עימות בין עובד בכיר בבית החולים הצרפתי בנצרת ליו"ר הוועד

עובדים בבית חולים הצרפתי בנצרת הכריזו אתמול (שישי) על שביתה בעקבות אי הסכמות עם הנהלת בית החולים על שיפור תנאי עבודתם. בשל כך, בבית החולים יינתן לדבריהם טיפול אך ורק במקרים דחופים.
"לאחר סכסוך עבודה בין עובדי בית החולים להנהלה עקב תנאי העבודה הקיימים יותר משלוש שנים, דרשנו תנאים טובים יותר", אמרו בוועד העובדים. "ההנהלה התנגדה להקמת הוועד, אך לאחר שרוב העובדים התאחדו הוקם ועד המזוהה עם ההסתדרות הלאומית. תחילת הסכסוך התאפיינה בדיאלוג ומפגשים רבים על מנת להגיע להבנות, אך ההנהלה חסמה את הדלת ובסוף מרץ השנה הודיעו העובדים על שיבושי עבודה שהסתיימו ב-7 באפריל, לאחר שפנו לבית הדין לעבודה ושם המליץ השופט לחזור להידברות באמצעות מתווך בין ההנהלה לוועד העובדים. שני הצדדים התחייבו לפתוח דף חדש, אך ההנהלה לא תרגמה את הבטחותיה למציאות.
"ההידברות הסתיימה בכישלון חרוץ, ויתרה מכך - ההנהלה מבצעת הפרות חוק רבות: פיטורים ללא סיבה משכנעת, ניסיונות לפזר את העובדים המאוחדים בתוך ההסתדרות הלאומית, התבטאויות מזיקות נגד העובדים ואפילו נגד הנזירה האחראית, תקציבים שהושקעו בבניית אבן ולא באנשים, פתיחת מחלקות חדשות והשקעת תקציבים במקום להשקיע אותם לטובת העובדים. בישיבה שהתקיימה בין שני הצדדים ב-7 באפריל, השופטת בבית הדין לעבודה הדגישה כי הצעדים של העובדים הם לגיטימיים וחוקיים, ובית המשפט תומך במאבק זה בתנאי שההפרעות יהיו בשלושה שלבים, משיבושים קלים ועד לשביתה מקיפה".
2 צפייה בגלריה
עובדי בית החולים שובתים
עובדי בית החולים שובתים
"נחריף את המאבק עד לקבלת זכויות וחתימה על הסכם". המחאה בבית החולים הצרפתי
ועד העובדים של בית החולים הוסיף: "להנהלת בית החולים נמסרה הודעה כי נתחיל בשיבושי עבודה והחרפת המאבק עד לקבלת זכויות וחתימה על הסכם קיבוצי הוגן הכולל חישוב קצבת זקנה לכל פנסיה, הענקת קרן השלמה לכל העובדים, ימי מחלה מהיום הראשון, תוספות שנתיות, מינויים לפי כישורים, שוויון תנאי עבודה לאחיות ושירותי רפואה הנלווים לתנאי העבודה בבתי החולים הממשלתיים".
בתוך כך, עובד בכיר בבית החולים תועד אתמול מקלל את יו"ר ועד העובדים עבודי בנא ומגרש אותו מהמיון, תוך שהוא אומר לו: "אל תיכנס, אין לך מה לעשות כאן. יא מנוול, לך לבית שלך. תסתום את הפה שלך". הוא אף דחף אותו וביקש מהמאבטח להוציא אותו מבית החולים.
2 צפייה בגלריה
עובדי בית החולים שובתים
עובדי בית החולים שובתים
יינתן טיפול רק במקרים דחופים. עובדי בית החולים הצרפתי בנצרת
ראש ועד העובדים עבודי בנא מסר בתגובה: "אין ויתור לפני חתימה על הסכם קיבוצי הוגן, וננקוט לשם כך את כל האמצעים החוקיים מכיוון שמדובר בזכויות לגיטימיות. אני פונה לציבור המטופלים להיות סבלניים ומבינים, ואנו מתנצלים מראש על אי הנוחות, בתקווה שנגיע להסדר הוגן ונחזיר את העובדים למלא את תפקידם כתמיד באהבה ובנתינה".
לפני כשלושה שבועות גם בית החולים האנגלי בנצרת הודיע על שביתה, שבמסגרתה הופסקה באופן חלקי פעילות המיון, חדרי הניתוח והמרפאות, ואמבולנסים נדרשו להפנות מטופלים לבתי חולים אחרים ומרוחקים. זאת על רקע מחלוקת קשה וטענות לתת-תקצוב שעלו מצד מנהלי בית החולים. לטענתם, בית החולים נמצא בגירעון מצטבר של כ-30 מיליון שקלים ונתקל בקושי ממשי לשלם את שכר העובדים, בהם רופאים, אחים וצוותים רפואיים נוספים.
בתגובה לטענות יו"ר ועד העובדים, מסרה הנהלת בית החולים הצרפתי בנצרת: "אנו שוללים את הטענות השקריות של יו" הוועד. חוסר ההשתתפות של העובדים בשביתה מעידה כאלף עדים על כישלונו של יו"ר הוועד לעשות שביתה על מנת לדאוג לביתו. הנהלת בית החולים מנהלת מו"מ עם ההסתדרות הלאומית. במסגרת המו"מ עלה נושא פרישתו של יו"ר הועד והוא דרש סכומי כסף מופרזים ששום גוף לא ייתן לו ולכן פוצץ המו"מ.
"בסרטון המלא שהופץ היום נראה בבירור כיצד יו"ר הוועד מנסה לגרור את אחד ממנהלי המיון לדחיפות, המנהל שמר על איפוק ואנו מצפים מכלי תקשורת מאוזן להציג את הסרטון במלואו. הנהלת בית החולים פועלת לילות כימים בתקופה מאתגרת על מנת להמשיך ולתת שירות רפואי מצוין לתושבי האזור תוך שמירה על מסגרת תקציבית אחראית במסגרת האתגרים של מערכת הבריאות".
מההסתדרות הלאומית נמסר: ״המו״מ עם הנהלת בית החולים תקוע במשך כמעט 3 שנים לאור העובדה כי מנהל בית החולים, ד״ר נאיל אליאס מסרב לחתום על הסכם קיבוצי מטיב לעובדים. יו״ר הוועד לא ביקש לפרוש מהעבודה ולא ביקש שום הטבה לעצמו. מדובר בספין עלוב וזול של הנהלת בית החולים. נגד בית החולים עומדת תביעה גדולה על פגיעה בהתארגנות וניסיונות קיצוניים לחבל ולסכל את התארגנות העובדים. הנהלת בית החולים ממשיכה להפר ברגל גסה את החוק והסרטון המצורף של מנהל בכיר תוקף את ועד העובדים בברוטליות ובגסות הוא דוגמה נוספת להתנהלות ההנהלה. ההסתדרות הלאומית תמשיך לעמוד לצד העובדים במאבקם הצודק".