פרופ' אש: "בימים הקרובים נבחן הגבלות נוספות"
(צילום: לע"מ)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, קיים אחר הצהריים (יום ב') תדרוך עיתונאים על רקע המשך העלייה בנתוני תחלואת הקורונה, ואמר כי אף שהמצב מדאיג, בשלב זה אין מניעה לפתוח את שנת הלימודים בסדרה. ynet העביר את התדרוך בשידור חי.
בפתח דבריו אמר פרופ' אש: "מגמת העלייה בתחלואה נמשכת. אנחנו עוקבים באופן שוטף ופועלים לבלימתה בדרכים שונות אבל המצב מדאיג. הקבינט אישר שורת צעדים שאנחנו מקוים שיסייעו. בימים הבאים נבחן אם התחלואה נבלמת או שעלינו להביא לאישור צעדים נוספים כגון צעדי ריחוק והתו הסגול.
"כדי להצליח במלחמתנו במגפה, נדרשת ההתגייסות שלכם. צאו להתחסן. ההיענות למנה השלישית גבוהה, עד עכשיו התחסנו כ-500 אלף, אבל ישנם מיליון איש שעדיין לא קיבלו חיסון ראשון. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שאנחנו מחליטים על סגר. סגר הוא לא מטרה, הוא אמצעי, ואנחנו עושים כל מה שאפשר כדי להימנע מהשימוש בו".
2 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
ארכיון. "פועלים כדי ששנת הלימודים תיפתח כמתוכנן"
(צילום: רויטרס)
על פתיחת הלימודים הוסיף: "אנחנו פועלים עם משרד החינוך כדי ששנת הלימודים תיפתח כמתוכנן. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מנתוני התחלואה".
- האם כדאי לדחות פתיחת שנת הלימודים לאוקטובר? "זאת דילמה. מצד אחד יש לנו מחויבות ורוצים לפתוח בזמן. מספר ימי הלימוד המצומצם (בחודש ספטמבר, נ"פ) יכול לפעול. מצד שני זו הזדמנות מבחינתנו לבחון תהליכים שאנחנו רוצים לקיים במערכת החינוך: גם את הבדיקות לפני שנת הלימודים, גם את הפיילוט של הבדיקות כחליף לבידוד וגם ההתנהלות כולה. בשלב זה אין מניעה לפתוח את מערכת החינוך בזמן. צריך לשקול זאת בהמשך".
על יציאת ישראלים לחו"ל אמר פרופ' אש: "אני חוזר ומבקש להימנע מטיסות שאינן הכרחיות. אנחנו רואים שהתחלואה במדינות רבות ממשיכה לעלות ולצערי גם רואים שאנשים שחוזרים מחו"ל אדישים ולא מקפידים על חובת בידוד. אני רוצה להאמין שאתם מבינים שבעצם זה שאתם לא שומרים על הבידוד, אתם מסכנים לא רק את עצמכם אלא גם את סביבתכם. זה חסר אחריות".
- האם מתוכננות סנקציות נגד לא מחוסנים? "אנחנו מעודדים יציאה לחיסון. אנחנו לא בעד שימוש בסנקציות כנגד מי שלא מתחסן אלא רוצים להסביר את החשיבות, כדי שאנשים יקבלו החלטה מושכלת בעצמם. התו הירוק נועד כדי להגן על אוכלוסיית המחוסנים ולא לערבב בין מחוסנים ללא מחוסנים. אני מבין שזה מעודד את ההתחסנות ואני שמח על כך".
- האם יש כוונה להגביל התקהלויות? "כפי שציינתי, אנחנו בוחנים את נתוני התחלואה והשפעת הצעדים שעשינו, ואנחנו שוקלים אם להביא עוד מגבלות לקבינט. עדיין לא קיבלנו החלטה בעניין".
- ראש הממשלה אמר לגבי העומס בבתי החולים "אנחנו יודעים איך לחשב מתי ללחוץ על הברקס". מהי הנקודה? וכמה אנחנו מתקרבים אליה? "אנחנו בוחנים את הנושא הזה כדי לקובע מהי אותה נקודה כדי למנוע עומסים בלתי סבירים. זה נושא מורכב. אני לא בטוח שזה מספר אחד. אנחנו צריכים לראות גם את מספר החולים הקשים, מספר המונשמים, קצב העלייה בחולים הקשים, מספר החולים הקשים החדשים. אנחנו מצפים לראות את האפקט של החיסון השלישי. בהתאם לכך נקבע נקודת הזמן שבה נרגיש שאנחנו צריכים לקבוע מגבלות רחבות יותר".
2 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
פרופ' אש. "שוקלים להביא עוד מגבלות לקבינט"
(צילום: לע"מ)
על האפשרות שהחיסון השלישי יינתן גם לאוכלוסיות צעירות מגיל 60 אמר פרופ' אש: "ככל שאנחנו יורדים לגילאים יותר נמוכים אנחנו רוצים לראות שהמסקנות שהגענו לגבי בטיחות החיסן הן נכונות. אנחנו שוקלים עכשיו אם להרחיב לאוכלוסיות נוספות. מהן? זה יכול להיות סקטורים מסוימים, למשל עובדי צוות רפואי בבתי חולים. יכול להיות שנוריד את הגיל ל-50 או 40. נצטרך לקבל החלטות בימים הקרובים".
אתמול אובחנו 3,372 חיוביים לקורונה, אך מדובר ביום ראשון - יום שבו מספר הבדיקות ומספר המאומתים נמוך יותר ביחס ליתר ימות השבוע. בשבוע שעבר ביום ראשון מספר המאומתים היה 2,111 ומספר המאומתים אתמול מהווה זינוק של 50% ביחס לשבוע שעבר. אם העלייה מחר תהיה בשיעור דומה ביחס לשבוע שעבר, מספר החיוביים יעבור לראשונה בגל הרביעי את ה-4,000 - וייתכן שאף יגיע למספרים גבוהים בהרבה.
הבוקר, עם סיום חופשת "בין הזמנים", חזרו לספסל הלימודים במוסדות התורה ילדים ונערים בגילי היסודי, התיכוני והעל-תיכוני, לצד אנשים נשואים. גורמי המקצוע ומקבלי ההחלטות בדרג המדיני עוקבים מקרוב אחר חידוש הלימודים במוסדות החרדיים, ובוחנים את השפעותיו על תחלואת הקורונה, כמעין פיילוט לא רשמי לקראת 1 בספטמבר.
ועדת החוקה של הכנסת דנה בבוקר באישור התקנות שעליהן החליט קבינט הקורונה להחלת התו הירוק בכל כמות משתתפים באולמות, גני אירועים, כנסים, אירועי תרבות וספורט, מכוני כושר וסטודיו, בתי מלון, בתי קולנוע ומסעדות. במתחמים שבהם פועל תו ירוק תתאפשר כניסה עבור מחוסנים ומחלימים או באמצעות בדיקת קורונה שלילית. עד 20 באוגוסט יחול התו הירוק על בני 12 ומעלה, ואז יחול על כל הגילים. הדיון עסק גם בהחלטת הקבינט להחריג בתי תפילה ולהחיל תו ירוק רק במקומות שבהם יהיו יותר מ-50 מתפללים.