרכי אני התעלמתי עשיתי העברה וזהו. אומרים שאתה נכנס למטבח נדבק בך קצת מהריח, אבל איפה שיכלתי לנקוט אמצעי זהירות נקטתי", אמר. לדבריו, ראה את ניר חפץ, נזכיר - גם הוא עד מדינה, כ"פוטנציאל נזק", כלשונו. "הוא היה מבחינתי נציג משפחת נתניהו, אני אתחיל להתווכח? העברתי הלאה ושכחתי". הוא הסביר: "ידעתי שאם אתעמת איתו מחר בבוקר אקבל שיחה מראש הממשלה או רעייתו ובנו. מעולם לא קרה מצב שניר ניצח אותי בוויכוח, אבל בשביל מה? לא צריך את זה. אז העברתי. לא מעבר", ציין.
6 צפייה בגלריה
שלמה פילבר, ניר חפץ
שלמה פילבר, ניר חפץ
עימות בין עדי המדינה
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
עד המדינה השיב לו בטוויטר בציוץ בוטה: "מעניין אם הסמרטוט חדל האישים יספר גם על הקומבינה הכספית המסריחה שעשה עם חברו י' בבחירות 2015".

הפגישה המסתורית בקיסריה: פגשתי אדם זר, נתניהו ביקש שאציג את 'מפת התקשורת הישראלית'

עד המדינה הזכיר בעדותו היום פגישה מ-2015, אז התבקש להגיע לקיסריה לפגישה בבית סמוך לביתו הפרטי של ראש הממשלה לשעבר. בבית נכחו נתניהו ואדם זר, שפילבר לא הכיר. "התבקשתי לבוא לפגישה איתו שם התארגנתי והגעתי. אני לא שואל שאלות. הגעתי לבית סמוך. בסלון היה גם אדם שלא הכרתי, נדמה לי שהוא הוזכר שהוא התעניין ברכישת קבוצת 'ידיעות'", אמר, "ראש הממשלה ביקש שם שאציג את מפת התקשורת הישראלית". התובעת יהודית תירוש שאלה: "הכרת את האדם?", ופילבר השיב בשלילה.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
פגישה מסתורית, סמוך לביתו הפרטי בקיסריה
(צילום: עמית שאבי)
לדבריו, "בסוף הפגישה נתניהו ביקש ממני להגיד לאלוביץ' לתאם עימו פגישה למחרת. אנחנו בבית זר". הוא עדכן את נתניהו שסגר פגישה, אך הבהיר לאלוביץ' בהודעה: "אין לכך קשר לנושאים שאנחנו (פילבר ואלוביץ') נפגשנו עליהם".
פילבר העיד לראשונה ביום רביעי האחרון במשך שש שעות בבית המשפט המחוזי בירושלים. נתניהו עצמו האזין לו בקשב רב שהתיישב כמה מטרים ממנו. זו הייתה עדות דרמטית למשפט, ופילבר היה נסער לא פעם במהלכה. אתמול היה יום עדותו השני, וגם בדיון זה ישב נתניהו במשך כמה שעות.
נזכיר כי לפי כתב האישום, התמורה בעסקת השוחד היא שנתניהו הפעיל את כוחו וסמכויותיו כעובד ציבור כדי לקדם נושאים שבקידומם רצה אלוביץ', שהיו בעלי ערך כלכלי רב. נטען שהנחה את פילבר, איש אמונו, לקדם עניינים לטובת בזק ואלוביץ' כולל עסקת בזק יס, שאישורה היה שווה לבזק של אלוביץ' הון עתק.
פורסם לראשונה: 09:32, 29.03.22