חוק הנבצרות עבר בקריאה טרומית במליאת הכנסת היום (רביעי) ברוב של 62 חברי כנסת, לעומת 20 שהתנגדו. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצביע בעד, וחברי כנסת רבים מהאופוזיציה לא נכחו בהצבעה, לאחר שמפלגות העבודה ויש עתיד הודיעו כי יצאו למוקדי ההפגנות בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנימין נתניהו
(צילום: AFP)
מפלגות האופוזיציה שנכחו במליאה בזמן ההצבעה היו המחנה הממלכתי, רע"מ וחד"ש-תע"ל. בהמשך, החוק לא יעבור לוועדת החוקה, אלא תוקם ועדה מיוחדת שתדון בהצעה.
יוזם החוק, יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) הציג את הצעת החוק לפני ההצבעה בקריאה טרומית במליאה. "הם לא מסוגלים לראות אותנו בשלטון, לא מסוגלים לקבל את זה שזכינו בבחירות. הם חושבים שגנבו להם את המדינה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"ההצעה תעצור מהלך של הפיכה". יו"ר הקואליציה כץ
(צילום: יואב דודקביץ)
לדבריו, "אנחנו נבחרנו על ידי העם ברוב ברור. נבחרנו בצורה דמוקרטית". כץ פנה לחברי האופוזיציה: "לא מעניינים אתכם האזרחים? נראה שהדבר שהכי מעסיק את יאיר לפיד, המסית הלאומי, זה איך הוא יתנהג במחאה ויגן על קבוצות אנרכיסטיות, כי רק זה מעניין אותו. אתם מסיתים יותר, מפלגים יותר, כדי להשיג הון פוליטי. ההצעה הזו תעצור מהלך של הפיכה, של הדחה של ראש ממשלה שנבחר על ידי אזרחי ישראל".
ח"כ עופר עסיף (חד"ש-תע"ל) הגיב לדבריו של סופר, ואמר כי "בדמוקרטיה השלטון אינו מעל החוק, גם השליט לא מעל החוק". הוא הוסיף: "שלטון נמדד בשני דברים עיקריים - את מי הוא משרת, והאם הוא עצמו כפוף לחוק. אז כנראה שיש פה אנשים שלא הבינו - ראש הממשלה הוא לא מעל החוק. לחוקק את החוק הזה זה חלק מההפיכה הפשיסטית שאתם מקדמים. התחלתם את בידול הרשויות על ידי חיסול בית המשפט. אתם מוציאים חוק שמשמעו שלטון יחיד, זה מה שאתם עושים ותזכרו לדראון עולם".
לפי כץ, הצעת החוק מבהירה את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה, "ובאה למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות". ההצעה מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו.