"שירתי תחת ארבעה מפכ"לים, ומה שמדאיג אותי יותר מההדחה עצמה הוא ההתעלמות של המפכ"ל מהבקשה של היועצת המשפטית לממשלה להקפיא את המהלך ולבחון את הנושא מבחינה חוקית. הנורמה בישראל היא שהיועץ המשפטי לממשלה הוא זה שמפרש את החוק, והתעלמות מהנחייתו מהווה תקדים שלא היה כמותו", כך אומר תנ"צ (בדימוס) שאול גורדון, מי שכיהן כיועמ"ש המשטרה למעלה מעשור בריאיון ל-ynet.
2 צפייה בגלריה
דניאל לוי ואלעזר כהנא
דניאל לוי ואלעזר כהנא
דני לוי ואלעזר כהנא. מהלך מפתיע של המפכ"ל
(צילום: דוברות המשטרה, אלכס קולומויסקי)
גורדון מתייחס לפרשת הדחת היועץ תנ"צ אלעזר כהנא במסגרתה נוצר עימות חריף בין המפכ"ל דני לוי שמבקש לממש את העברת כהנא מתפקידו לבין עמדת היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שדרשה להקפיא את המהלך. במכתב שהעבירה למפכ"ל כתבה בהרב-מיארה כי "יועמ"ש המשטרה הוא שומר סף פנים ארגוני ואמון. מהלך כזה של הדחה בפועל של יועץ משפטי, בהליך בזק וללא מעורבות של היועצת המשפטית לממשלה, הוא חסר תקדים".
יש לציין כי בלשכת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתחו בעבר ביקורת על כהנא, בין היתר בעקבות עמדתו לפיה החלטת בן גביר לקדם לדרגת סגן ניצב את רפ"ק מאיר סוויסה מנוגדת לדין. סוויסה, קצין המבצעים של מחוז תל אביב, הועמד לדין על השלכת רימון הלם לעבר מפגינים.
גורדון, שלא מהסס להעביר ביקורת קשה על ההחלטה להעביר את יועמ"ש המשטרה מתפקידו, אומר כי "לכל בר דעת ברור שמדובר בהדחה, גם אם עוטפים את זה במילים יפות. כשאתה רוצה לסיים קדנציה של מישהו, פונים אליו. במקרה הזה, אף אחד לא פנה ולא דיבר איתו. ההודעה על סיום תפקידו והמינוי לראש חטיבת התביעות הוא לא התפקיד הטבעי שהייתי חושב עליו, כהנא לא היה תובע מעולם, ולא הייתי רואה בו כמועמד טבעי לתפקיד כזה".
לגבי הסיבות להדחה, גורדון מסביר: "כל זה קרה בגלל שיתוף הפעולה שלו עם הפרקליטות בעניינו של סוויסה. בתקופתי, מעולם לא חתמתי על תצהיר כזה בעצמי, אלא הבאתי גורם מקצועי כמו ראש אגף משאבי אנוש או סגנו שיחתום. במקרה הזה, אף אחד לא רצה להסתבך עם המפכ"ל, והיועץ המשפטי נאלץ לחתום על התצהיר – מה שהפך אותו למטרה ברורה בארגון. זה מסר ברור: 'אל תתעסקו איתנו'".
2 צפייה בגלריה
בהרב-מיארה ובן גביר. עימות מתמשך בין הצדדים
בהרב-מיארה ובן גביר. עימות מתמשך בין הצדדים
בהרב-מיארה ובן גביר. עימות מתמשך בין הצדדים
( צילום:מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
על תנ"צ כהנא, שהיה פקודו, גורדון מספר: "הוא אדם מפתיע. מעולם לא דיברנו על פוליטיקה, אך לא קשה לנחש איפה דעותיו הפוליטיות. כמשפטן, הוא חד ומקצועי. הוא מקפיד על קיום החוק ואינו מתפשר – מבחינתו, יש גבולות ברורים בין 'שחור' ל'לבן', גם אם יש תחומים אפורים. מה שהחוק מתיר, הוא יאפשר; מה שאסור – יעצור".
על דילמות יועמ"ש המשטרה, גורדון מסביר: "במקרים אפורים, היועמ"ש צריך להתייעץ עם היועץ המשפטי לממשלה ולפעול בהתאם. מדיניות ההפעלה נקבעת על-ידי המפכ"ל ומפקדיו. אם רוצים להוביל מהלך חוקי, הוא ימצא את הדרך; אם המהלך בלתי חוקי, הוא יבלום. במקומות שבהם יש גמישות, הוא יפנה ליועמ"ש להכוונה".
לסיכום גורדון מדגיש: "היועץ המשפטי הוא שומר הסף. זו לא משרת אמון. אם המפכ"ל רוצה למנות מישהו, עליו לדבר קודם כל עם המנחה המקצועי. מצב שבו מתעלמים מהנחיות החוק והפרקליטות הוא תקדים מסוכן. מדובר בשני מצבים מדאיגים: או שהמפכ"ל לא מבין את כללי המשפט המנהלי, או שהוא בוחר להתעלם מהם – ושני המקרים חמורים מאוד".