מפקד פיקוד הדרום מגיש למשפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל את תחקיר התקרית
(צילום: נדב אבס, מאיר תורג'מן)
זמן קצר לאחר שאלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו הציג למשפחתו של הלוחם בראל חדריה שמואלי ז"ל את ממצאי התחקיר הראשוני, פרטים נוספים מהבדיקה בצה"ל נחשפים: הצבא הפעיל אמצעי איסוף אוויריים לפני הירי בלוחם, והכוחות נפרסו מזוויות שונות - אך בצה"ל לא ציפו שתקרית כה חריגה - פתיחה באש לתוך חרך ירי מטווח אפס - תתרחש על אף תגבורי הכוחות וההיערכות הנרחבת.
בניגוד לקריאות נגד צה"ל והטענות על הוראות פתיחה באש שהגבילו את החיילים, התחקיר העלה כי הכוחות שהוצבו אל מול המתפרעים ירו כמצופה מהם אל מפרי הסדר, בין השאר בכדורי צלפים ובכדורי רוגר. לפי צה"ל, בין מפרי הסדר התקבצו גם נשים ונכים בקרבת הגדר.
המחבל מתקרב לחרך הירי ופותח באש
4 צפייה בגלריה
המחבל הפתיע את הכוח. בראל חדריה שמואלי ז"ל
המחבל הפתיע את הכוח. בראל חדריה שמואלי ז"ל
המחבל הפתיע את הכוח. בראל חדריה שמואלי ז"ל
(צילום: EPA)
סמוך לשעה 18:00, כשעתיים לאחר תחילת הפרת הסדר, בשתי הזדמנויות שונות ניסו מחבלים מהצד העזתי למשוך את קני הנשק של הלוחמים דרך חרכי הירי, בהם גם את של בראל. חדריה שמואלי ז"ל הספיק לירות כמה פעמים לפי שנורה, אך המחבל הפתיע את הכוח. הבעיה המסתמנת היא מיקומם הבעייתי של הלוחמים.

לקריאה נוספת

לפי התחקיר, נכון היה להציב אותם בעמדה אחרת ששולטת על המרחב בצורה טובה יותר. בעקבות התקרית, ייתכן שיבוצעו שינויים בחומה שהוצבה בגבול ובחרכי האירוע. עם זאת, בצבא הבהירו כי גם היום לא היו רוצים לסיים התפרעויות על הגבול עם עשרות הרוגים עזתים.
4 צפייה בגלריה
בראל חדריה שמואלי ז"ל באימון
בראל חדריה שמואלי ז"ל באימון
הספיקו לירות לפני התקרית. בראל באימון
(באדיבות המשטרה)
בתחקיר שהוצג הבוקר למשפחתו של בראל, נקבע כי נוהל הקרב בוצע בצורה יסודית ומקיפה. כמו כן, לא הוחלט לנקוט צעדים נגד קצינים באוגדת עזה. הרמטכ"ל אביב כוכבי קבע כי ההוראות אפשרו את ביצוע המשימה המבצעית והסרת כל איום מסכן חיים. "מפקדי צה"ל הולכים בראש חייליהם ומובילים אותם בקרב, כך גם באירוע זה", אמר אמש כוכבי שהנחה להשלים את התחקיר המלא ולהנחיל את ממצאיו ולקחיו עד לאחרון המפקדים והלוחמים בשטח.
עורך דינה של המשפחה אמר בעקבות זאת כי "המשפחה לא מקבלת את מסקנות התחקיר, ולא את השורה התחתונה - לפיה אף אחד לא ייתן את הדין", כלשונו. "המשפחה הפנתה שאלות קשות מאוד למפקדים ולא קיבלה תשובות מספקות למרבה הצער. היה מפגש סוער וטעון, המשפחה בסערת רגשות גדולה. היא מאוכזבת, כאובה, פגועה, לא מקבלת את הממצאים של התחקיר, לא את המסקנות שמתהוות, בוודאי לא את השורה התחתונה שלפיה אף אחד מהגורמים הפיקודיים לא ייתן את הדין, לא ייקח אחריות".
4 צפייה בגלריה
מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו מגיע להגיש למשפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל את תחקיר התקרית בה הוא נהרג
מפקד פיקוד הדרום אליעזר טולדנו מגיע להגיש למשפחתו של בראל חדריה שמואלי ז"ל את תחקיר התקרית בה הוא נהרג
אלוף פיקוד הדרום מגיע לבית המשפחה
(צילום: מאיר תורג'מן)
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
הלוויתו של בראל חדריה שמואלי
המשפחה לא מקבלת את מסקנות התחקיר. האם ניצה בהלוויית הלוחם
(צילום: דוברות המשטרה)
עורך הדין הוסיף כי "צריך לזכור, בראל נפל לא במסגרת פעילות מבצעית בתוך עזה, לטיהור קני מפקדים. הוא נפל בעומדו בשטח ישראל מאחורי חומת בטון אל מול הפרת סדר. היערכות מתאימה מקדימה וטיפול נכון וראוי תוך כדי היו יכולים למנוע את הטרגדיה הנוראה. לכן אנחנו תובעים מהצבא לא להסתפק בתחקיר הפנים-פיקודי, ודורשים ועדת חקירה צבאית, מקצועית ואובייקטיבית. רק כך יוסקו המסקנות הנכונות, הראויות, גם בצד האישי וגם בצד המערכתי".