בצל המאמצים להגיע לעסקת חטופים בפסגת המו"מ בקטאר, קריאה להפסקת אש הגיעה אמש (יום שישי) דווקא מכיוון אחר, כאשר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לישראל ולחמאס "לספק הבטחות קונקרטיות" ליישומן של "הפוגות הומניטריות", שבמהלכן יתבצע מבצע לחיסון נגד נגיף הפוליו. בשיחה עם כתבים, גוטרש הזהיר כי בהיעדר הפוגות בלחימה, להכלת הנגיף ומניעת התפשטותו ברצועת עזה יידרשו "מאמצי תיאום מסיביים", וקרא להפוגה של שבעה ימים בלחימה בעזה כדי לחסן 640 אלף ילדים. בחמאס בירכו על הצעתו של גוטרש.
1 צפייה בגלריה
עזה מקבלת לראשונה חיסונים מהרש"פ באישור ישראל
עזה מקבלת לראשונה חיסונים מהרש"פ באישור ישראל
חיסונים שהועברו מהרש"פ לעזה. ארכיון
המזכ"ל גוטרש אמר: "בואו נהיה ברורים: החיסון האולטימטיבי לפוליו הוא שלום והפסקת אש הומניטרית מיידית, אבל בכל מקרה, 'הפוגת פוליו' היא הכרח. בלתי אפשרי להוציא לפועל מבצע חיסונים במקביל ללחימה". קריאתו של גוטרש הגיעה לאחר שמשרד הבריאות הפלסטיני הודיע כי אבחן את מקרה הפוליו הראשון ברצועה בתינוק בן 10 חודשים בדיר אל בלח. הוא אמר כי האו"ם מעוניין לחסן את כל הילדים בעזה מתחת לגיל 10, אך "האתגרים קשים מאוד". משרד הבריאות הפלסטיני הודיע מצדו כי בימים הקרובים יוציא לפועל את מבצע החיסונים, וציין כי 1.2 מיליון מנות חיסון מסוג 2 יועברו לעזה בתיאום עם קרן הילדים של האו"ם (UNICEF), ומתנהל תיאום לספק עוד 400,000 מנות.
גוטרש הרחיב כי על מבצע חיסון אפשרי מעיבים בין היתר הצורך בהובלת החיסונים לרצועה והפצתם כשהם נמצאים בקירור בכל שלב, וכן הצורך בשליחת מומחים לפוליו לרצועה, בנוסף לשירותי אינטרנט וטלפון יציבים. הנגיף זוהה בביוב בדיר אל-בלח ובחאן יונס, לפי ד"ר חמיד ג'פארי, מומחה לפוליו מטעם ארגון הבריאות העולמי. ג'פארי הודיע על זיהוי הפוליו ברצועה מוקדם יותר החודש וציין כי ייתכן שהנגיף החל להתפשט עוד בספטמבר אשתקד.
פלסטינים מתפנים מדיר אל בלח בעזה, השבוע

גורם מערבי בכיר אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בנוסף לתינוק שאובחן עם פוליו, ייתכן כי שני פלסטינים נוספים בעזה נדבקו בנגיף. הוא הדגיש כי הסכנה היא שהפוליו יתפשט מעבר לתחומי הרצועה, וכינה את המצב "פצצת זמן של התפשטות". הבכיר הסביר עוד כי כאשר הגשמים יתחילו לרדת בסוף הסתיו הקרוב, ייתכן כי מי ביוב המכילים את הנגיף "יידחפו" לתוך אקוויפר שממנו ישראל, מצרים וירדן שואבות מים.
בחודש שעבר חשף ארגון הבריאות העולמי כי קיימת אפשרות גבוהה להתפשטות הנגיף ברחבי הרצועה ובסביבתה, בין היתר עקב הידרדרות מערכת הביוב ברצועה הפלסטינית. במקביל, ולאחר בדיקה, משרד הבריאות הפלסטיני הכריז כי עזה הפכה ל"אזור מוכה במגפת הפוליו". בהצהרה נאמר כי "אחרי שנים רבות של מיגור הפוליו, וכתוצאה מהמצב העגום שאליו הגיעה אוכלוסיית עזה כתוצאה מהמלחמה ששללה ממנה מים שמישים והרסה את תשתית התברואה, הצטברות של אלפי טונות של אשפה, חוסר ביטחון תזונתי וצפיפות אנשים במקומות של עקירה כפויה, נוכחות נגיף הפוליו CVPV2 התגלתה בשפכים בחאן יונס ובנפות מרכז".
רופאים פלסטינים ברצועה הזהירו מפני עלייה בהתפשטות המחלות והמגיפות בקרב העקורים במחנות ובמרכזי מקלט, עקב הצטברות של מספר רב של עקורים במרחבים צרים. מנהל לשכת המידע הממשלתית בעזה, איסמעיל ת'ואבתה, אמר כי רשתות המים והביוב ברוב אזורי הרצועה נהרסו, וכתוצאה מכך המחלה מתפשטת.