סערה בעקבות הפרסום ב-ynet על האפשרות של עליית מחירי המעונות לתינוקות: המלצת ועדת סל המחירים של מעונות היום להעלות את תעריף מעונות הסמל - דוגמת ויצ"ו, נעמ"ת ואחרים, טלטלה הורים רבים לתינוקות שתכננו לשלוח את ילדיהם למעונות הללו בשנה הקרובה. התוספת המומלצת, בין 120 ל-170 שקל בחודש, יחד עם גל ההתייקרויות שלא פוסח על אף בית בישראל - יוצר לדבריהם מצב בלתי אפשרי.
4 צפייה בגלריה
גן ילדים, אילוסטרציה
גן ילדים, אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ועדת המחירים לעדכון מחירי מעונות הסמל התכנסה לראשונה במאי האחרון, אחרי שלא דנה בעדכון המחירים מאז 2012. הוועדה דנה גם בהגדלת תקן מספר המטפלות במעון, ובמקרה שהחלטה כזו תתקבל, בניגוד לציפיות לאור משבר כוח האדם, תיתכן עלייה של 500 עד 600 שקל בחודש, לצד התייקרות של כ-150 שקל בחודש במעונות לפעוטות בני שנה עד שלוש. לפי ההערכות, כאמור, בעקבות משבר כוח האדם בתחום ועקב הקושי בגיוס מטפלות חדשות, הגדלת התקינה במעונות הסמל תידחה לשנה הבאה.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה אתמול (רביעי) כי לא תאשר את המלצת הוועדה במקרה שלא תהיה התחייבות של משרד האוצר לסבסדה. במשרד האוצר אמרו מנגד כי הוועדה טרם סיימה את עבודתה, ולא הודיעה עדיין על המלצתה. בלשכת שר האוצר ציינו שעם העברת ההמלצות לשר אביגדור ליברמן, הוא יבחן אותן ויקבל החלטה בעניין. השרים אכן יכולים להחליט שלא לחתום על העלאת התעריפים, אך עלולים להיתקל בשביתה במעונות כמה שבועות לפני הבחירות.
4 צפייה בגלריה
קתרין לוי בן חמו
קתרין לוי בן חמו
קתרין לוי בן חמו, הבעל והילדים. "רה"מ לא נותן את הדעת על דברים אקוטיים, רק על לחם מפוקח שעולה בשקל בודד"
קתרין לוי בן חמו, אם לתאומים בני פחות משנה מצור הדסה, אמרה אמש כי היא לא מבינה איך מצופה ממנה לעמוד בתשלומים הללו. "כאמא לתאומים שנכנסים השנה למעון, הממשלה צריכה לבלום את הגזירה הנוראית הזאת. בנוסף לכל גל עליית המחירים, הורים צריכים להתחיל לחשוב אם להישאר עם הילדים בבית משתלם להם יותר? אבסורד מבחינתי שראש הממשלה מקיים כבר שני דיונים דחופים במחיר הלחם המפוקח שעולה בשקל בודד, אבל לא נותן את הדעת על עליית המחירים בדברים אקוטיים כמו חינוך וחשמל שיפגעו בכיס של האזרחים במאות שקלים בחודש ואולי אלפי שקלים בשנה".
מיה, תושבת ירושלים, אמרה שהיא מאמינה שאם אכן יתייקר תעריף המעונות, נשים נוספות ייצאו ממעגל העבודה. "לא הגיוני שבאותו הזמן שעולים מחירי כל מוצרי היסוד - קמח, שמן, דלק, לחם בפיקוח, מים, חשמל ושכר דירה - עולים גם המעונות. המשכורות לא עולות בהתאם", היא זעקה. "מדינת ישראל צריכה להתאמץ כדי שאימהות יוכלו לפתח עצמאות כלכלית. לא בטוח שישתלם להן ללכת לעבוד".
4 צפייה בגלריה
אופיר דרעי מלאכי
אופיר דרעי מלאכי
אופיר דרעי מליחי, הבעל והתינוק. "הכול עלה, חוץ מהמשכורת שלנו"
אופיר דרעי מליחי, אם לשלושה בהם תינוק בן שמונה חודשים, אמרה כי "להעלות את המחיר למעון בתקופה הזו זה מטורף. יש לי עוד שני ילדים שהם מתחת לגיל חינוך חובה. אני פותחת את החודש ב-7,000 שקל רק על גנים, וזה לפני שכירות ודלק שעלו. הכול עלה חוץ מהמשכורות שלנו".
לדבריה, המדינה גורמת לאזרחים לא לצאת לעבודה בגלל מחירי הגנים. "גם הדלק לא מעודד אותנו לצאת מהבית. הכול עולה ואנחנו מרגישים שמשאירים אותנו מאחורה. לאף אחד לא אכפת ואף אחד לא רוצה לעשות שינוי. פעם על קוטג' עשו מחאות, והיום כבר לאף אחד לא אכפת. זה לא רק עניין המחיר שעולה, אין רגולציות. להכניס ילד לגן זה מפחיד ואין תחושת ביטחון. נהיה פה ממש קשה לחיות".
משה ורות ברום מהיישוב חלמיש, הורים ללביא בן השנתיים ואגם בת השבועיים, אמרו שגם הם תוהים אם לא עדיף לא לעבוד, ולהישאר בבית עם הילדים. "נוצר מצב שרוב המשכורת שנכנסת הולכת על המעונות", הם אמרו. "זה מצב לא פשוט לזוג סטודנטים שבתחילת הקריירה שלהם".
סימני יוקר המחייה נראים גם אצל אור, אמא מירושלים שלה שלושה ילדים בני פחות מחמש. "אני מורה, ועם המשכורת לא שווה לי לצאת לעבוד. ההכנסה נמוכה מההוצאה על מסגרות חינוך, אז עדיף שיישארו איתי בבית", אמרה. "בעל הדירה העלה את השכירות ב-600 שקל, הדלק התייקר, המזון והחשמל. בעלי עובד במשרה מלאה ואנחנו קורסים".
4 צפייה בגלריה
אחד לא קיבל המלצה עוד, השנייה מתנגדת. ליברמן ושאשא ביטון
אחד לא קיבל המלצה עוד, השנייה מתנגדת. ליברמן ושאשא ביטון
אחד לא קיבל המלצה עוד, השנייה מתנגדת. ליברמן ושאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי, עודד קרני, לע״מ)
ירדן דהאן מירושלים, מורה ואם לשניים, אמרה כי היא ובעלה מוציאים את כל שכרם כמעט על המעון. "זו דרך נוספת להקשות על חיי הזוגות הצעירים שצריכים לעבוד לפרנסתם ולזכות מתישהו לקנות בית. אבל בקצב הזה החלום הולך ומתרחק, כי הכול הולך כדי לשרוד את היום יום", היא אמרה.
יערה שילה, מומחית לגיל הרך ממכללת אפרתה וממייסדות "אנו חינוך מלידה", אמרה כי ההמלצה עלולה להביא להוצאת פעוטות ותינוקות מהמעונות המוסדרים. "לאוצר יש סכומי עתק מהמיסים. יש להפנותם לגיל הרך לפני הכול", היא קבעה.
יערה שילה יערה שילה צילום: שרון גבאי
פורום מעונות היום המפוקחים מסר בתגובה להמלצת ועדת סל המחירים כי "המסקנות הן לעג לרש שיובילו לסגירת מערכת החינוך לגיל הרך. ההמלצות כוללות תוספת עגומה של עשרות שקלים לכל מחנכת-מטפלת. אנו מתנגדים להפלת הנטל הכלכלי על ההורים. משרד האוצר חייב לסבסד את העלויות הנדרשות".
מוויצו נמסר: "העלייה הצפויה היא לעג לרש ולא תאפשר לפתור את המשבר הלאומי שמדינת ישראל שרויה בו בענף הגיל הרך. על מדינת ישראל לקחת עליו אחריות מלאה ולהשוות את שכר המטפלות לפחות לשכר הסייעות בגנים. אם לא כך - המשבר רק יעמיק. על המדינה להקצות משאבים ייחודיים, ולא להטיל את העומס הכלכלי על ההורים".
שי חג'ג', יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, אמר כי הוא רואה צדק בהמלצה, אך קרא לממשלה לשאת בנטל. "בעשר השנים האחרונות, מאז העדכון האחרון בתשלומים למעונות, התייקרו כל המרכיבים של סל השירותים במעונות היום, אבל יש לזכור כי המדינה מתנערת ואיננה משתתפת במימון סל השירותים לילדים ולילדות מן הלידה ועד גיל 3. העול כולו נופל על כתפי ההורים. מן הדין הוא שהמדינה תשקול את מחויבותה בתחום זה ותישא בעלויות המעונות".
פורסם לראשונה: 22:00, 20.07.22