3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהר הבית
איתמר בן גביר בהר הבית
בן גביר בהר הבית, ארכיון
ארגון הטרור חמאס הודיע הבוקר (שני) למצרים כי "לא יעמוד בחיבוק ידיים" אם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר יעלה השבוע להר הבית כפי שהוא מתכנן. ברשת אל-מיאדין דווח כי בחמאס אמרו כי "הצעד של בן גביר יפוצץ את המצב".
דובר חמאס עבד אל-לטיף אל-קאנוע מסר בהצהרה כי "הודעתו של העבריין בן גביר על כוונתו להסתער על מסגד אל-אקצה משקפת את היוהרה של ממשלת המתנחלים הפשיסטית ואת כוונותיה המתוכננות להסלים את הפלישות לאל-אקצה במטרה לחלק אותו".
היום אמור להתקיים דיון במשטרת ישראל לגבי היערכות הכוחות, שיאבטחו את עליית השר בן גביר להר הבית. זו תהיה הפעם הראשונה שבה יעלה להר מאז שהושבע לשר המופקד על המשטרה.
3 צפייה בגלריה
מתפללים יהודים בהר הבית בתשעה באב
מתפללים יהודים בהר הבית בתשעה באב
"לא הפגנת ריבונות אלא התרסה". הר הבית
(צילום: רויטרס)
על רקע כוונת בן גביר לבקר בהר הבית, המשטרה זימנה לחקירה את השיח עכרמה סברי, מטיף מסגד אל-אקצה. סברי ידוע כמי שמסית ומעודד טרור וכמה פעמים הוציאו נגדו צווי מניעת יציאה מהארץ. במשטרה מבקשים להזהיר אותו שלא להסית לקראת ביקורו של בן גביר.
כמו כן, נמסר למושל ירושלים מטעם הרשות הפלסטינית, עדנאן עיית, כי חודש איסור הכניסה שלו לגדה המערבית. עיית שוהה במעצר בית מאז אוגוסט האחרון. איסור הכניסה שלו לגדה נועד כדי לבודד אותו מהשטח, מחשש שחופש התנועה שלו בין ירושלים לרמאללה ופגישות שיקיים שם יתרמו להבערת השטח.
3 צפייה בגלריה
עכרמה סברי מטיף
עכרמה סברי מטיף
סברי. ידוע כמי שמסית ומעודד טרור
(צילום: נויל האריס)

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) התייחסה לנושא הבוקר בריאיון ל-ynet radio ואמרה כי "עלייה להר הבית, כמו עוד הרבה דברים, נועדה לתקוע אצבע בעין, זה לא חדש שבן גביר אוהב להבעיר את האזור. אני מאוד מקווה שהוא לא יעשה את זה. זה חמור מאוד כי הם לא הבינו שהם הממשלה והאחריות עליהם ובסופו של דבר זה לא שונה ממה שכתוב בהסכם הקואליציוני, זה לא שונה מההתנהלות של הממשלה הקודמת".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר בריאיון לאולפן ynet כי הוא "מתנגד לעליית בן גביר להר הבית, אבל מסכים שזכות היהודים לעלות". הוא הוסיף כי "אני חושש שראש הממשלה שלנו מוקף על ידי חבורת שרים מאוד קיצונית, מאוד לאומנית. כל ממשלות ישראל תמיד ידעו לבסס את הנוכחות שלנו בירושלים אבל להתנהל בחוכמה אדירה בכל הנושא של הר הבית. הממשלה הנוכחית זו ממשלה שחפה מאיזונים ובלמים בתוכה, זו ממשלה שמי שמכתיב בה את הקו זה שרים מאוד קיצוניים ומאוד לאומנים".
תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל" גינתה את כוונת בן גביר לעלות להר הבית. "זו לא הפגנת ריבונות אלא התרסה הרפתקנית, ביטחונית ומדינית. בעבר הרחוק והקרוב, פרובוקציות מסוג זה הסתיימו בשפיכות דמים", נמסר מהתנועה. "הפרובוקציה עלולה להצית את השטח בממדים שאף יחרגו מאירועי מאי 2021. לאור הסיכונים הביטחוניים והמדיניים, על ראש הממשלה למנוע מהשר בן גביר מלממש את כוונתו או לקחת אחריות לתוצאות".
טקס החילופים במשרד לביטחון הפנים, אתמול
(צילום: לע"מ)

לאחר הפרסום על כוונתו לבקר בהר הבית צייץ אתמול בן גביר: "אני מודה לכל כלי התקשורת על ההתעניינות בנושא העלייה להר הבית. אכן, הר הבית הוא נושא חשוב וכמו שאמרתי אני מתכוון לעלות להר הבית. לגבי לוחות הזמנים - אני מבטיח לעדכן כשאעלה. עד אז, אשמח שכל ערב ייפתחו מהדורות החדשות עם ידיעות שעוסקות בשאלה מתי אני מתכוון לעלות להר הבית".
אתמול, בטקס החילופים שערך עם קודמו בתפקיד, עמר בר-לב, ציין בפניו בן גביר: "אתה לא המאוים היחיד. אני ואשתי מקבלים תמונות של סכינים וקריאות רצח. זה גם יהודים אנרכיסטים שהגיע הזמן לטפל בהם. אני לא מקל ראש בשום תיק או מישהו שמפריע ופוגע, אבל מדי יום מאות אירועים של יידויי אבנים כלפינו ביישוב היהודי בחברון או תושבי השומרון, מאות אירועים בגליל ובנגב כלפי יהודים כי הם יהודים. בירושלים, פוחדים ללכת לכותל".
אתמול התקיימה גם פגישת עבודה ראשונה בין בן גביר למפכ"ל יעקב שבתאי אחרי שורת פגישות לא-רשמיות, בת מצווה ואפילו עימות בכנסת. בפגישה דיבר המפכ"ל על יעדי המשטרה בטווח הקצר והארוך, כולל המשך הלחימה בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית. ל-ynet נודע כי בשיחה עלה גם נושא הפרדת מג"ב מהמשטרה והפיכתו לגוף עצמאי, כפי שהופיע בהסכמים הקואליציוניים בין עוצמה יהודית לראש הממשלה בנימין נתניהו. בשיחה נקבע כי יש לדון בנושא באחריות וביסודיות. לפי גורמים בכירים במשטרה, "קשה להאמין שמג"ב ינותק מהמשטרה. זה עובד כיום מצוין".