106 ימים לאחר שמאות ישראלים ואזרחים זרים נחטפו לרצועת עזה וכש-136 מהם עדיין מוחזקים שם, נערכה הערב (שבת) עצרת בכיכר החטופים בתל אביב בהשתתפות אלפים רבים, ובמקביל הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה.
חן גולדשטיין אלמוג שחזרה מהשבי: "נפרדנו מהחטופות על הקצה, מי יודע אם קיבלו תרופות השבוע?"
(צילום: satview)
הזמר היהודי-אמריקני מתיסיהו פתח את העצרת בשיר, המנחה גלית גוטמן צעקה יחד עם הקהל "עכשיו, עכשיו" - בדרישה להחזיר את החטופים מיידית.
חן אלמוג גולדשטיין ששוחררה משבי חמאס עם שלושה מילדיה, נשאה דברים בעצרת: "בעלי נדב ובתי הבכורה ים נרצחו בדם קר לנגד עינינו בביתנו בכפר עזה. אני ושלושת ילדיי, אגם, גל וטל, שרדנו יחד את השבי הקשה. אני מתרגשת לעמוד פה יחד אתכם במפגן עוצמה חזק, המתנהל בשקט ובכבוד, זהו כוחנו. מחר ימלאו שמונה שבועות מחזרתנו מהשבי בעזה, שמונה שבועות מאז נפרדנו מהבנות החטופות שנשארו שם. בנות יקרות, פצועות פיזית ונפשית, כואבות, מתרסקות וקמות וכל-כך כמהות, מצפות ומייחלות לשוב לחיק משפחותיהן בישראל.
הן כל כך קרובות ועדיין כל כך רחוקות. עברנו יחד שבוע שייחרט בזיכרוני לעד, זכיתי להכיר בנות שעל אף שנפצעו פיזית ונפשית בדרגות שונות, גילו תעצומות נפש מעוררות התפעלות. הן ניסו לשמור על בריאותן הפיזית והנפשית בתופת בלתי אפשרית. הן הפכו בעל כורחן להיות הרופאות של עצמן, הן אוזן קשבת אחת לשנייה כל אחת עם סיפור הזוועה שחוותה ביום החטיפה ובמהלך השבי.
4 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
מתיסיהו שר בעצרת
(צילום: יובל חן)
הבנות עדיין נמצאות באותו סיוט הפחד והאימה, הן אחת שם למען השנייה וכשאחת קורסת, האחרת מחזקת ועוזרת לה לקום, גם אם היא בעצמה עם כוחות מדוללים. אין שם אופציה ליפול ולשקוע, לאורך זמן צריך לתפקד, צריך לחיות. נפרדנו מהן כשהן על הקצה, מי יודע מה איתן כעת? מי יודע מה מצבן הבריאותי, הפיזי, הנפשי אחרי שעבר כל כך הרבה זמן. האם הן קיבלו השבוע תרופות וציוד רפואי חדש לטפל בפציעות הפיזיות שלהן? האם הן עדיין יחד או הופרדו? איך מתייחסים אליהן? האם הן עדיין באותו מקום קשה ועוברות התעללויות? אני יכולה לומר לכן שהן עושות בשבי החמאס, הכול כדי לשרוד ולחיות. הן מנסות לתפקד למען עצמן במצב כל-כך מפחיד, סבוך וקשה - ואני שואלת את עצמי האם אני עושה הכל, אבל הכל, למען חזרתן וחזרתם של כל החטופים?
אני מצפה שכל אחד ישאל את עצמו את השאלה הזו ויבדוק עם עצמו. בזמן הזה שאנחנו עומדים כאן, שואלים את עצמנו שאלות ולא מקבלים תשובות, מציגים דרכי פעולה ועמדות שונות, חמאס ממשיך לרצוח את אנשינו. חובתנו הערכית והמוסרית היא להחזיר את כולם, הם בסכנת נפשות, אי אפשר להשאיר אותם עוד דקה אחת. אז אני שואלת שוב: האם אנחנו כמדינה וכחברה עושים הכל, אבל הכל, למען החזרת החטופים החיים והמתים? אין לנו זכות קיום כמדינה וכחברה אם לא נחזיר אותם לחיק משפחותיהם בישראל".
שירה אלבג, אמה של לירי אלבג, חיילת שנחטפה ממוצב נחל עוז נשאה אף היא דברים: "אני קמה חיה והולכת לישון מתה. כל מי שראה את התמונה של הילדה שלי שהתפרסמה עם הסווטשירט התכלת והמשקפיים, ראה ילדה מפוחדת. לקח לי זמן להבין שזו הבת שלי.
הילדה הקטנה שלי עוברת כל יום, דקה דקה, גיהינום. כבר 106 ימים. אם לי קשה, כמה קשה לה? אין מי שיחבק אותה ויגן עליה. אני שומעת אותה ממש קוראת לעזרה. יש מי שיכול להציל אותה ואנחנו יכולים לגרום לזה לקרות.
4 צפייה בגלריה
עצרת להחזרת החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
עצרת להחזרת החטופים בכיכר החטופים בתל אביב
הקריאות ''עכשיו, עכשיו'' הדהדו
(צילום: יובל חן)
לירי שלנו, ילדה של אור ואהבה, ילדה שמפיצה רק טוב בעולם, ילדה עם חלומות גדולים שלא צריכה לשבת שעה בשבי חמאס. ישנן איתה עוד נשים וילדות צעירות, אנחנו מבינים את הזוועות שהן עוברות, האלימות וההטרדות. המחשבות ממש קשות לי. כולם שם חזקים וכולם שם גיבורים, אבל חלקם לא שרדו. ביקשו מאיתנו להתאזר בסבלנות ולשתוק, שמענו בקולם, אבל אז ראינו שגם הממשלה שותקת והעולם שותק. ואני שואלת את עצמי עד מתי? החובה המוסרית שלנו כחברה היא קודם כל להחזיר את החטופים הביתה - ורק אז אולי נרגיש תמונת ניצחון. שעון החול של החטופים אזל ממזמן".
אלי אלבג, אביה של לירי, נאם לאחר האמא: "אני כאבא לא יכול לראות את תמונת החטיפה של לירי. אנחנו רוצים שיתחילו לעשות יותר. אין פה שמאל וימין, יש פה עם ישראל אחד. אני מחזק את צה"ל, מתאבל עם המשפחות שאיבדו את היקר להן מהכול. יש עוד 136 משפחות שלא רוצות לאבד את היקר להן - וזה תלוי בממשלה".
יו"ר נעמת חגית פאר נשאה דברים: "צריך לשלם כל מחיר כדי לעצור את האונס של הבנות והבנים שלנו וכדי שהחטופים יחזרו הביתה. למדינה שמפקירה את בנותיה ובניה לאונס, לנצח תהיה אומה שרוטה. אם לא נחזיר אותם הביתה, לא תהיה תקומה".
4 צפייה בגלריה
הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה
הפגנה מול בית ראש הממשלה בקיסריה
ההפגנה מול מעון ראש הממשלה בקיסריה
(צילום: שרון צור )
במקביל בקיסריה, מאות מפגינים התאספו בכניסה לרחוב הדר בו נמצא מעונו של ראש הממשלה. "אין לנו בעיה לפתוח את החסימה, אם נתניהו יתחייב להתכנס עכשיו על מנת לשחרר את החטופים", הם אמרו, "אנחנו, המשפחות, לא יכולות לחכות יותר. אנחנו רוצים אותם עכשיו בבית. כל המצור על השכונה ייפסק אם תגיד לנו שהקבינט יתכנס ויקבל החלטה על עסקה עכשיו. אנחנו רוצים אותם חיים".
אל המפגינים ברחוב הדר הצטרפו בהמשך מפגינים שהשתתפו בהפגנה פוליטית בכיכר ראלי בעיר. אחד המשתתפים בהפגנה הפוליטית הוא הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ שאמר: "ביבי, לא תהיה לך מחילה. אתה אחראי. אתה אשם". משפחות החטופים ביקשו ממפגיני כיכר ראלי שלא להניף את השלטים נגד נתניהו ולהימנע מקריאות נגדו.

הפגנות פוליטיות ברחבי הארץ: "חייבים בחירות עכשיו!"

לצד ההפגנות של מטה החטופים, ובנוסף להפגנה בכיכר ראלי נערכו במוקדים נוספים רחבי הארץ הפגנות פוליטיות הקוראות לקיים בחירות באופן מיידי.
בהפגנה בחיפה, אלוף (מיל') נמרוד שפר, ראש מטה חיל האוויר בעבר, אמר בין השאר: "אני קורא לאייזנקוט ולגנץ, תבחרו אם אתם בממשלה וממשיכים לשרת אותה, או יוצאים ממנה עכשיו ומתחילים לשרת את העם. כדי להתחיל את התיקון, על כנסת ישראל להחזיר את המנדט לעם, עכשיו".
השחקן יוסי מרשק נאם בהפגנה בכפר סבא: "ראש הממשלה שלנו בוגד בנו שוב ושוב. בחיים לא ננצח את המלחמה עם מנהיג שבוגד בנו. חייבים בחירות עכשיו!".
4 צפייה בגלריה
הפגנה בכפר סבא נגד הממשלה
הפגנה בכפר סבא נגד הממשלה
הפגנה בכפר סבא נגד הממשלה
(צילום: עילאי הרסגור-הנדין)
הפגנות דומות נערכו גם בצומת כרכור, בצומת קניון עיר ימים בנתניה, שם השתתפו חגית, אמו של החטוף איתי חן, ואחיו של איתי, אלון.
השתתפו בהכנת הידיעה: איתן גליקמן, יעל צ'כנובר