ב-CNN דווח הבוקר (שבת) מפי גורמים ישראלים, כי גופתו של רב-המרצחים ומנהיג חמאס יחיא סינוואר, שמוחזקת בישראל מאז חיסולו שלשום, עשויה לשמש כקלף מיקוח במשא ומתן לעסקה לשחרור החטופים. במקביל, העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" פרסם הלילה פרטים חדשים על המצוד שהתנהל אחר סינוואר בתקופה האחרונה, בכתבה שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" רונן ברגמן.
1 צפייה בגלריה
תמונת רחפן של סינוואר
תמונת רחפן של סינוואר
סינוואר בתיעוד מהרחפן של צה"ל ברגעיו האחרונים
(צילום: דובר צה"ל)
עלייתו וחיסולו של יחי סינוואר
מאז אוגוסט, כך נכתב ב"טיימס", הצטברו עדויות בצה"ל על כך שסינוואר ובכירים נוספים בחמאס, עשויים להיות בתל א-סולטאן ברפיח. קציני המודיעין בצה"ל, כך נכתב, צפו באנשים שמסתובבים שם כשפניהם מכוסות, לפעמים גם מוקפים בשומרים, מה שהעיד על כך שהם עשויים להיות בכירים בארגון הטרור - או חטופים. בספטמבר, נמצאה דגימת DNA של סינוואר בשתן שנאסף ממנהרה.
בסופו של דבר, סינוואר התגלה וחוסל בתל א-סולטאן ברפיח, באופן אקראי, על-ידי לוחמים מביסל"ח שעסקו בטיהור השטח. אבל כוחות צה"ל, כך נכתב, בילו שבועות בסריקת השכונה בהתבסס על המודיעין שבכירי חמאס מסתתרים שם, אולי עם חטופים.
המצוד, כך נכתב, כלל לוחמי קומנדו ומרגלים ישראלים, וכן יחידה מיוחדת שהוקמה בשב"כ וב-CIA. במהלך המצוד, נעשה שימוש ברשת מעקב אלקטרונית מתוחכמת ובמכ"ם חודר קרקע שסופקו על-ידי ארצות הברית. גורמים רשמיים אמרו לעיתון האמריקני כי סינוואר נטש את התקשורת האלקטרונית שבה השתמש, מה שאפשר לו להתחמק מרשת המעקב המשותפת שהקימו בישראל ובארה"ב.
גורמים בישראל ובארה"ב העריכו כי סינוואר עבר מהעיר עזה דרומה אל חאן יונס – העיר שבה נולד. הם העריכו כי סביר להניח שהוא עורך "מסעות שגרתיים" לרפיח, גם כן באמצעות מנהרה. כשכבר היה בחאן יונס, בינואר האחרון, גורמים ישראלים ואמריקנים האמינו לפי התחקיר כי השיגו פריצת דרך במצוד אחריו: ב-31 בינואר פשטו כוחות מיוחדים של צה"ל על מתחם מנהרות נרחב בחאן יונס שבו הסתתר מנהיג חמאס, אבל הוא ברח משם כמה ימים לפני כן. נראה שעשה זאת בחופזה מסוימת, כיוון שהשאיר אחריו מסמכים וכמות גדולה של כסף ישראלי, בשווי של כמיליון דולר.
מאז החל התמרון הקרקעי ברצועת עזה, לאחר טבח 7 באוקטובר, צה"ל איתר כמה תיעודים של סינוואר ובהם הוא נראה בתוך מנהרות חמאס. בחודש פברואר בישראל התלבטו אם לפרסם את הסרטון, והסוגיה אף הגיעה לשולחנו של נתניהו - שאישר את הפרסום.
תיעוד רגעיו האחרונים של סינוואר
(צילום: דובר צה"ל)

בכתבה שפורסמה ב"טיימס" בחודש אוגוסט נחשף לראשונה, מפי מקורות אמריקנים, לרבות ציטוט מפי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג'ייק סאליבן, כי ארה"ב הפעילה צוותים מיוחדים לסייע לישראל ללכוד ולהרוג את מנהיג החמאס בעזה, לרבות ציוד מתוחכם שהביאו עימם, בהם רדאר חודר קרקע, כדי לנסות ולאתר אותו מתחת לאדמה.
פרט מעניין למדי שנחשף בתחקיר הוא כי הציתות לשיחותיו של סינוואר הוא למעשה הסיבה שעומדת מאחורי דרישתו של השר גלנט בשלבים המוקדמים של המלחמה להכניס משלוחי דלק לרצועה: מאגרי הדלק ברצועה החלו לאזול אז, וגלנט דחף לאפשר את חידושם על מנת שהגנרטורים הנחוצים להפעלת רשת הסלולר במנהרות ימשיכו לפעול – וכך סינוואר ימשיך לשוחח בטלפון. דרישתו של גלנט חוללה אז התנגדות מצד שותפיו הקואליציוניים של נתניהו מהימין הקיצוני, ואף שבעיתון לא מזכירים שמות ברור שהכוונה לשרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. ב"טיימס" מתארים את דרישתם לקטוע משלוחי דלק לרצועה מתוך רצון לכאורה "להעניש את תושבי עזה".
במהלך התקופה שבה צותתו לשיחותיו, סוכנויות המודיעין השונות הצליחו לפי התחקיר לקבל הצצה מסוימת לחייו של סינוואר מתחת לקרקע, בכלל זאת המעקב הנלהב שלו אחרי דיווחים בתקשורת הישראלית. גורמים ישראלים אמרו ל"טיימס" כי כל אנשי חמאס שמסתתרים במנהרות, כולל סינוואר, נדרשים לעלות מעת לעת אל הקרקע מסיבות בריאותיות. אבל לפי הדיווח רשת המנהרות כה רחבה, ולמחבלים יש מודיעין מעולה בנוגע למיקום הכוחות הישראליים ברצועה – כך שסינוואר הצליח לעלות כבר כמה פעמים לקרקע מבלי להתגלות.
כך חוסל יחיא סינוואר

גופתו תשמש קלף מיקוח?

לפי שני גורמים ישראלים, גופתו של סינוואר עשויה לשמש כקלף מיקוח במו"מ לעסקת חטופים. גופת רב-המרצחים הועברה אחרי שנותחה באבו כביר לאחסון סודי בישראל.
הגורמים הסבירו כי הבטחת שחרור החטופים היא "בראש סדר העדיפויות של ישראל", ובהחלטה כיצד למנף את החזקת גופתו של סינוואר. בישראל חושבים כעת כיצד "ליצור לחץ במהירות" על חמאס כדי לשחרר אותם, לפי גורם ישראלי. "אם חמאס רוצה להחליף את גופתו של סינוואר בישראלים, מתים או חיים, אז בסדר", אמר גורם דיפלומטי ישראלי.
לדבריהם, עסקה לשחרור החטופים תהיה ככל הנראה הדרך היחידה שבה גופתו של מנהיג חמאס תשוב לעזה, "אחרת מסירתה לא תקרה", הסביר הגורם. לפי אותם גורם, החזרת שרידיו של סינוואר לעזה, בכל הנסיבות, עלולה לעודד התגייסות לחמאס. אם סינוואר יהיה קבור בעזה, כך חוזה אותו מקור, האתר עלול להפוך למקום לעלייה לרגל לחסידיו.