העימות בין המשפחות מחוץ לוועדה, הבוקר
(צילום: בראל אפרים, מאיר תורג'מן)

ועדת השחרור של שב"ס החליטה היום (רביעי) שלא בסמכותה לדון בבקשתו לשחרור מוקדם מטעמי בריאות של המחבל וליד דקה, אחד מרוצחי החייל משה תמם ב-1984 - וההכרעה תעבור לוועדת אסירי עולם. גם בשבוע שעבר, בתום דיון בוועדת השחרורים הרגילה בכלא מעשיהו, הודיעה הוועדה כי החליטה לדחות את ההחלטה בעקבות מחלוקת הנוגעת לעצם סמכותה לדון בה. במקום החל עימות הבוקר בין בני משפחתו של תמם, ששאגו בשמחה לנוכח ההחלטה, לבין קרוביו של דקה שהגיעו לתמוך בו, וכוחות המשטרה ניסו להפריד בין הצדדים.
4 צפייה בגלריה
משפחת תמם מפגינה בכניסה לכלא מעשיהו נגד שחרור המחבל וליד דקה שרצח את החייל משה תמם ז''ל בשנת 1984
משפחת תמם מפגינה בכניסה לכלא מעשיהו נגד שחרור המחבל וליד דקה שרצח את החייל משה תמם ז''ל בשנת 1984
בני משפחת תמם ותומכים שהגיעו להפגין, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
משפחתו של המחבל
משפחתו של המחבל
מנגד, התייצבו קרוביו של המחבל, שקראו לשחררו
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
אלמוג כהן
אלמוג כהן
"שהסרטן יתפשט בגופו ושלא יצא מהכלא". ח"כ כהן, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
למקום הגיע גם חבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית, שאמר כי יש לו תפילה "שהסרטן יתפשט יותר בגופו של המחבל ושלא יצא מהכלא". אורטל תמם, אחייניתו של החייל משה תמם, אמרה: "עצם הדיון בשחרורו - פרס לטרור. צריך מוות למחבלים". אורן תמם, אחיו של משה, צעק לעבר השוטרים שניסו לחצוץ בינם לבין משפחת המחבל: "אל תרימו יד על הבן שלי, הרוצחים נמצאים בצד השני. משפחת הרוצח גרמה לנו להרגיש כאב, כשהם עומדים פה וצועקים 'חופש, חופש'".
מנגד, כאמור, התייצבו קרוביו של דקה, בהם אשתו, שהחזיקה את תמונתו. עו"ד סלאח אבו-ריאש, אחד מתומכיו של דקה, אמר: "הוא מיצה את כל תקופת המאסר שלו, ונמצא במאסר שלא כדין. זה מצב בלתי נורמלי במדינה שקוראת לעצמה דמוקרטיה, שאמורה לשמור על זכויות אזרחיה". משרד האסירים והאסירים לשעבר הפלסטיני אמר כי "תקיפת" משפחתו של דקה היא "התנהגות טרוריסטית, ותולדה של הסתה של שרי ממשלת הכיבוש הפשיסטי, ובראשם הקיצוני בן גביר".
אחייניתו של תמם, שי, אמרה לאחר ההחלטה שהתקבלה: "ניצחנו, נעשה הכול כדי שהוא ינשום את נשימתו האחרונה בכלא. תודה לכל מי שבא לתמוך ולהילחם למען הצדק והלחימה בטרור". אורטל תמם הוסיפה: "מדינת ישראל לא תתן פרס לטרור, מחבל שמקבל תמיכה מהחמאס לא ישתחרר הביתה. אנחנו לא משחררים רוצחים".
הפרקליטות, נזכיר, התנגדה לעצם הדיון בוועדת שחרורים רגילה מכיוון שמדובר באסיר ביטחוני שהורשע ברצח חייל על רקע לאומני, ולדבריה לפי חוק המאבק בטרור אסיר שכזה לא יכול לעמוד בפני ועדת שחרורים רגילה - אלא בפני ועדה אחרת המכונה ועדת אסירי עולם. כעת קיבלה ועדת השחרורים הרגילה את הבקשה - והדיון בשחרור ייעשה בוועדת אסירי העולם, שנחשבת לקשה יותר.
4 צפייה בגלריה
משה תמם ז"ל
משה תמם ז"ל
המחבל וליד דקה ומשה תמם ז"ל
(באדיבות המשפחה)
חברי הוועדה ציינו כי הבקשה של דקה לשחרור מוקדם "נתמכת במסמכים רפואיים מטעם האסיר, וכן, בתעודה רפואית מ-15 במרץ אשר בה חיווה דעתו ד"ר דימיטרי קלוצקי, מנהל רפואי מר"ש (מחלקת הרפואה בשב"ס), כי לאסיר מחלה ממארת אשר מסכנת את חייו באופן ממשי ברמת סיכון גבוהה, ותוחלת חייו היא בת שנתיים. ועוד נאמר בתעודה שמצבו הקליני של האסיר מורכב ביותר, כך, שימיו קצרים ונשקפת סכנה ממשית לחייו".
דקה בן ה-62, נזכיר, הואשם בחטיפת החייל משה תמם וברציחתו ונידון למאסר עולם. ב-2012 נשיא המדינה דאז שמעון פרס קצב את עונשו ל-37 שנים. בהמשך נגזרו עליו שנתיים נוספות לאחר שנתפס בכלא עם טלפון סלולרי שהבריח לו חבר הכנסת לשעבר מבל"ד באסל גטאס, כך שעונשו עומד על 39 שנים.