אחרי שהובילו כ-100 צעדות ברחבי העולם לציון יום השואה, הגיעו השבוע 300 חברי וחברות ארגון March of life לאירועי תמיכה בישראל. הקבוצה שמונה בין היתר צאצאים של נאצים מגרמניה, אוסטריה, פולין, סין וצפון אמריקה קוראת "לעולם לא עוד" ומעבירה מסר ברור לישראל – אנחנו לצידך.
2 צפייה בגלריה
צעדת תמיכה בישראל מטעם ארגון March of the nation
צעדת תמיכה בישראל מטעם ארגון March of the nation
צעדת תמיכה בישראל מטעם ארגון March of the nation
(צילום: הרצל יוסף)
השבוע התקיימו צעדות בבאר שבע, אשקלון, זיכרון יעקב, נתניה וטבריה. בנוסף אליהן, חברי הארגון העלו מחזמר המתבסס של סיפור אקסודוס, בירושלים ובנתניה. מאז ה-7 באוקטובר, הארגון הידק קשריו עם תושבי העוטף ואף הזמין אותם להשתתף בהפגנות התמיכה בישראל ברחבי העולם, כך הגיעו בשבוע שעבר תושבי כפר עזה להשתתף במחאה בברלין.
יובסט ביטנר, שייסד את הארגון בשנת 2007 עם רעייתו שרלוט, הצטרף גם הוא לצעדה בבאר שבע. "אני מגיע מהעיר טיבנגן שהייתה בעבר נאצית ושבאוניברסיטה שלה אימנו רוצחי המונים, נאצים שהיו אחראיים למותם של 700 אלף יהודים. העיר שלי אשמה בדיוק כמו כל העם הגרמני, גרמניה כולה הסתתרה מאחורי וילון של שתיקה והתעלמות מהשלטון הנאצי. בעצם, רוב ההורים והסבים שלנו היו מעורבים בשואה, בין אם בפעילות ובין אם בהתעלמות.
"לצערנו, אנטישמיות ושנאת היהודים ממשיכה לחיות גם היום. מאז 7 באוקטובר העולם מראה את פרצופו המגעיל פעם נוספת. זה הפך ממש לבלתי נסבל. שוב אנו רואים ברחבי העולם אנשים שמפנים את גבם או סתם עומדים בצד ולא עושים דבר", סיפר ביטנר. "בעיר ממנה הגענו, נולדה גם תנועת מצעד החיים, הנתמכת על ידי צאצאיהם של הנאצים, שלא רוצים יותר לעמוד מנגד בשקט לנוכח האנטישמיות ושנאת היהודים. חשוב לנו לקחת אחריות ולמצוא את המילים שאבותינו לא מצאו. מצעד החיים, שמוכר בישראל כמצעד האומות, הוציא השנה לרחובות עשרות אלפי אנשים ביותר מ-100 ערים וב-20 מדינות ברחבי העולם וזוכה לתהודה בתקשורת וברשתות שמגיעה למיליוני אנשים", הוסיף בהתרגשות.
2 צפייה בגלריה
צעדת תמיכה בישראל מטעם ארגון March of the nation
צעדת תמיכה בישראל מטעם ארגון March of the nation
צעדת התמיכה בישראל. "אנחנו איתכם"
(צילום: הרצל יוסף)
אחת מהנשים שצעדו בבאר שבע הייתה אנה זוסט פייפר, שהגיעה מדרום גרמניה. היא הגיעה ארצה בשבת האחרונה, וזו לא הפעם הראשונה שלה בישראל – בעבר התנדבה באופקים, בכפר השיקומי "עדי נגב" ובהמשך התנדבה ביד ושם. "המטרה של הצעדות, להפגין תמיכה ועמידה איתנה לצד ישראל, התחזקה מאז ה-7.10. חשוב לנו להביע את הנאמנות שלנו לעם היהודי ולעודד את החברה בישראל. בין חברי הארגון יש גם משתתפים שהגיעו מדרום אפריקה, מה שמחזק גם את המסר של הסולידריות שאנחנו מעבירים", סיפרה אנה. "אני נינה של לוחמים בצבא הנאצי. סביי פעלו באופן אקטיבי במטרה להשמיד את העם היהודי באירופה. כיום אני פועלת בארגון שפועל במטרה להילחם באנטישמיות ברחבי העולם. המסר הזה חשוב בעיניי – אני נלחמת לצד היהודים ולמענם. בזמן שסביי שמרו שנים רבות על שתיקה, שאפיינה גם את התקופה שלפני מלחמת העולם השנייה, אני אשבור את השתיקה. אם פוגעים ביהודים - אני עומדת כאן בקול רם ומבהירה שזה לא יקרה", הוסיפה.
"ביחס ל-7 באוקטובר אני רוצה לקוות שאנחנו דור אחר, דור שלא שותק. אני גאה להיות בישראל, להגיד בקול רם שאסור שזוועות כאלה יקרו שוב. אני אמשיך לספר את הסיפור של משפחתי בעולם, ולהתיר את קשר השתיקה"
לצידה צעד גם יאן וולדרט, בן 27, תושב טיבינגן, שעובד בתור יועץ לחברות סטארט אפ ישראליות בתחום האנרגיה בשוק האירופי. "כל בני משפחתי, מאוסטריה וגרמניה, היו מעורבים במלחמה. סבא רבא שלי, לאופולד אויגנר, היה בתנועת נוער היטלר. בהמשך גילינו שהגיע לפולין, עבר בכפרים וממש התעלל ביהודים. עד יום מותו הוא היה אנטישמי וצחק על יהודים, מעולם לא הביע שמץ של צער או חרטה. הוא היה בגילי כשהתגייס לצבא הנאצי. זה לא נתפס", סיפר יאן. "ביחס ל-7 באוקטובר אני רוצה לקוות שאנחנו דור אחר, דור שלא שותק. אני גאה להיות בישראל, להגיד בקול רם שאסור שזוועות כאלה יקרו שוב. אני אמשיך לספר את הסיפור של משפחתי בעולם, ולהתיר את קשר השתיקה", הוסיף.
גם יאן ביקר בישראל עשרות פעמים, אבל מעיד שהפעם הזו שונה. "מרגישים משהו אחר, אפילו ברחובות יש איזה שקט. וישראל תחת איזה ענן קודר. אבל אנחנו אתכם, לתמיד וללא תנאים", סיכם.