שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין הודיע הבוקר (יום ב') כי ארה"ב כבר פרסה בישראל את מערכת ההגנה האווירית מסוג THAAD, שאותה שלחה לארץ כחלק מההיערכות לאפשרות שאיראן תשגר מתקפה גדולה נוספת על ישראל - אם זו תגיב כפי שהיא מבטיחה על מתקפת הטילים הבליסטיים בתחילת החודש.
2 צפייה בגלריה
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
מערכת THAAD בישראל ארכיון 2019
סיוע אמריקני לקראת אפשרות של עוד מטח מאיראן. מערכת THAAD, ארכיון
(צילום: AFP PHOTO / HANDOUT / DVIDS / US ARMY / Staff Sergeant Cory D. Payne)
אוסטין, שהגיע הבוקר במפתיע לאוקראינה, אמר לעיתונאים בדרך לקייב שהמערכת האמריקנית נפרסה בישראל - אך סירב לומר אם היא אכן פעילה. "יש לנו יכולת להפוך אותה לפעילה מהר מאוד והקצב עומד בציפיות שלנו", אמר. הודעתו, יצוין, מגיעה גם על רקע המבוכה בוושינגטון בעקבות הדלפת מסמכי הפנטגון המסווגים שעוסקים במודיעין על ההכנות הישראליות לתקיפה באיראן - וארה"ב כבר התנצלה בפני ישראל על ההדלפה.
בדבריו נשמע אוסטין זהיר הרבה יותר מהנשיא ג'ו ביידן, שאמר בסוף השבוע כי יש לו מושג טוב בנוגע לאופי ומועד התקיפה הישראלית הצפויה. "קשה לדעת בדיוק איך התקיפה תיראה", אמר אוסטין לכתבים. "בסופו של דבר, זו החלטה ישראלית, והאם הישראלים יאמינו או לא שזו תגובה פרופורציונלית - ואיך האיראנים יתפסו את זה - ייתכן שאלו שני דברים שונים", הוסיף. "אנחנו הולכים לעשות - נמשיך לעשות - כל שביכולתנו כדי לצמצם את המתיחות - ובתקווה לגרום לשני הצדדים להפחית אותה".
2 צפייה בגלריה
לויד אוסטין
לויד אוסטין
מסייג את דברי ביידן. שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
(צילום: AP Photo/Mark Schiefelbein)
מערכת THAAD (ראשי תיבות של Terminal High Altitude Area Defense) היא מערכת ניידת להגנה מרחבית בגובה רב, שדומה ביכולותיה למערכת החץ. יש לה יכולות גם ליירוט טילים מחוץ לאטמוספרה, והיא משתמשת באנרגיה קינטית כדי ליירט טילים. המערכת מכוונת לעבר חלקים שונים בנתיב הטיל של האויב, וכן לאיומים אחרים.
העברת הסוללה נעשתה לבקשת ישראל מהאמריקנים, גם כדי להקרין עוצמה באמצעות שליחת נכסים צבאיים נוספים לאזור. הסוללה מופעלת בארץ על-ידי חיילים אמריקנים, כשלפי דיווחים בתקשורת בארה"ב מספרם עומד על כ-100. מדובר במערכת הגנה אווירית משמעותית שצפויה להוות "מכפיל כוח" אל מול האיומים השונים שמקיפים את ישראל, ובראשם האיום האיראני.
הגעתה של סוללת ה-THAAD נחשבת לחלק מהתיאום בין ישראל לארה"ב - ולא מן הנמנע שמדובר בתמורה שקיבלה ישראל תמורת היענות לבקשה האמריקנית להימנע מתקיפת מתקני הגרעין באיראן. לפי דיווחים שונים, ראש הממשלה בנימין נתניהו אכן הודיע לוושינגטון שישראל לא תתקוף את מתקני הגרעין או הנפט ברפובליקה האיסלאמית, בתגובה לשיגור של 181 טילים בליסטיים לעבר ישראל ב-1 באוקטובר, ובמקום זאת תפגע ביעדים צבאיים באיראן. איראן מצידה, מסרה הבוקר כי עדכנה את סבא"א - סוכנות הגרעין של האו"ם - על האיומים הישראליים נגד מתקני הגרעין שלה.
יירוט יירוטים מיירט טילים
אינפו מערכת THAAD
הנשיא ביידן, שלוחץ על ישראל למתן את התגובה שלה מחשש להסלמה נרחבת במזרח התיכון רגע לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, אמר כאמור בסוף השבוע כי יש לו מושג טוב בנוגע לאופי ומועד התקיפה הישראלית באיראן. הוא הביע תקווה שהתקיפה הזו תהיה מתונה יחסית: "מנקודת המבט שלי יש פוטנציאל לכך שנוכל להתמודד עם המצב בין ישראל לאיראן באופן שיסיים את הסכסוך לזמן מה. במילים אחרות זה יוביל לסיום הסכסוך, יעצור את התגובות ההדדיות".
ב"פייננשל טיימס" הבריטי דווח בשבוע שעבר, על רקע העברת סוללת ההגנה האמריקנית, כי ישראל עומדת בפני מחסור חמור בטילי יירוט, בעודה מחזקת את מערכות ההגנה האווירית שלה כדי להגן מפני תקיפות איראן ושלוחיה.
"בעיית התחמושת של ישראל היא רצינית", הסבירה לעיתון דנה סטרול, בכירה לשעבר במשרד ההגנה האמריקני, האחראית על המזרח התיכון. "אם איראן תגיב למתקפה ישראלית, וחיזבאללה יצטרף גם כן, ההגנות האוויריות של ישראל יימתחו", היא אמרה, והוסיפה כי גם המלאי שמגיע מארה"ב אינו אינסופי. "ארה"ב לא יכולה להמשיך לספק לאוקראינה ולישראל באותו קצב. אנחנו מגיעים לנקודת מפנה".
ביידן: יודע איך ומתי ישראל תתקוף באיראן
(צילום: רויטרס)

על רקע הדיווח ב"פייננשל טיימס", הבוקר הודיע משרד הביטחון כי ארה"ב תממש סיוע חירום מיוחד בסך 5.2 מיליארד דולרים לצורך חיזוק מערך ההגנה האווירית של ישראל. בהודעת המשרד נאמר כי המנכ"ל, אלוף (מיל') אייל זמיר, ותת-מזכיר ההגנה האמריקני לרכש, ויליאם לפלנט, השלימו את החלפת המכתבים שמתניעה את מימוש סיוע החירום המיוחד. "חבילת הסיוע האמריקנית תשמש לתגבור ורכש מערכות כיפת ברזל, קלע דוד ומערכת הלייזר 'מגן אור' שבפיתוח", נמסר.
"את הדיונים המקצועיים מול משרד ההגנה האמריקני לגיבוש חבילת הסיוע, הובילו מנהלת 'חומה' ויחידת המו"פ במפא"ת, יחד עם האגף הביטחוני-מדיני, אגף הכספים והיועץ המשפטי למערכת הביטחון", נמסר עוד. היקף הסיוע האמריקני למלחמת "חרבות ברזל", שאושר על-ידי הממשל האמריקני והקונגרס, נאמד ב-8.7 מיליארד דולרים: 3.5 מיליארד דולרים ישמשו את משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב למימון רכש חיוני לצה"ל, ו-5.2 מיליארד דולרים ישמשו לחיזוק ההגנה האווירית.