3 צפייה בגלריה
"אני שייך לפה". דניאל מולושט עם דגלון ישראל במרתון טבריה
"אני שייך לפה". דניאל מולושט עם דגלון ישראל במרתון טבריה
"אני שייך לפה". דניאל מולושט עם דגלון ישראל במרתון טבריה
(SportPhotography)
את מאות המטרים האחרונים במרתון טבריה בסוף השבוע עשה דניאל מולושט כשהוא מניף דגלון ישראל, שאותו נישק כאשר חצה ראשון את קו הגמר. מאחורי המהלך עומד סיפור אבסורדי שחורג מהספורט: מולושט מתגורר כבר שנים בישראל וחולם לייצג אותה, אולם הוא עדיין מוגדר פליט ולא זכה באזרחות. בהיעדר מעמד חוקי, הוא לא הוכרז כאלוף ישראל.
מולושט לא יכול לזכות בתואר אלוף ישראל או לייצג את המדינה בתחרויות בחו"ל, אף שהוא מתגורר בארץ כבר 13 שנה. "כמו שהחברים שלי התגייסו לצבא ונלחמו למען המדינה, גם אני רוצה לייצג את ישראל, לעשות כבוד, זה חלק ממה שאני", הוא אומר בראיון ל-ynet ו"ידיעות אחרונות".
על פי כללי איגוד האתלטיקה, התייצב מולושט על קוביית המקום הראשון בפודיום במרתון טבריה, אך לא לבדו: עמד לצידו מלקאם גמבר, שהגיע למעשה למקום השני, 8 שניות אחריו, והוכרז כאלוף ישראל. מולושט, תושב תל אביב, מתאמן אצל המאמן גזצ'או יוסף, במסגרת הקרן למצוינות אולימפית. הוא השיג תוצאה של 2:17:08 שעות, שלא הספיקה לקריטריון שביקש להשיג להשתתפות באליפות אירופה.
3 צפייה בגלריה
דניאל מולושט במעמד הזכייה
דניאל מולושט במעמד הזכייה
חולקים את קוביית המקום הראשון בפודיום. מולושט ומלקאם גמבר
(צילום: SportPhotography)
3 צפייה בגלריה
דירוג הזוכים במרתון טבריה
דירוג הזוכים במרתון טבריה
דירוג הזוכים במרתון טבריה
"היו רוחות מאוד חזקות", אמר מולושט בסיום. "מהקילומטר ה-15 עד ה-33 הכל היה רק רוח, אי אפשר לתאר את זה. הרגשתי שאני מנוטרל מבחינה פיזית. הגעתי למקום הראשון, אבל המיקום לא היה חשוב לי אלא התוצאה".
גם אם היה מצליח לקבוע את הקריטריון, לא בטוח שיכול היה לצאת לאליפות אירופה, בגלל מעמדו. "אבא שלי היה צעיר וברח מאתיופיה לסודן כדי שלא ייאלץ להשתתף במלחמות עם אריתריאה", מספר מולושט. "אני נולדתי בסודן ובשנת 2007 התחלנו בבריחה לישראל. הייתי הבן הגדול, בן 11. היינו הרבה זמן במצרים ואני זוכר בעיקר את המעבר לסיני. זה היה קשה מאוד, עברנו במנהרות".
ב-2008 הגיעה המשפחה לתל אביב וקיבלה מעמד של מבקשי מקלט. כשמולושט סיים את לימודיו בתיכון, קיבל גם הוא ויזה של מבקש מקלט. כל ניסיונותיו לשנות מאז את מעמדו – נתקלו בסירוב. "אני שייך לפה, גדלתי פה, כל החברים שלי ישראלים", הוא אומר. "בכיתה י"א עשיתי מעבר מכדורסל לריצה, ומאז אני רוצה לייצג את המדינה שלי".
מולושט מזכיר כי באליפות אירופה, כמו באולימפיאדה, מופיעה נבחרת פליטים. "הייתי שמח להתחרות במסגרת נבחרת הפליטים כנציג ישראלי", הוא אומר. "יש אתלטים כמוני שמקבלים תעודת מעבר כדי לצאת לתחרויות, אבל כרגע גם את זה אני לא מקבל".
כאמור, למרות הקושי והתסכול, את מאות המטרים האחרונים במרתון עשה מולושט כשהוא מניף דגלון ישראל. בקטגוריית הנשים במרתון טבריה זכתה ברכה (ביטי) דויטש בתוצאה 2:41:12 שעות.
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה כי היחידה לטיפול בבקשות למקלט מטפלת באלפי בקשות, לרבות בבקשתו של דניאל מולושט. "כל עוד לא ניתנה החלטה בבבקשה, המגיש רשאי לשהות בישראל ולהמשיך לעבוד. יובהר כי בקשות למקלט נבחנות על פי אמות מידה בינלאומיות של אמנת הפליטים, שבראש ובראשונה בוחנת האם למגיש הבקשה נשקפת סכנת חיים באופן אישי. זאת, ללא קשר ליכולות ספורטיביות או אחרות".