סנגורו של הלוחם: "מעמידים לדין את הש.ג"
(צילום: עידו ארז)

פרשת השימוש האסור של לוחמי גדוד "נצח יהודה" במכוניות שהחרימו מפלסטינים, שנחשפה ב-ynet, הגיעה כעת לבית המשפט - ומשמשת כטענת הגנה עבור לוחם לשעבר בגדוד, שנאשם בגרימת מותו של פלסטיני ובפציעתו הקשה של בנו שישב לצדו, בזמן שנהג באחת מאותן מכוניות מוחרמות.
הבוקר ב-10:00 נפתח בבית הדין הצבאי החדש, סמוך למחנה בית ליד, משפטו של סמל ראשון י', לוחם לשעבר בגדוד נצח יהודה. על פי כתב האישום, בדצמבר 2020, צפונית לרמאללה, נהג י' בצורה מסוכנת במכונית אסורה לנהיגה שהחרים מפלסטיני, והתנגש במכונית שבה נסעו מוסטפא עראערה, ובנו, מאג'ד, שישב לידו. מעוצמת ההתנגשות נהרג עראערה ובנו נפצע קשה.
5 צפייה בגלריה
הלוחם ועורך דינו בבית הדין הצבאי
הלוחם ועורך דינו בבית הדין הצבאי
הלוחם לשעבר בבית הדין הצבאי ליד מחנה בית ליד, הבוקר
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
רכבים שנמכרו לשיפוץ ושופצו בשטחים
רכבים שנמכרו לשיפוץ ושופצו בשטחים
תאונה אחרת, מ-2016, שבה הייתה מעורבת מכונית "משטובה"
(צילום: דוברות המשטרה )
בעקבות התאונה הקטלנית נחשפה לפני כארבעה חודשים ב-ynet תרבות מסוכנת: נסיעה של לוחמים מגדוד נצח יהודה במכוניות המכונות "משטובה" – מכוניות פסולות לנסיעה שצה"ל והמשטרה מורידים מהכביש ביהודה שומרון. באוגדת איו"ש מעריכים כי כמחצית מעשרות אלפי המכוניות של הפלסטינים בגדה נכללות בהגדרה "משטובות". משטוב בערבית - דבר שמתחו עליו קו מחוק.
י' מואשם בעבירות של שימוש לרעה בכוח המשרה, נהיגה ברכב ללא רשות בעליו, המתה בקלות דעת, מעשי פזיזות ורשלנות, נהיגה ללא ביטוח והתנהגות שאינה הולמת. להגנתו הוא טוען לאכיפה בררנית, שכן לדבריו בצבא החליטו להאשים רק אותו על תופעה ידועה ומוכרת שזכתה לעצימת עיניים מתמשכת מצד קצינים בכירים.
לפי כתב האישום, י' בדק מכונית פלסטינית במחסום ליד הכפר תורמוס עיא באיזור רמאללה, והחרים מכונית מסוג יונדאי שרישיונה לא היה בתוקף. אלא שבמקום להעביר את המכונית שהוחרמה לגריטה, י' הפך אותה למעשה לשלו, הסיע בה את חבריו ליחידה, וטייל בה למעיין סמוך. כעבור כמה שבועות, בדרכו לפעילות יחידתית, גרם לתאונה הקטלנית.
5 צפייה בגלריה
"משטובה". גם המפקדים לקחו אותן לסיבוב?
"משטובה". גם המפקדים לקחו אותן לסיבוב?
"משטובה". גם המפקדים לקחו אותן לסיבוב?
(צילום: דוברות משטרת ישראל)
באמצעות עורך דינו, ניר יסלוביץ, דורש י' לבטל רבים מסעיפי כתב האישום בטענה של אכיפה בררנית. "המאשימה נקטה כאן באופן מפלה ושרירותי המביא לאבחנה לא ראויה בין מקרים בהם חיילים ומפקדים אחרים עשו שימוש לא חוקי ברכבים אלה, חדשות לבקרים, ונראה כי מחפשים להעניש פה את הש.ג הקטן, כדי להתנער מאחריות ולא להעמיד לדין דרג פיקודי אחר שהתנהל באותו אופן בדיוק", טוען עורך הדין.
בנוסף, וכדי לבסס את טיעונו, יציג עורך הדין סדרה של עדויות מחקירת מצ"ח וכן ממצאים מהתחקיר בנעשה בגדוד לאחר התאונה, ולפיהם אכן מדובר בתופעה שהייתה רווחת, שכללה שימוש של עשרות פעמים במכוניות ה"משטובה", גם על ידי גורמים אחרים בגדוד.
5 צפייה בגלריה
הלוחם ועורך דינו בבית הדין הצבאי
הלוחם ועורך דינו בבית הדין הצבאי
עורך הדין ניר יסילוביץ עם מרשו בבית המשפט. "הייתה נורמה בגדוד"
(צילום: יאיר שגיא)
בדיון הבוקר בבית המשפט התייחס יסילוביץ לתחקיר הזה, ואמר: "מח"ט כפיר דאז, אל"מ ערן אוליאל, קבע בתחקיר: 'נוצרה אצל חיילי הגדוד בנצח יהודה נורמה של החרמת כלי רכב של פלסטינים וביצוע שימוש אסור ברכבים למטרות שונות'. מפקד הפלוגה רס"ן מ' (אותו מ"פ שהודח בפרשת הקשיש הפלסטיני עמאר אסעד, י"ז) העיד בתיק והתביעה הצבאית השחירה חלק מהממצאים".
לדבריו עורך הדין, "בתיק הזה מצאו לנכון להעמיד לדין את 'הש.ג', חרף העובדה שגורמי הפיקוד באופן חד וחלק, בהם המ"מ והסמל, יצאו פטורים בלא כלום". הוא הוסיף: "אנו רואים ששורש הרע החל מאותו מפקד מחלקה שהורה לפי העדויות על החרמת המכונית ולולא זה התוצאה המצערת לא הייתה מתרחשת".
נציג התביעה הצבאית, סרן דניאל עמיאל, השיב בדיון: "נגיב לבקשה בכתב באופן מסודר אך כבר עתה נגיד שמדובר במקרה חמור ואנו לא מסכימים עם דברי ההגנה". השופט, אלוף-משנה שחר גרינברג, הציע לצדדים הליך של גישור. עו"ד יסלביץ סירב לכך, כיוון שלטענתו לא קיבל את מלוא חומרי החקירה, בהם ממצאי הדין המשמעתי שבוצע לגורמים אחרים בגדוד במסגרת הפרשה: "כל עוד התביעה לא מעבירה את חומרי החקירה, ננהל את התיק מתחילתו ועד סופו". הדיון הבא בפרשה נקבע ל-7 במרץ.
5 צפייה בגלריה
פעילות לוחמי צה"ל מגדוד נצח יהודה בראמללה
פעילות לוחמי צה"ל מגדוד נצח יהודה בראמללה
לוחמים מ"נצח יהודה" בפעילות באזור רמאללה. פרשייה אחר פרשייה
מצה"ל נמסר בתגובה: "בחקירת מצ"ח ובתחקיר פיקודי שנערך ביחידה לא נמצאו מקרים דומים נוספים. מכל מקום, החקירה העלתה שהחייל נהג באופן פזיז, ותוך הפרת כללי התעבורה, והביא למותו של אדם, ומכלול התנהלותו הצדיק העמדתו לדין בפני בית הדין הצבאי".
הפרשה כעת, יצוין, מגיעה כשברקע שורת פרשיות אחרות שבהן מעורבים לוחמים מגדוד "נצח יהודה", ובראשן החשד להפקרת הפלסטיני עמר אסעד בן ה-80, שאותר בחודש שעבר ללא רוח חיים, כמה שעות לאחר שעוכב לחקירה על ידי לוחמים מהגדוד במסגרת מחסום יזום בכפר ג'לג'ליא שמצפון לרמאללה.
מפקד הגדוד ננזף בעקבות האירוע הזה, ומפקד הפלוגה ומפקד המחלקה הודחו מתפקידיהם. השניים לא יוכלו לשרת בתפקידי פיקוד בשנתיים הקרובות. הלוחמים שהשתתפו בעיכוב עדיין ממשיכים בתפקידם והחלטה בעניינם טרם התקבלה. הרמטכ"ל אביב כוכבי גינה בחריפות את התנהלותם, ואמר כי "עזיבת הכוחות את הזירה והותרתו של אסעד במקום מבלי לוודא את מצבו, מעידה על קהות חושים ומנוגדת לערכי צה"ל ובמרכזם החובה לשמור על כבודו של כל אדם באשר הוא אדם".
פורסם לראשונה: 08:48, 14.02.22