מאות חרדים קיצונים הפגינו גם היום (שלישי) מחוץ לבקו"ם בניסיון להפריע לקליטת החרדים שקיבלו צווי גיוס. מולם מפגינות חברות בארגון "אימהות בחזית" שמבקשות "לברך את החרדים האמיצים שקיבלו צו ובאים להתייצב וכדי להבהיר לסרבנים - מה שהיה לא יהיה".
בהמשך, עשרות חרדים קיצונים פרצו לתל השומר, בודדים זרקו בקבוקים על שוטרים דרך הגדר, וצעקו: "לשבש את פעילות הבסיס". אחרי שיצאו מהבסיס אמר ל-ynet אחד המוחים: "עשינו לכם תזכורת ל-7 באוקטובר, שתבינו מה יקרה אם תמשיכו בגיוס חרדים". בתיעוד משם, נראה שוטר מאיים עליהם כי אם יתקרבו אליו - הוא יירה להם בראש.
פריצה של חרדים לבסיס תל השומר
(צילום: שילה פריד, יריב כץ)

בהודעת הסיכום של המשטרה צוין כי 21 מפירי סדר נעצרו וששלושה שוטרים נפצעו בעימותים. במשטרה אמרו: "מאות מפגינים שהגיעו למקום במטרה לפרוץ לבסיס הצבאי, התעמתו עם השוטרים תוך אלימות, השלכת חפצים, ניסיונות חוזרים ונשנים לפרוץ חסימות, השלכת גדרות, ואף סיכנו את חייהם ונשכבו מתחת למשאיות ואף ניקבו גלגלים של משאיות. מפירי הסדר תקפו את השוטרים בליווי קריאות נאצה לעבר השוטרים 'נאצים'".
עוד ציינו במשטרה כי "קצין הכריז על הפגנה בלתי חוקית טרם הפעלה ושימוש באמצעים. חרף האזהרות, המפגינים לא נשמעו להוראות השוטרים והמשיכו בהפרות הסדר תוך אלימות וניסיונות פגיעה בפרשים והשלכת בקבוקים לעבר השוטרים הפרשים. המשטרה נאלצה להשתמש בכוח והפעילה פרשים. מפירי הסדר פרצו לשני מבנים אזרחיים סמוכים - בית החולים שיבא ואנדרטה בקריית אונו. באנדרטה הושחתו עצים לזכר נופלים. מפירי סדר פגעו במכוון ברכבי ואופנועי משטרה וגרמו להם לנזקים".
צה"ל גינה את הפריצה לבסיס. "בשעות האחרונות, עשרות מפגינים ניסו לפרוץ לבסיס תל השומר במהלך הפגנות שנערכו מחוץ לבסיס, וחדרו לאנדרטת חיל השלישות הסמוכה לגדר הבסיס. כוחות משטרה ומג"ב פינו את הפורצים", מסר דובר צה״ל. "פריצה לבסיסי צה״ל היא עבירה חמורה ובניגוד לחוק. צה״ל מגנה את ההתנהגות האלימה, ועומד על כך שיש למצות את הדין עם הפורעים. גיוס חרדים הוא צורך מבצעי הכרחי ומתקיים בהתאם לחוק - ואנחנו נחושים להמשיך ולקדם אותו".
עימותים נרשמו במהלך היום בין המוחים למשטרה, וחלק מהשוטרים אף ספגו עלבונות מהמפגינים - שגם הקניטו חיילים שהגיעו למקום, חלקם דתיים. כמה מתפרעים עקרו גדרות שהמשטרה הציבה במקום וניסו למנוע את התקדמות הפרשים. שוטר תועד צועק לעבר מפגינים: "מי שיתקרב - יקבל כדור בראש״. אוטובוס עם עשרות חסידים הצטרף למאות שכבר הפגינו במקום.
שוטר מאיים על מפגינים: "מי שיתקרב - יקבל כדור בראש״
(צילום: שילה פריד)

מחאות מול גיוס חרדים בבקו"ם
(צילום: יריב כץ, שילה פריד)

5 צפייה בגלריה
מפגינים חרדים פורצים לבסיס תל השומר
מפגינים חרדים פורצים לבסיס תל השומר
החרדים שפרצו לבסיס
(צילום: שילה פריד)
5 צפייה בגלריה
"אימהות בחזית" במחאה מול הבקו"ם
"אימהות בחזית" במחאה מול הבקו"ם
"אימהות בחזית" במחאה מול הבקו"ם
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מחאת חרדים מול הבקו"ם
מחאת חרדים מול הבקו"ם
העימותים עם המשטרה, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
אתמול נרשמו שיעורי התייצבות נמוכים מאוד בלשכת הגיוס, ביום הראשון שבו זומנו חרדים לצו ראשון. רק עשרות מתוך כאלף שזומנו לפי חוק התייצבו. בצה"ל מעריכים שההפגנה מחוץ לבקו"ם שהתקיימה אתמול בבוקר הרתיעה רבים מהם - שנמנעו לבסוף מהגעה. בצבא אמרו שעיצומים יוטלו על מי שלא יגיעו לזימון נוסף שיישלח אליהם.
חלק מהמלש"בים הודיעו לצה"ל שיגיעו לצו השני שיישלח אליהם או יתייצבו ביום המיונים השני בבקו"ם. יש עדיין מאות מתוך האלף שגם לא אישרו את הגעתם ולא התייצבו לצו הראשון, ולכן הם יקבלו זימון שני להגיע בחודש הקרוב. בצה"ל מתכוונים להמשיך בשיח עם רבנים מתונים וראשי ישיבות כדי לאפשר את המהלך בהסכמה ולעמוד ביעד שקבע הצבא - 4,800 חרדים בצבא בשנה הקרובה (מתוכם 3,000 חדשים) וכרבבה בתוך כשנתיים.
בסך הכול, כ-1,000 צעירים חרדים שקיבלו צו ראשון נדרשו להתייצב השבוע בלשכת הגיוס להליך מיון ראשוני - ובו גם קביעת פרופיל רפואי וקב"א. הרבנים הבכירים בחברה החרדית הורו לתלמידיהם שאפילו לצו הראשון אין להגיע, ובחוברת שהופצה לתלמידי הישיבות ניתנו להם הנחיות איך להתמודד עם חובת הגיוס - תוך התעקשות שאין לשרת בצבא. אם ייקלעו למצב של סרבנות המחייבת מעצר ממושך - הובטח שיעמוד לרשותם עורך דין.
5 צפייה בגלריה
מחאת חרדים מול הבקו"ם
מחאת חרדים מול הבקו"ם
מחאת החרדים מול הבקו"ם, הבוקר
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
מחאת חרדים מול הבקו"ם
מחאת חרדים מול הבקו"ם
מאות הגיעו למחות נגד צווי הגיוס לחרדים
(צילום: מוטי קמחי)
מאות חרדים הפגינו גם אתמול כאמור בלשכת הגיוס בתל השומר, במחאה על צווי הגיוס שהוצאו לחרדים. מטרת המפגינים, שמשתייכים לפלגים הקיצוניים בחברה החרדית, הייתה לשבש את יום הגיוס עבור אלה מהחרדים שבחרו להגיע אליו. מהומות פרצו במקום בין מפגינים לשוטרים, ו-10 נעצרו בחשד להפרות סדר.
במקום הוצבה גם מכת"זית, וכמה מהמפגינים הגיעו עם כיסויים לכובע נגד מכת"זיות. בעקבות המחאה, הציר המרכזי של דרך דורי נחסם לתנועה. בנוסף, המשטרה חסמה את הדרכים לבקו"ם כדי שהמפגינים לא יפגשו את המתגייסים שכן יבחרו לבוא. החסימות היו בכניסה לתל השומר, ובאזור נוצרו עומסי תנועה כבדים.
פורסם לראשונה: 09:30, 06.08.24