ח"כ שיר ומוכרים בשוק רמלה
(צילום: יעקב מצלאווי)

שרי קבינט הקורונה מתווכחים סביב אסטרטגיית היציאה מהסגר, ובקרב בעלי עסקים גואה הזעם בשל המשבר הכלכלי שאליו נקלעו בעקבות הנחיות הממשלה האוסרות על פתיחת השווקים. בשעה שח"כ מיכל שיר (הליכוד) סיירה ברמלה, אחד מבעלי הדוכנים הפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה והעומד בראשה, בנימין נתניהו.
חזי פרג, מוכר בשוק העירוני, הטיח בח"כ שיר: "חמש פעמים הצבעתי לביבי, הפעם לא. אני כועס ולא אצביע לו בחיים. לא לו ולא לאף אחד אחר. אנחנו, האנשים הקטנים, הפשוטים והמסכנים מחזיקים אותו; לא הוא מחזיק אותנו". פרג הוסיף: "אם אנחנו לא עם נתניהו הוא לא מקבל לא 25, לא 24 ולא 18 מנדטים. כלום. הוא גם לא יהיה בכנסת". הוא הוסיף בכאב: "ללכת הביתה ביום שישי בלי כסף? זה לא יכול להיות. אני מפרנס ארבעה חיילים".
4 צפייה בגלריה
שיירה של כ-150 רכבים ובהם כ-350 עצמאים עושים את דרכם בשעה זו לבלפור ומשם לבית הנשיא
שיירה של כ-150 רכבים ובהם כ-350 עצמאים עושים את דרכם בשעה זו לבלפור ומשם לבית הנשיא
שיירת הרכבים בדרך לירושלים
(צילום: אורן בוטא)
(צילום: אורן בוטא)
4 צפייה בגלריה
עימות בשוק רמלה בין מוכרים לחברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד
עימות בשוק רמלה בין מוכרים לחברת הכנסת מיכל שיר מהליכוד
הסוחר הטיח בח"כ שיר: "ללכת ביום שישי בלי כסף? לא יכול להיות"
(צילום: יעקב מצלאווי)
ח"כ שיר, שהגיעה לשוק רמלה כחלק מסיור הכנה לדיון חירום בשדולה להגברת התחרות במשק, אמרה ל-ynet כי מצבם של הסוחרים מכמיר לב. "מאוד כואב לראות אותם סובלים מהחלטה שאין בה היגיון", ציינה. "לא ייתכן שסופרמרקט ופיצוציות, שהם חללים סגורים - פתוחים, אבל ירקנים בשוק, שעובדים בחלל פתוח - סגורים. נוצר מצב שבו גם הסוחר נפגע וגם הצרכן. אנחנו רואים את זה בעלייה במחירים. איאבק בהחלטה הזו עד שיוחלט שהשווקים בארץ ייפתחו".

"דורשים מהממשלה להפסיק להתווכח על הקורונה ולדבר על פיצויים"

הדיון שיזמה ח"כ שיר יתקיים בצל סכנת קריסתם הכלכלית של אלפי סוחרים עקב האפליה בין השווקים לרשתות השיווק. בדיון צפויים לקחת חלק בעלי הרשתות הגדולות וסוחרים שונים, שישמיעו את זעקתם. אביר קארה, מראשי "אני שולמן", אמר כי הנושא הכלכלי ירד מסדר היום והממשלה עוסקת רק בהגבלות והנחיות חדשות. "איפה התוכנית הכלכלית שהבטיחו? שכחו אותנו. לא ננוח עד שהשיח בישראל יהיה על הנפגעים העיקריים - העצמאים".
4 צפייה בגלריה
שיירה של כ-150 רכבים ובהם כ-350 עצמאים עושים את דרכם בשעה זו לבלפור ומשם לבית הנשיא
שיירה של כ-150 רכבים ובהם כ-350 עצמאים עושים את דרכם בשעה זו לבלפור ומשם לבית הנשיא
אנשי עמותת "אני שולמן"
קארה הוסיף: "אנחנו דורשים מממשלת ישראל להפסיק להתווכח על הקורונה ולהתחיל לדבר על פיצויים עבורנו. הטילו סגר נוסף ושוב בעלי העסקים נתקעים מול ביורוקרטיה ואותיות קטנות כדי להבין מי זכאי ומי לא. שבעה חודשים אנחנו חיים עם הקורונה. יש אנשים שהשקיעו את חייהם בעסק - והוא סגור. לא יכול להיות שזה קורה. נמשיך להזכיר זאת לממשלה בכל מקום".
כמו כן, שיירה של כ-150 רכבים ובהם כ-350 עצמאים נמצאת בדרכה לרחוב בלפור בירושלים - ומשם היא תגיע לבית הנשיא. מוקדם יותר היום חסמה השיירה את הכניסה למשכן כנסת במשך 25 דקות כאות מחאה על הזנחת השיח בנושא הפיצוי והסיוע לעצמאים.

בעל החנות בת"א שהשליך את הסחורה לרחוב: "לא שווה להיות עצמאי"

בתוך כך, הודיעה היום עיריית תל אביב כי תבטל את הדו"ח שניתן לאבי סמאי, בעל חנות הנעליים ברחוב אלנבי בעיר שהשליך את כל הסחורה לרחוב. הבוקר סיפר סמאי בריאיון לאולפן ynet כי מצבו הכלכלי קשה מאוד. "בעבר לקחתי משכורת רגילה כמו האחרים, אבל עכשיו אני מחפש את עצמי מחדש ומוכן לכל עבודה", אמר. "אהיה מוכן לעבוד בכל דבר כדי שאוכל לפרנס את עצמי". בעיריית תל אביב טענו כי הפקח שהגיע למקום ראה לכלוך ולא ידע את הרקע למעשה, ולכן קנס את הבעלים. בביטול הדו"ח התערב גם ראש העיר רון חולדאי.
בעל החנות שהשליך את הסחורה לרחוב בריאיון לאולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ, אבי חי)

4 צפייה בגלריה
אבי סמאי
אבי סמאי
(צילום: טל שחר)
סמאי (38), אב לשלושה מחולון, הבהיר כי הוא לא מתכוון לפתוח את החנות שוב, ואמר כי "במדינה כמו שלנו לא שווה בכלל להיות עצמאי". הוא קרא לעזור לאזרחים שמתקשים. "המצב הכלכלי של העם שלנו הולך ומידרדר מרגע לרגע. אם לבן אדם היה כסף - הוא לא היה בא ואוסף מתוך פחי זבל זוגות נעליים כדי שיהיה לו מה לנעול. יש אנשים שנמצאים במצב גרוע יותר משלי".
בשיחה שקיים אתמול עם ynet, סיפר סמאי כי ניסה להעביר את הסחורה לעמותות שונות כתרומה, אבל הן ביקשו שישלם על המשלוח - ועל כן החליט לחלק את הסחורה בחינם לעוברים והשבים. "הכול נגרם בגלל הייאוש, המצב הנפשי והכלכלי", אמר בדמעות. "אמסור את המפתחות, אחפש עבודה כמו כולם ואהיה עוד אחד ממיליון מובטלים".
סמאי סיכם: "אני מרגיש שהממשלה יושבת על הכיסאות ולא עושה כלום. היא ממש גרמה לשנאת חינם בין ימין לשמאל, בין חילונים לדתיים ובין יהודים לערבים. חלק ממה שעשיתי זה כדי לתת לאחרים".