3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה יש עתיד
ישיבת סיעה יש עתיד
"לא להוריד את העיניים מהמטרה". לפיד
(צילום: אלכס קולומויסקי)
זה לא היה שבוע פשוט לקואליציה, שחבריה התעמתו אחד עם השני לא אחת בימים האחרונים. בניסיון לצופף את השורות, פחות משבוע לאישור הסופי של תקציב המדינה בכנסת, הזמינו ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד את כל חברי הקואליציה לגיבושון באולם "אחוזה" במודיעין. האירוע יתקיים ב-11:00 תחת הכותרת "עוד רגע תקציב", משל אומרים השניים לחברי הקואליציה - תמתינו מעט עם המהומות.
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ואיילת שקד
נפתלי בנט ואיילת שקד
מצופפים שורות בקואליציה. בנט ושקד
(צילום: יואב דודקביץ')
לקראת הגיבושון, ועל רקע המתיחות בקואליציה, כתב לפיד בפוסט בפייסבוק כי "יש לנו מטרה, לא יזיזו אותנו ממנה. לא בהדלפות והכפשות, לא בהקלטות סתר, לא בניסיונות לסכסך. המטרה חשובה מדי - לעבוד בשביל אזרחי ישראל. להעביר תקציב כדי לשים את המדינה על המסלול אחרי שנים של הזנחה. כשיש לך מטרה, אתה לא מתבלבל. אם יש לך אפשרות להעלות בשנה הקרובה את שכר החיילים, אם יש לנו תוכנית לשפר את מצבם של הגמלאים, צריך להתעלם מרעשי הרקע ולהמשיך לחתור קדימה. לא לעצור אף פעם. לא להוריד את העיניים מהמטרה".
לדברי לפיד, "דיברתי ביומיים האחרונים לא מעט עם נפתלי, עם איילת, עם כל מנהיגי הקואליציה. לכולם אמרתי אותו דבר - המבחן שלנו הוא לדעת להבדיל מה חשוב ומה לא חשוב. מנסים ועוד ינסו לגרום לנו לריב. אם הם יצליחו, זה יפגע בעיקר באזרחי ישראל. אז נוודא שהם לא יצליחו. הממשלה הזו, ממשלת השינוי והריפוי, היא הדבר הנכון למדינה. היא הוקמה אחרי ארבע מערכות בחירות מפני שהיינו ממוקדים".
"הקמנו ממשלה למען אזרחי מדינת ישראל", סיכם. "זו המטרה. אנחנו ממוקדים רק בה. יש לנו אתגרים ביטחוניים ומדיניים, אנחנו אחרי שנתיים של מגפה והתפרקות חברתית. את כל זה אנחנו מתקנים עכשיו. זה מה שמניע אותנו. זאת השליחות שלנו. כל היתר סתם רעש".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט מרב מיכאלי מנסור עבאס יאיר לפיד אביגדור ליברמן בני גנץ ניצן הורביץ גדעון סע
נפתלי בנט מרב מיכאלי מנסור עבאס יאיר לפיד אביגדור ליברמן בני גנץ ניצן הורביץ גדעון סע
ראשי הקואליציה
(צילום: אריאל זנדברג)
(צילום: אבי חי)

מעבר תקציב המדינה לשנים 2021 ו-2022 בכנסת ייחשב לרגע מכונן עבור הממשלה והקואליציה, שכן אחריו יהיה לאופוזיציה הרבה יותר קשה להביא להפלת הממשלה. עם זאת, ובצל הגיבושון, הרוחות בקואליציה עדיין סוערות - אחרי שלל עימותים אידיאולוגיים ואישיים שהתפתחו בשבוע האחרון בין מפלגות הקואליציה ובתוך המפלגות עצמן. העימותים התרחשו חרף בקשה של בנט להתאפק ולא לייצר חזיתות בתוך הממשלה, וכעת בנט מקווה שערב נסיעתו לוועידת האקלים בגלזגו הוא יצליח ליישב את המחלוקות ולהשרות אווירה טובה.
אחד העימותים השבוע היו בין שרת התחבורה, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, שמחתה ביקורת על האופן שבו הכריז שר הביטחון, בני גנץ, על שישה ארגונים פלסטיניים ארגוני טרור, ונמשך בהתכתשות פומבית כשבמפלגת כחול לבן תקפו את מיכאלי בחריפות. במפלגת העבודה השיבו אש ובכחול לבן המשיכו את המתקפה וטענו כי מיכאלי מטיפה לסרבנות ועל כן שלא תטיף בענייני ביטחון. המפלגות התעמתו גם בנושא הבנייה בהתנחלויות.
השבוע נרשמו גם עימותים פנימיים בתוך ימינה לאחר שחבר הכנסת אביר קארה ביקש לבטל את חובת ההנגשה לבעלי מוגבלויות כדי להקל על בעלי העסקים וחברתו למפלגה שירלי פינטו תקפה אותו פומבית. בין השניים נרשמו חילופי דברים קשים שהובילו לנטישה של קרא את קבוצת הווטסאפ וזימונם של השניים ללשכת בנט כדי ליישר את ההדורים.
מתיחות נרשמה גם בין גנץ לאיילת שקד לאחר שהאחרונה נשמעה בהקלטה שפורסמה בחדשות קשת אומרת כי שר החוץ לפיד הוא אדם שטחי וכי גנץ יותר נורא מלפיד ולא יאפשר את הרוטציה. שקד נאלצה לדבר עם השרים ולהבהיר את כוונותיה, אולם האירוע הוסיף על המתח הפנימי שקיים ממילא. אתמול פורסמה הקלטה אחרת, של בנט, שבה הוא נשמע מטיל ספק בקיום הרוטציה.