שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" מדווח מקייב
(גיל יוחנן)

על רקע התרחבות המלחמה באוקראינה שקלו במשרד החוץ בירושלים להעביר את צוות השגרירות הישראלי לפולין, אולם שר החוץ יאיר לפיד החליט כי הצוות יישאר בינתיים בעיר לבוב. "כואב הלב על מה שעובר על אוקראינה, אף אחד כאן כולל אותנו לא ציפה למתקפה כל כך נרחבת", אמר הבוקר (שישי) ל-ynet שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי.
מוקדם יותר דווח כי הפלישה הרוסית לבירת אוקראינה קייב החלה. קרבות פרצו ברובה אובולון בצפון הבירה האוקראינית, ופיצוצים עזים נשמעו ממנו. לפי הדיווחים, הכוחות הרוסיים, שהחלו לכתר את קייב מאז שעות הבוקר, נכנסו אל עיר הבירה.
שגריר ישראל באוקראינה מדבר

כלי רכב צבאיים, בין בנייני מגורים בקייב
(מתוך טוויטר NEXTA)

אחר הצהריים, ולראשונה מאז פרוץ המלחמה, שוחח ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא אוקראינה, וולדימיר זלנסקי. לפי ההודעה, השניים שוחחו על מצב הלחימה באוקראינה, בדגש על אזור קייב, ובנט הציע את עזרתה של ישראל בכל סיוע הומניטרי, ועדכן את זלנסקי על הצעדים שכבר ננקטו בהיבט הזה. "ראש הממשלה הדגיש את תקוותו לסיום מהיר של הלחימה, ושלח חיזוק לעם באוקראינה בימים קשים אלה", נכתב.
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" רון בן ישי דיווח מהמלון שבו הוא שוהה ברחוב פושקין בקייב, כי לוחמי הספצנאז, כוחות רוסיים מיוחדים, וסוכני ה-FSB, שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, הצליחו ככל הנראה לחבור לאוקראינים תומכי רוסיה בבירה קייב, ופתחו בירי כדי לזרוע בהלה. מדובר כנראה בחלק ממבצע מתוחכם להטלת האימה וערעור היציבות שאמור להביא להפלת השלטון האוקראיני בלי שטנקים רוסיים יצטרכו להיכנס לקייב.
2 צפייה בגלריה
אישה לצד הריסות ביתה שנפגע במתקפת טילים בקייב, אוקראינה
אישה לצד הריסות ביתה שנפגע במתקפת טילים בקייב, אוקראינה
אישה לצד בניין שנפגע במתקפת טילים בקייב
(צילום: AP)
2 צפייה בגלריה
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
(צילום: משרד החוץ )
"אנחנו נמצאים בלבוב, אבל מבינים שאין היום מקום באוקראינה שחסין מפני המתקפה הרוסית", אמר השגריר הישראלי ברודסקי. "אנחנו משתדלים לעזור לישראלים. למרות האזהרות והקריאות שלנו, נשארו ישראלים כאן באוקראינה, אבל היכולת שלנו לעזור מאוד מוגבלת.
"אנחנו רואים היווצרות של משבר הומניטרי בגבולות, העברנו לרשויות באוקראינה פנייה בנושא של סיוע הומניטרי שאנו מוכנים לתת לאוקראינים והנושא בטיפול. אנחנו מעריכים שכבר בתחילת השבוע יגיע סיוע הומניטרי ישראלי לאוקראינה – בעיקר סיוע רפואי ועוד כל מיני דברים שביקשו כמו שמיכות, אוהלים וגנרטורים".

"עכשיו הם מצטערים שלא עזבו"

השגריר ציין עוד כי "ישראלים מתקשרים אלינו ומתקשים להבין איך ישראל לא מפנה אותם ומתפלאים, 'מה אין מבצע חילוץ? לא יכול להיות איך אתם משאירים אותנו ככה'. כשאנחנו אומרים שלא נשלח סיירת מטכ"ל לחלץ אותם, עם כל ההזדהות, הם לא אוהבים את התשובה. אולי עכשיו הם מצטערים שלא עזבו בזמן שביקשנו אותם.
"מי שנמצא בלבוב אנו משתדלים לעזור לו למרות שהיכולת שלנו מוגבלת. יש תור של 10 שעות מלבוב למעבר הגבול ואין לנו יכולת 'לגנוב' את הגבול. אנו עוזרים עם מסמכים, הסברים ובמעבר הגבול למשוך את הישראלים ולעזור להם לעבור את הגבול. הבעיה הכי גדולה היא גם בזה שאנחנו לא יכולים לחלץ את הישראלים מהערים הגדולות ויש תורי ענק במעברי הגבול ואנשים צריכים לבלות שעות בתור כדי לעבור את הגבול".
ברודסקי הוסיף: "יש עוד בעיה - שהאוקראינים אסרו על כל הגברים מגיל 18 עד 60 לעזוב המדינה ולמי שיש אזרחות כפולה הסיכויים שלו לעזוב המדינה לא גדולים. אנחנו מכירים מספר מקרים של ישראלים עם אזרחות כפולה שלא אפשרו להם לצאת. ככל שיותר ישראלים יגיעו לגבול הבעיה תהיה יותר אקוטית. יש גם הרבה מאוד פניות של יהודים שמבקשים אשרת עלייה. אנחנו עוד לא יודעים אם הם יוכלו לעזוב את המדינה, במיוחד שמדובר בגברים בגיל גיוס".
דבריו של שגריר אוקראינה בישראל
(צילום: טל שמעוני)

במקביל, שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורנייצ'וק ערך בצהריים מסיבת עיתונאים בתל אביב, שבה התייחס למלחמה בארצו. "החדשות הרעות הן שרוסיה פלשה לאוקראינה באכזריות", אמר השגריר. "יש גדודים רוסיים ליד קייב. לצבא האוקראיני יש משאבים וגדודים, רוב האנשים בערים הגדולות בילו את הלילה במקלט או בתחנות המטרו כדי להיות בטוחים".
על היחסים מול ישראל, אמר קוריינצ'וק "אנחנו בתהליך קבלת סיוע הומניטרי מישראלי וציוד רפואי לבתי חולים, השר לפיד גינה את הפעילות הרוסית נגד אוקראינה, ואנחנו כרגע נשארים חזקים מול רוסיה. רוב השגרירויות באוקראינה לא פונו. הן אמנם לקחו אמצעי זהירות אבל לא התפנו וזה סימן טוב עבורנו. הם מאמינים בכוח שלנו ובצבא שלנו. אני לא מאשים את ישראל שעשתה את זה בין האחרונות אחרי ארה"ב ומדינות נוספות.
"אנחנו לא מדברים על עזרה של חיילים ישראלים, יש לכם את הבעיות הביטחוניות שלכם ואנחנו חכמים מספיק בשביל לא לבקש מכם משהו שלא תוכלו לעשות. אני בטוח שראיתם את ההפגנה הגדולה אתמול בתל אביב, זה לא היה רעיון של השגרירות. הקהילה היהודית הגדולה שיש אצלנו, אולי בין הגדולות בעולם, היא חלק מהתרבות שלנו. אנחנו סומכים עליהם והם נשארים יחד עם האוקראינים להגן על המדינה".
קורנייצ'וק סיכם: "לא נוותר ולא ניכנע. אין רציונל מאחורי הפעולות האלו, רק לכבוש את אוקראינה ושתהיה תחת שליטה רוסית. יש לנו מספיק משאבים, יש לנו אנשים שהתגייסו לצבא וליחידות הגנה אזוריות. המחשב שלא תהיה התנגדות אינה נכונה. אני קורא לחבריי האירופים - אנחנו צריכים עזרה עכשיו. חברים בעת צרה הם חברים בעת צרה, וזה הזמן לעזור".
הריאיון עם סימונה הלפרין ממשרד החוץ

סימונה הלפרין, ראש חטיבת אירו-אסיה במשרד החוץ, אמרה במשדר המיוחד של אולפן ynet: "ישראל היא לא צד לסכסוך ולא תופסת צד. ראש הממשלה שוחח עם זלנסקי ועיקר השיחה הייתה על הסיוע ההומניטרי שישראל תעביר לאוקראינה. אנחנו עובדים על זה בשעות אלו כדי להוציא כבר ביום ראשון מטוס עם ציוד רפואי, תרופות, ציוד טיפול במים וטיהור מים וגנרטורים לבתי חולים.
"אנחנו פרוסים בכל הגבולות, בכל מעברי הגבול היבשתיים באוקראינה. לצערנו, המרחב האווירי כבר יומיים סגור ולכן אי אפשרות לצאת בטיסה. אנשינו מנסים לסייע לישראלים עם מסמכים, תיעוד, דרכונים וכו'. אנחנו נמצאים גם בצד הגבול עם רומניה, סלובקיה ומולדובה. קיבלנו היום הודעת וואטסאפ של תודה ממשפחה ישראלית שהגיעה בעזרתנו לקרקוב בפולין. להערכתנו, מתחילת הלחימה למעלה מ-500 ישראלים עברו את הגבול".

סיוע ישראלי לקהילה היהודית

בתוך כך, שר התפוצות נחמן שי הנחה הבוקר את מנכ"לית משרדו ציונה קניג-יאיר על העברת סיוע חירים מיידי בסך 10 מיליון שקל לטובת הקהילה היהודית באוקראינה. התמיכה תתרכז באבטחה, מזון ותרופות, קליטת פליטים ומערך של שינוע למקומות בטוחים.
השר שי אמר: "אנו עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות במקום. המצוקה גדולה. הלב שלנו עם יהודי אוקראינה. התמונות המגיעות מהשטח מדאיגות ומלמדות על הדחיפות הנדרשת לפעולה. להתפתחויות השפעה מכרעת על היהודים החיים בתוכה. מדינת ישראל מושיטה היום סיוע הומניטרי ראשוני ונערכת לאיגום משאבים נוספים ככל שנדרש. נמשיך לעקוב מקרוב אחרי הצרכים והתפתחויות בשטח".