3 צפייה בגלריה
NSO בניין
NSO בניין
בניין חברת NSO. תוכנת הריגול התגלתה גם אצל פעילים פלסטינים
(צילום: רויטרס)
חוקרי אבטחה חשפו היום (ב') כי תוכנת ריגול של חברת NSO זוהתה בטלפונים סלולריים של שישה פעילים מארגוני זכויות אדם פלסטיניים. מחצית מאותם פעילים קשורים לעמותות שעליהן הכריז משרד הביטחון כפועלות בשירות ארגון הטרור החזית העממית.
לפי דו"ח מכון "סיטיזן לאב" מאוניברסיטת טורונטו, שפורסם בסוכנות הידיעות AP, זו הפעם הראשונה שזוהה שפעילים פלסטינים היו יעד של תוכנת פגסוס. השימוש שלה נגד עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר ממקסיקו ועד סעודיה תועד פעם אחר פעם, משנת 2015.

קרא עוד:

החוקר הראשון שזיהה את הפריצה לטלפונים של הפלסטינים, מוחמד אל-מסכתי מארגון "Frontline Defenders", אמר כי אינו יכול לדעת מי התקין את תוכנת הריגול בטלפונים של אותם פעילים. אותו ארגון ושניים מאלו שהטלפון שלהם נפרץ טוענים כי ישראל היא החשודה המרכזית.
לא ברור איך ומתי פרצו לאותם טלפונים, אבל לפי "סיטיזן לאב" וחוקרי אמנסטי, ארבעה מששת האייפונים שנפרצו משתמשים בכרטיסי סים שניתנים על ידי חברות טלפון ישראליות עם קידומת 972.
3 צפייה בגלריה
הפעם הראשונה שזוהה שפעילים פלסטינים היו יעד של תוכנת פגסוס
הפעם הראשונה שזוהה שפעילים פלסטינים היו יעד של תוכנת פגסוס
הפעם הראשונה שזוהה שפעילים פלסטינים היו יעד של תוכנת פגסוס
(אילוסטרציה: Shutterstock)
תוכנת הריגול פגסוס של חברת NSO מסוגלת להפוך את הסמארטפון לכלי ריגול. מי שהשתלט על המכשיר מרחוק יכול לשלוף ממנו קבצים, להפעיל את המצלמה ואת המיקרופון, לגשת למיקום של המכשיר, לצפות באנשי הקשר ובלוח השנה וכן לעקוב אחרי ההתכתבויות באפליקציות המסרים ואחר הפעילות ברשתות החברתיות.
בין אלו שהטלפון שלהם נפרץ נמצא אובאי עבודי, כלכלן בן 37 ואזרח ארצות הברית. הוא מנהל את מרכז ביסאן למחקר ופיתוח ברמאללה, אחד מהשישה שברשימה שעליה הכריז שר הביטחון בני גנץ.
עבודי אמר כי "איבד כל תחושת ביטחון" לאחר שהתברר שהטלפון שלו נפרץ. לדבריו, בשלושת הימים הראשונים לאחר שהדבר התגלה, "אשתי לא ישנה מהמחשבה שאירעה כזו פריצה לפרטיות שלנו". הוא חשש בעיקר מכך שהתוכנה ניטרה תקשורת בינו לבין דיפלומטים זרים. לפי החוקרים, תוכנת פגסוס הותקנה בפברואר לטלפון של עבודי.
3 צפייה בגלריה
לוגו NSO
לוגו NSO
"איבדתי כל תחושת ביטחון". פגסוס
(צילום: shutterstock)
שני פלסטינים אחרים שבסלולרי שלהם הותקנה תוכנת הריגול והסכימו לפרסום שמם הם חסן חלאיקה מארגון אלחק ועורך הדין סלאח חאמורי מהמוסד המשפטי אלצ'מיר. יתר הארגונים שנמצאים ברשימת משרד הביטחון הם ועדת הנשים, ועדת הפעילות החקלאית והסניף הפלסטיני של התנועה העולמית להגנה על ילדים.
בחודש שעבר, עת הכריז המשרד על אותם ארגונים כארגוני טרור, הסבירו במשרד הביטחון כי ארגונים אלה הם חלק מרשת של ארגונים הפועלים בכיסוי בזירה הבינלאומית מטעם ארגון החזית העממית, על מנת לתמוך בפעילות הארגון ולקדם את מטרותיו.
"ארגונים אלו פעלו בכסות של 'ארגוני חברה אזרחית', אולם משתייכים הלכה למעשה ומהווים זרוע של הנהגת הארגון, שמטרתה השמדת ישראל תוך נקיטת פעולות טרור", נמסר ממשרד הביטחון. "הארגונים שהוכרזו נשלטים על ידי בכירי החזית העממית לשחרור פלסטין ומעסיקים פעילי חזית עממית רבים בתפקידי שטח וניהול, לרבות פעילים אשר היו מעורבים בפעילות טרור".