העבודות בשטח בית הקברות המוסלמי חודשו, חשש מעימותים במזרח ירושלים

עבודות השדרוג באתר השנוי במחלוקת חודשו, במקביל נשמעים שוב קולות להבעיר את השטח: אחרי הפסקה של כשבועיים, הגיעו פועלים לשטח בית הקברות המוסלמי אל-יוספיה במזרח ירושלים כדי להמשיך את בנייתו של גן לאומי ליד החומה המזרחית וסמוך לשער האריות. פעילים באזור פרסמו היום (ג') כרזה תחת הכותרת "לפני שמחללים את קברך", וקראו להגיע לבית הקברות לתפילות הערב כאקט מחאה נגד העבודות במקום.
עיריית ירושלים בשיתוף עם רשות הטבע והגנים החליטו לשדרג את שטח בית הקברות. הווקף המוסלמי, תושבים והוועדה לשימור בתי קברות מוסלמיים עתרו לבית משפט השלום בעיר כדי להוציא צו מניעה נגד עיריית ירושלים שיאסור על חפירה בשטח בית הקברות הסמוך למסגד אל-אקצא, אך בית המשפט דחתה את העתירה.
4 צפייה בגלריה
הריסות בית העלמין האיסלאמי בירושלים
הריסות בית העלמין האיסלאמי בירושלים
העבודות בבית הקברות המוסלמי
4 צפייה בגלריה
בית הקברות האיסלאמי אל-יוספיה
בית הקברות האיסלאמי אל-יוספיה
התושבים במזרח ירושלים זועמים
(צילום: silwanic)
4 צפייה בגלריה
בית הקברות האיסלאמי אל-יוספיה
בית הקברות האיסלאמי אל-יוספיה
(צילום: silwanic)
חאג' מוסטפא אבו זהרה, ראש הוועדה לשימור בתי קברות מוסלמיים בווקף המוסלמי, אמר: "תראו לעצמם שאתם באים לטייל בגן שיש בו קברים. יש כעס רב על העבודות הללו שמחללות את הקברים שלנו". אבו זהרה טוען כי העבודות של העירייה באתר גרמו לעימותים האחרונים בשער שכם, שבמהלכם נעצרו עשרות ערבים.
הוא הוסיף: "הבאנו מסמכים מ-1964 שמתעדים שמדובר בבית קברות על פי בית המשפט הירדני. זה לא הגיוני, מה שקורה מכעיס אותנו ואת כל הצעירים, זה דיכוי שיגרום להתקוממות".
4 צפייה בגלריה
כרזה כזו תחת הכותרת "לפני שמחללים את קברך" -  קריאה להיות בתפילות הערב בבית הקברות כאקט מחאה נגד עבודות החפירות
כרזה כזו תחת הכותרת "לפני שמחללים את קברך" -  קריאה להיות בתפילות הערב בבית הקברות כאקט מחאה נגד עבודות החפירות
הכרזה להגיע לתפילות הערב בבית הקברות
יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר: "החפירות בשטחי בית הקברות המוסלמי בירושלים תוך חילול קברים מנוגדות לחוק ולמוסר האנושי. מדובר במהלך דורסני שכל מטרתו לקדם את הסיפוח הזוחל של ירושלים המזרחית ולחבל בסיכוי לשלום צודק, המבוסס על הקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים המזרחית לצד ישראל".
יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ אחמד טיבי פרסם תמונות של מצבות מנותצות וצייץ: "אם זה היה בית קברות יהודי באוקראינה או פולין: מה הייתם מכנים את הפגיעה בקברות וריסוק המצבות?".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "במסגרת עבודות שדרוג הטיילת לצידה של החומה המזרחית, נעשו פעולות שיקום והסרת מפגעים לטובת התושבים המתגוררים באזור - בהן העתקת תחנת המעבר של אשפת העיר העתיקה שהוצבה במקום לפני למעלה מ-40 שנה וכן שדרוג הריצוף.
"העבודות מבוצעות באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים וחברת מוריה, וקיבלו את כל ההיתרים והאישורים הנדרשים. מדובר באזור המוגדר כגן לאומי, שבו עבודות הפיתוח מבוצעות ברגישות הגבוהה ביותר וזאת במטרה לשפר את איכות חייהם של תושבי המקום, כפי שנעשות באזורים רבים ברחבי העיר העתיקה בימים אלו".
ברשות הטבע והגנים מסרו כי "מדובר בעבודה המבוצעת בשטח ציבורי פתוח המיועד לגינה ציבורית בתחום הגן הלאומי לפי תוכניות תקפות. העבודות מתבצעות על ידי הרשות לפיתוח ירושלים באמצעות חברת מוריה בפיקוח רשות הטבע והגנים. מהות העבודה ניקיון השטח פריסת רשתות ואדמה כהכנה לעבודות גינון והקמת גדר על גבול בית הקברות והשטח הציבורי הפתוח. הגינה תפותח לרווחת הציבור כולו ובראש ובראשונה לרווחת תושבי האזור ועולי הרגל. העבודות אינן מתבצעות בשטח בית הקברות. בשטח העבודה יש מספר מועט של קברים שנקברו במקום באופן לא חוקי, למרות איסור שהטיל בית המשפט, מתוך מטרה להשתלט על השטח ולמנוע את פיתוח הגינה הציבורית. העבודות המבוצעות אינן פוגעות בקברים, גם באלו הלא חוקיים שבמקום ולא תהיה כל נגיעה בהם. עד סוף השבוע נסיים את עבודת הגידור. שבוע הבא תתחיל עבודת הגינון. בית משפט התיר את העבודות במקום וכל הערעורים שהוגשו נדחו".