על-רקע איומי איראן, חיזבאללה וחמאס לנקום את חיסולם של פואד שוכר בביירות ושל איסמעיל הנייה בטהרן, קרא הערב (חמישי) המטה לביטחון לאומי (המל"ל) לאזרחי המדינה לנקוט אמצעי זהירות מוגברים בחו"ל. "קיימת אפשרות שהם ינסו לממש את התגובות גם נגד יעדים ישראליים/יהודים בחו"ל כגון נציגויות, בתי כנסת, אתרים שונים ועוד", נמסר בהודעת המל"ל.
מיד לאחר היוודע החיסול המהדהד של בכיר חיזבאללה שוכר בתקיפה ברובע הדאחייה בבירת לבנון, והחיסול של ראש הלשכה המדינית של חמאס הנייה שמיוחס לישראל בבירת איראן, מיהרו ארגוני הטרור ומשטר האייתוללות בטהרן לאיים על ישראל בנקמה. מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה פנה היום לישראלים: "אנחנו נמצאים בקרב פתוח בכל החזיתות והוא נכנס לשלב חדש. אתם תבכו הרבה כי אתם לא יודעים אילו קווים אדומים חציתם".
2 צפייה בגלריה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה
בית חב"ד באתונה בירת יוון
( צילום: סער הס)
בישראל לוקחים את האיומים ברצינות, ובשל כך פורסמה אזהרת המל"ל. "קיים חשש כי ההסלמה גם תגביר את המוטיבציה של ארגוני ג'יהאד עולמי ומפגעים בודדים לבצע פיגועים נגד ישראלים במדינות שונות בעולם", אמרו במל"ל. "אנו ממליצים לציבור לבחון בכובד ראש את מידת הנחיצות בהגעה למדינות ברמת אזהרה בינונית ומעלה".
עוד נמסר מהמל"ל: "ביתר היעדים יש לנקוט אמצעי זהירות מוגברים, להקפיד על יישום ההמלצות המפורטות באתר המל"ל, לשמור על ערנות מוגברת בעת שהייה במקומות ציבוריים (כולל קניונים, מסעדות, מלונות, ברים וכו'), להימנע מהחצנת סממנים ישראליים ויהודיים, להימנע מהגעה לאירועים רבי-משתתפים שאינם מאובטחים, ולהתרחק מהפגנות ומחאות. קהילות יהודיות ומוסדות דת וקהילה לצד נציגויות ישראליות מהווים יעד מרכזי של גורמי טרור וניסיונות לפגיעה".
ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום הערכת מצב בפיקוד העורף
(צילום: איתי בית-און /לע"מ)

במקביל, מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי קיים היום הערכת מצב בזום עם מנכ"לי כל משרדי הממשלה כדי לוודא שהם מוכנים לפתיחת חמ"לים בהתרעה קצרה של שעה, למקרה של מתקפה נגד ישראל. מטרת הדיון הייתה לוודא שכל המשרדים מוכנים לתרחישים החמורים אך הדגישו באוזניהם שאין לשדר פאניקה וההיערכות אינה תומכת את המודיעין.
בשיחה דנו המשתתפים בהיערכות בתי החולים לפינוי חולים מורכבים לקומות המרתף מאחר שיש קושי להריץ אותם למקלטים בזמן התרעה. עוד דנו המשתתפים בהיערכות של בתי החולים להמשיך לפעול בתרחישי עלטה. בסוגיה זו התברר במהלך הערכת המצב ש"לא הכול סגור עד הסוף", ובשל כך ניתנה הנחיה לטפל מיד בליקויים.
כמו כן דנו המשתתפים בנושא תקשורת סלולארית. משרדי הממשלה התבקשו לוודא שהגנרטורים עובדים ומלאים בסולר כדי להבטיח שהתקשורת הסלולארית תעבוד. משרד התחבורה נערך להחזרת ישראלים מחו"ל, כמה רשויות מקומיות נערכות לקליטת מפונים מהצפון במקרה הצורך. המנכ"לים התבקשו לוודא שיש מחליפים לעובדים נחוצים שנמצאים בחופש. גורם בכיר שמעורה בנושא אמר: "עשינו צ'ק ליסט כדי להיות מוכנים לכל התרחישים. אין פה פאניקה".
2 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת דיון בנושא החטופים יחד עם גל הירש
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקיים כעת דיון בנושא החטופים יחד עם גל הירש
ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון בנושא החטופים יחד עם גל הירש
(צילום: דוברות רה"מ)
בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים דיון בנוגע לעסקת החטופים התקועה. בדיון נכחו מתאם השבויים והנעדרים גל הירש, המזכיר הצבאי אלוף רומן גופמן וראש הסגל צחי ברוורמן.