בצה"ל ממשיכים לתחקר את פגיעות הרקטות בשבוע האחרון בכלי רכב (אזרחי וצבאי) ברמת הגולן. חלק מהכבישים בגולן, כמו גם בדרום הארץ, לא מוגדרים כאזורים מוגנים על ידי ההגנה האווירית. ההחלטה לכך נובעת מכמה שיקולים - ובהם גם הסבירות שרקטה תפגע ישירות ברכב בכביש נחשבת לזעירה.
תיעוד מהזירה
(צילום: אביהו שפירא)

בהתאם להגדרה זו, הכביש שבו נסעו אתמול בני הזוג נועה וניר ברנס מקיבוץ אורטל לא הוגדר כאזור מוגן, אלא כשטח פתוח. זאת, למרות שהכביש סמוך לבסיס צבאי שבו כן הופעלו אזעקות, מאחר שהמטח כוון ככל הנראה לעברו. בעקבות התקריות ניתן להניח כי ייתכן שאזורי ההגנה האווירית בכבישים יורחבו גם לאלו שבקרבת בסיסים.
המקרה הראשון של פגיעה ישירה ברכב אירע בירי שממנו נהרג ביום חמישי שעבר רב-סרן במיל' איתי גלאה במחנה באזור. המקרה השני אירע כאמור אמש כשבני הזוג ברנס נהרגו מפגיעה ישירה של רקטה ברכבם. בשני המקרים מדובר בנשק סטטיסטי ולא בטיל מדויק, ולכן מדובר באירוע נדיר שמתרחש פעמיים תוך זמן קצר.
2 צפייה בגלריה
נועה וניר ברנס, איתי גלאה
נועה וניר ברנס, איתי גלאה
ניר ונועה ברנס ורס"ן במיל' איתי גלאה נהרגו מפגיעות ישירות ברכביהם
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהזירה
תיעוד מהזירה
רכבם של בני הזוג ברנס שנפגע ישירות במטח חיזבאללה
(צילום: כב"ה צפון)
הרקטות לטווח בינוני, שנבדקות כעת בצה"ל, כוונו בשני המקרים כחלק ממטח לעבר מטרות צבאיות. במקרה שבו נפל רס"ן גלאה מדובר על שיגור לעבר בסיס צה"ל ברמת הגולן, ובפגיעה ברכבם של בני הזוג ברנס לעבר מפקדת האוגדה המרחבית 210 (נפח) שסמוכה לעין זיוון.
תושבים וראשי רשויות ברמת הגולן הביעו זעם ותסכול לאחר השיגור לעבר רכבם של בני הזוג ברנס, שאותו ביצע חיזבאללה כנקמה על חיסול שומר ראש לשעבר של מזכ"ל ארגון הטרור השיעי חסן נסראללה. האירוע הטרגי, שהתרחש על-רקע חודשים של הפגזות מתמשכות שגוררות נזק ושריפות, העלה שאלות קשות לגבי היעדר האסטרטגיה של הממשלה בצפון מול חיזבאללה.
תושבים בגולן יודעים כבר כי נסיעה לצד בסיסי הצבא הפרוסים במרחב משולה להימור ברולטה. בחודשים האחרונים חיזבאללה יורה שוב ושוב רקטות לעבר המוצבים והבסיסים בגולן ומשגר לעברם כטב"מים. האזרחים שנוסעים בכבישים הסמוכים מסכנים את חייהם, וכשהאזעקות תופסות אותם, במקרה שבכלל הבחינו בהתרעות, אין לנוסעים בדרך לאן לברוח והיכן למצוא מחסה.