פותחים שבוע 16.4 יואב זיתון מתיחות ביטחונית
במערכת הביטחון צפויים להמשיך במצוד אחר שני המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד גם בימים הקרובים, כאשר החקירה תימשך גם לאחר שהשניים ייעצרו או יחוסלו. המאמצים ימשיכו להתמקד בציר המודיעיני בהובלת שב"כ והמשטרה, לצד סריקות בתאי שטח שהוגדרו ונותחו מראש.
4 צפייה בגלריה
 אסעד אל-ריפאעי, סובחי אבו שקיר
 אסעד אל-ריפאעי, סובחי אבו שקיר
נמשך המצוד אחר המחבלים אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר
במקביל, צה"ל יקלוט בימים הקרובים את גדודי המילואים שיחליפו את הגדודים הסדירים ואשר הוקפצו לאוגדת איו"ש כדי לסגור את אלפי הפרצות לאורך קו התפר - כחלק מההתמודדות עם גל הטרור. בכך ינסה צה"ל למזער את הנזקים שנגרמו להכשרות ולאימונים של היחידות הסדירות.
בעיצומו של משבר פוליטי וקואליציה במצב רעוע, תחזור ביום שני הכנסת לפעילותה הסדירה לאחר פגרת החגים. ברקע, שורה של מוקשים שמצפים לה, ובעיקר שאיפה לשרוד כמה שיותר זמן.
לראשונה מאז הוקמה, הקואליציה ירדה למצב של רוב בעייתי מאוד, 59 חברי אופוזיציה מול 60 קואליציה, עם פרישתה של עידית סילמן מימינה.
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
הנכסת חוזרת, עם לא מעט מוקשים לקואליציה
(צילום: יואב דודקביץ')
בקואליציה מילאו את מקומה, ולתפקיד ייכנס ח"כ בועז טופורובסקי, אולם ממתינים לראות אם היא תצביע נגד עמדת הקואליציה ותכשיל הצבעות. במקרה כזה נערכים בקואליציה לאפשרות שיצטרכו להכריז גם עליה כפורשת.
הרוב כרגע בכנסת עלול לייצר מצבים של חקיקה תקועה, סדר יום דליל, ואפילו לא מעט הצבעות שבהן הקואליציה תיכשל. במקרה הזה, גם באופוזיציה וגם בקואליציה יידרשו לגיוס חירום של חברי כנסת בכל הצבעה חשובה.
אלא שלא רק הרוב הדחוק בכנסת מהווה בעיה של ממש. שלושה נושאים מאיימים לפרק את הממשלה, גם בכנס הקיץ הקצר יחסית. אחד מהם הוא סוגיית פינוי היישוב חומש – אם שר הביטחון בני גנץ יחליט לפנות את היישוב ולא לאפשר למתיישבים לשוב אליו, כפי שקרה בעבר, ההערכה היא שמדובר במהלך שיפרק את הממשלה מהצד הימני שלה.
גם המצב הביטחוני הנפיץ, האפשרות למלחמה בעזה, וסוגיית הר הבית יכולים לחולל שינויים גדולים במערכת הפוליטית עם פרישתם של אנשי רע"מ מצד אחד או אנשי הימין בממשלה מהצד השני. כך גם סוגיות דת ומדינה שמצויות במחלוקת.
ההערכה היא שלמרות התוכניות הגדולות והרצון להעביר בקרוב תקציב מדינה בהליך מהיר, מרחב התמרון יהיה קטן ודברים שאינם דחופים ואינם בקונצנזוס לא יעלו להצבעה. בשני החלקים המרכיבים את הממשלה הזאת מבינים שמצבה רעוע מאי פעם וינסו שלא לאתגר.
פותחים שבוע 7.5 עומר טסל אירוויזיון 2022
שבוע האירוויזיון ייפתח בחצי הגמר הראשון שיתקיים ביום שלישי הקרוב, כאשר על הבמה בטורינו שבאיטליה יעלו בזו אחר זו נציגיהן של 17 מדינות שינסו לכבוש את ליבם של צופים מכל רחבי אירופה. בין המתמודדים בולט הרכב הפולק-ראפ קאלוש אורכסטרה, שייצג את אוקראינה ומוביל בהימורים לזכייה.
המדינה מככבת בראש הטבלאות, לאו דווקא בזכות Stefania - השיר שעימו היא מתחרה, שמוקדש לאימו של סולן הלהקה ולכל האימהות באשר הן - אלא כנראה דווקא בשל האמפתיה של מדינות היבשת כלפיה, מאחר שהיא נמצאת תחת מתקפה מצד רוסיה. רוסיה, מאידך, לא תזכה להשתתף בתחרות השנה.
4 צפייה בגלריה
מיכאל בן דוד בחזרות לאירוויזיון 2022
מיכאל בן דוד בחזרות לאירוויזיון 2022
מיכאל בן דוד מתוך החזרה הגנרלית לאירוויזיון
(צילום: EBU / NATHAN REINDS)
בחצי הגמר השני שיתקיים ביום חמישי הקרוב, ישתתף זוכה התוכנית "אקס פקטור לאירוויזיון" מיכאל בן דוד, שנבחר לייצג את ישראל עם השיר I.M. בריאיון ל-ynet שנערך מוקדם יותר השבוע, הוא שיתף כי הוא לא מרגיש את הלחץ ומשתדל בעיקר "לא לעשות בושות למדינה".
כבן לאימא אוקראינית שאף דובר את השפה, אמר בן דוד שאם תהיה לו את האופציה - הוא יקדיש את הניצחון לאוקראינה. ההימורים שממקמים את ישראל במקום ה-34 מתוך 40, למקרה שתהיתם, "מעניינים לו את השרוך".
האם נעלה לגמר שישודר ביום שבת, ב-14 במאי? זאת נדע רק לאחר קבלת תוצאות חצי הגמר השני. בינתיים, ההימור שלנו הוא שצפוי לנו ערב מעניין במיוחד, שבהתאם לחוקי התחרות מחויב להשאיר את הפוליטיקה מחוצה לו - אולם יעשה כמיטב יכולתו לאגד את תושבי מדינות אירופה (ואוסטרליה, כידוע) לערב חגיגי גדוש במנת אסקפיזם מבדרת.
פותחים שבוע כותרת ביניים כותרות ראוי לציון

50 שנה לחטיפת מטוס סבנה

ב-8 במאי 1972 המריא מטוס בואינג 707 של חברת "סבנה" הבלגית מבריסל לכיוון תל אביב. במהלך הטיסה השתלטו על המטוס ארבעה מחבלים פלסטינים, חברי ארגון הטרור "ספטמבר השחור". המטוס הונחת בשדה התעופה בן גוריון, וחוטפיו דרשו את שחרורם של מאות מחבלים.
4 צפייה בגלריה
הפריצה למטוס החטוף
הפריצה למטוס החטוף
לוחמי מטכ"ל פורצים למטוס החטוף
(צילום: דוד רובינגר)
החוטפים שלחו למגדל הפיקוח את קברניט המטוס עם שקית חומר נפץ, ואיימו כי אם האסירים לא ישוחררו עד המועד שנקבע הם יפוצצו את המטוס. הקברניט היה מקור מודיעיני חשוב, שסיפק מידע עדכני על המטוס ועל החוטפים לטובת המבצע.
הקברניט הודיע לחוטפים שישראל קיבלה את תנאיהם ותשלח אספקה של דלק ומים, כמו גם טכנאים שיתקנו את הנזקים במטוס. ב-9 במאי התקרבו למטוס החונה 16 לוחמי סיירת מטכ"ל, בפיקודו של מפקד הסיירת דאז סא"ל אהוד ברק. הלוחמים, מוסווים כטכנאים, התמקמו מתחת למטוס ו"תיקנו" אותו.
אחרי שכל הכוחות התמקמו שרק אהוד ברק והלוחמים פרצו אל המטוס. לאחר קרב קצר, של מספר דקות, הם הכניעו את המחבלים – שניים חוסלו ושניים נוספים נלכדו. במהלך הקרב נורו למוות שני מחבלים ושניים נוספים נלכדו. ארבעה מהנוסעים נפצעו, אחת מהם נפטרה לאחר מכן. בנימין נתניהו, שנמנה על הצוות הפורץ, נפצע גם הוא במהלך הקרב מירי בשוגג של אחד הלוחמים.