ישראל סירבה עד כה למסור לממשל ביידן פרטים על תוכניותיה לתגובה על מתקפת הטילים הבליסטיים מאיראן, ובוושינגטון הולך וגובר התסכול גם מהפעולות הצבאיות של ישראל בעזה ובלבנון, שתופסות בהפתעה את אנשי הממשל. כך דיווח הבוקר (רביעי) ה"וול סטריט ג'ורנל" מפי גורמים אמריקנים, שעות לאחר דחיית טיסתו של שר הביטחון יואב גלנט לארה"ב.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן
נתניהו וביידן. שיחה ראשונה מאז אוגוסט
(צילום: דוברות רה"מ, AP Photo/Susan Walsh)
גלנט: האיראנים לא גירדו את יכולות חיל האוויר
(צילום: שחר יורמן)

נתניהו, נזכיר, הציב שני תנאים לטיסתו של גלנט: אישור המדיניות הישראלית בנוגע לתגובה לאיראן בקבינט המדיני-ביטחוני, ושיחה שלו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. שיחה כזו אמורה להתקיים היום אחר הצהריים, לראשונה מאז 22 באוגוסט. ביידן, למעשה, אמר שישוחח עם נתניהו לאחר המתקפה האיראנית. מאז חלפו תשעה ימים. עדות לחוסר האמון החריף ששורר בין ראש הממשלה לנשיא ארה"ב היא השיחה שקיים ביידן עם נשיא המדינה יצחק הרצוג ב-7 באוקטובר - ולא עם נתניהו.
בסביבת נתניהו אמרו היום כי גלנט עודכן שנסיעתו לא תתאפשר עד שלא תתקיים שיחה בין ראש הממשלה לביידן. "גלנט קיבל הזמנה לנסיעה לוושינגטון בערב ראש השנה ועדכן את לשכת ראש הממשלה. מיד נאמר לו שעד שלא תתקיים שיחה עם ביידן הנסיעה לא תתאפשר. ההתנגדות לנסיעה היא לא פרסונלית לגלנט ולא נועדה לעשות לו שריר. יש תהליך שצריך להיעשות כדי שגלנט יהיה מצויד במדיניות מה רוצים לעשות ומה החליט הקבינט", אמרו בסביבת ראש הממשלה.
ב"וושינגטון פוסט" צוטט גורם ישראלי שאמר כי נתניהו ניסה להשיג את ביידן ישירות - אבל לא נענה. גורם אמריקני דחה את הטענות. "הממשל מתייעץ תדירות עם הישראלים בכמה רמות - ותמיד אמרנו שהמנהיגים ישוחחו בעקבות ההתייעצויות האלה. זה דבר שהסכמנו עליו בשבועות החולפים", אמר הגורם האמריקני. "אם הם אומרים שאנחנו 'מקשיחים זרוע' מול נתניהו ומסרבים לשיחה - זה פשוט לא נכון. תכננו שידברו בהמשך השבוע, והישראלים יודעים את זה. שיחה אתמול לא הייתה אפשרית כי ביידן עסוק בהוריקן, ונסע לוויסקונסין ופנסילבניה".
גורם בלשכת נתניהו אמר באשר לדיווח ב"וושינגטון פוסט": "פייק ניוז מוחלט. לא היה ולא נברא. כותרת שקרית". בכתבה הנרחבת ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסמו ציטוטים מתוך שיחה שערכו שר ההגנה לויד אוסטין וגלנט, רגעים לאחר חיסולו של נסראללה, שהפתיע את האמריקנים. "סליחה, מה אמרת?", אמר אוסטין לגלנט כשזה סיפר לו על התקיפה, לפי גורמים אמריקנים שבקיאים בנושא. במהלך שיחה אחרת בין השניים, באותו יום, שאל אוסטין את גלנט אם ישראל הייתה מוכנה להיות "לבד" בכל הנוגע להגנה על עצמה, לאור חוסר התקשורת עם האמריקנים בעניין.
אוסטין, כך פורסם, היה מתוסכל מכיוון שלארה"ב לא היה מספיק זמן למקם את כוחותיה כדי להגיע להגנתה של ישראל או להגן על כוחות אמריקניים אחרים במזרח התיכון. גורמים רשמיים בארה"ב מקווים שהפעם יהיו להם יותר תובנות על תקיפה שעלולה להוביל למעורבות צבאית אמריקנית גדולה יותר, בעוד שישראל מבטיחה להגיב למתקפה האיראנית.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט ושר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין
יואב גלנט ושר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין
אוסטין וגלנט. "מוכנים להיות לבד?"
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גורמים אמריקנים העריכו שישראל תחליט לפגוע הפעם במטרות צבאיות ומודיעיניות באיראן, בניגוד לתקיפה המוגבלת שביצעה אחרי המתקפה האיראנית בחודש אפריל האחרון. אתמול נחשפו שיחות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן שהביאו לתגובה המתונה הישראלית באיראן. ביידן ביקש מנתניהו "לקחת את הניצחון" של כישלון המתקפה האיראנית, ואמר לו, לפי ספר של העיתונאי בוב וודוורד: "אתה לא צריך לעשות שום צעד נוסף. אל תעשה כלום".
בסופו של דבר, כאמור, ישראל הגיבה באופן ממוקד ומוגבל באיראן, כשתקפה לפי הפרסומים מכ"ם של סוללת הגנה אווירית מתקדמת שמגינה על הכור בנתנז. "אני יודע שהוא הולך לעשות משהו, אבל הדרך שבה אני מגביל אותו היא להגיד לו 'אל תעשה כלום'", תיאר ביידן בפני יועציו, לפי הספר.
אחת הסיבות האפשריות ל"ערפל" שבו מציבה ישראל את ארה"ב היא נושא ההדלפות. בשבוע שעבר, לפני תחילת הפעילות הקרקעית בדרום לבנון, האמריקנים הדליפו לתקשורת בארצם פרטים שוב ושוב על ההיקף המצומצם של הפעולה - אך ככל הנראה ממטרה אחרת: למנוע מיס-קלקולציה מצד האיראנים - שבינתיים כבר הספיקו כאמור לשגר על ישראל יותר מ-180 טילים בליסטיים.
נתניהו, כך נחשף ב-ynet, לא הציב תנאים לגלנט בפעם הראשונה אמש - מה שהביא לדחיית טיסתו. גלנט ביקר במהלך המלחמה בחשאי במדינה זרה, שאיתה יש לישראל יחסים דיפלומטיים, אבל לאותה נסיעה קדמו קשיים שהערים ראש הממשלה בנימין נתניהו בדמות דרישה לקיים שיחה בינו לבין העומד בראש אותה המדינה. לאחר דין ודברים, נסיעתו של גלנט התאפשרה - ובסופו של דבר, לפי גורמים יודעי דבר, אכן התקיימה שיחה בין נתניהו לבין ראש אותה המדינה.