4 צפייה בגלריה
ולדימיר זלנסקי נואם בועידת מינכן, נתניהו, פוטין
ולדימיר זלנסקי נואם בועידת מינכן, נתניהו, פוטין
"המשחקים הכפולים יכולים להתהפך עלינו בסוף". זלנסקי, נתניהו ופוטין
(צילום: Gettyimages, EPA, רויטרס/Sputnik/Alexei Danichev/Kremlin)
ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון למדיניות חוץ והסברה קיימה היום (שלישי) דיון בנושא המדיניות הישראלית כלפי המלחמה באוקראינה. יו"ר ועדת המשנה ח"כ גדעון סער (המחנה הממלכתי) אמר בדיון כי "ראוי ומתבקש שראש הממשלה ייסע לקייב", ואילו יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), תקף בחריפות את מדיניות הממשלה: "אנחנו חופרים לעצמנו בור מדיני".
לדברי אדלשטיין, "שמה הטוב של ישראל באוקראינה ניצל בזכות לא מעט מתנדבים שפעלו שם. הם יצאו לשטח כבר לפני שנה, פעלו שם בלי להסתיר את הישראליות שלהם, והשאירו תודעה שהישראלים עוזרים. בכל שאר הדברים, הרושם פחות טוב". הוא הוסיף כי "פה יש ביורוקרטיה, ושם הם חיים בדחיפות, ולא מצליחים להבין את הפער בין הבטחות מעטות, לביצוע. מדוע למשל לא קלטנו כמה מאות פצועי מלחמה במקום כמה עשרות? זה כסף קטן ברמת מדינה, ואלה הגיבורים של אוקראינה כיום, שיהיו בעתיד מקבלי ההחלטות שם".
4 צפייה בגלריה
ועדת הפנים
ועדת הפנים
"ראוי ומתבקש שראש הממשלה ייסע לקייב". סער
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון
בנימין נתניהו בוועדת החוץ והביטחון
"סנטורים בכירים מבקשים שנאשר לשלוח את סוללות כיפת ברזל לאוקראינה ואנחנו מתמהמהים". אדלשטיין ונתניהו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
יו"ר ועדת חוץ וביטחון תקף את גורמי המקצוע, ואמר כי הם "אומרים שהמדיניות הקיימת נכונה ואין סיבה לשנות, וכשאני תוהה על כך, מסבירים לי שזה בגלל שאני יליד אוקראינה ולכן זה כואב לי. זו תשובה דבילית". לדבריו, "הגורמים הבכירים ביותר בארץ יושבים עם מקביליהם ומה שמעניין אותם זה עמדת ישראל לגבי אוקראינה ורוסיה. סנאטורים בכירים מבקשים שנאשר להם לשלוח את סוללות כיפת ברזל שבידי ארה"ב לאוקראינה ואנחנו מתמהמהים. אלה גדולי הידידים של ישראל – אפרופו שיקולים אסטרטגיים".
יובל פוקס, ראש חטיבת אירואסיה במשרד החוץ, התייחס בדיון לעיכובים בתגבור הסיוע ואמר כי "אנו ממליצים כי ישראל תהיה מחויבת להאיץ ולממש את נושא הסיוע ההומניטרי, וכל מה שהובטח כבר בעבר, אך לשם כך נדרשים תקציבים מעבר למשאבים העומדים לרשות המשרד. התקבלה הנחיה של ראש הממשלה למימון פרויקטים שונים בהיקף של כ-80 מיליון שקלים והתכניות לכך מוכנות, אך המימון החיצוני שהובטח טרם הועבר".
שגריר ישראל באוקראינה לאולפן: ההנהגה פה הפנימה שישראל עוזרת, לפעמים בשקט
(צילום: ירון ברנר)

ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי), יו"ר משותף של אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-אוקראינה, הגיב לדברים ואמר כי "נתקענו בקרון האחרון של הרכבת בזמן שמדינות המערב מתקדמות בסיוע לאוקראינה. גם בסיוע הומניטרי, שאין אליו התנגדות כלל, אנחנו מפספסים בגדול. הסיוע ההומניטרי לאסון הסכר ניתן באיחור של ימים ובהיקף של 3 מיליון שקלים בלבד. והכי גרוע – אנחנו מבטיחים דברים ולא מקיימים, ולזה התגובות הקשות ביותר מצד האוקראינים".
אלקין הוסיף כי "מדינת ישראל ניצבת במרחק דרמטי מהקו של מדינות המערב ביחס לאוקראינה. יכול להיות מחיר מסוים לנקיטת עמדה יותר ברורה מצד ישראל- אבל יכול להיות מחיר גם לאי-נקיטת עמדה. ישראל מתקשה להוציא את המילה רוסיה מהפה, ואפילו בהודעת גינוי וצער מתייחסים כאילו תופעת טבע גרמה לדברים".
4 צפייה בגלריה
ועדת החינוך התרבות והספורט
ועדת החינוך התרבות והספורט
"ישראל מתקשה להוציא את המילה רוסיה מהפה". אלקין
(צילום: שלו שלום)
אדלשטיין הסכים, וטען כי "אנחנו משדרים לרוסיה עמדה אמביוולנטית – ודווקא משום כך הם באים אלינו בדרישות לגבי העמדות שלנו. המשחקים הכפולים האלה יכולים בהחלט להתהפך עלינו בסוף".
מארק קורן, ראש מחלקת אירואסיה במטה לביטחון לאומי נשאל על כוונת ראש הממשלה להגיע לקייב, ואמר שהמל"ל לא נדרש להמלצה בנושא. אלקין השיב לו: "קיבלנו תשובה. אם המל"ל לא התבקש להמליץ, אפשר להבין כמה באמת הביקור הזה קרוב או לא".