3 צפייה בגלריה
תל השומר
תל השומר
"מספר המאושפזים עם שפעת הולך וגדל". בית החולים שיבא
(צילום: דנה קופל)
התחלואה בשפעת נמצאת בעלייה בישראל, ובשבוע האחרון דיווחו בתי החולים על 1,849 חולים מאושפזים בעקבות סיבוכים של המחלה. כך עולה מנתוני המרכז הלאומי לבקרת מחלות.
בין החולים המאושפזים ישנם 605 ילדים ו-124 יולדות ונשים הרות. מרבית החולים נדבקו בנגיף שפעת מסוג A שזוהה במעבדה המרכזית לנגיפים כשפעת מתת-סוג A/H3, הכלול בתרכיב החיסון נגד שפעת הניתן בעונה זו בישראל.
נגיף השפעת עלול לגרום לתחלואה קשה, כגון דלקת ריאות, סיבוכים אחרים בדרכי הנשימה, דלקת בשריר הלב ואף מוות. במשרד הבריאות קוראים לכלל הציבור מגיל שישה חודשים ומעלה להתחסן נגד שפעת. ניתן לקבל את חיסון השפעת יחד עם חיסון הקורונה או בכל מרווח זמנים ממנו.
3 צפייה בגלריה
בית החולים רמב''ם בחיפה
בית החולים רמב''ם בחיפה
"המחלקות מתחילות להתמלא במחלות נשימתיות". בית החולים רמב''ם
(צילום: גיל נחושתן)
"יש עלייה חדה וממושכת במספר חולי השפעת", אמר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית בית החולים בילינסון. "מספר החולים שאנחנו מאשפזים עם שפעת הולך וגדל בצורה ברורה". הוא הסביר כי "מה שמאפיין את חולי השפעת זה תלונות נשימתיות ומדובר בחולים שלרוב הם מבוגרים או עם מחלות ריאה כרוניות. אלה אנשים שצריכים גם טיפול, גם חמצן, גם אינהלציות וטיפול בסטרואידים ומשך האשפוז שלהם הוא מספר ימים עד שהם מחלימים ואנחנו מייצבים אותם".
פרופ' אליס הוסיף כי "אלה חולים קשים שדורשים טיפול ומעקב כדי לייצב אותם. מדברים המון על הקורונה, אבל בבתי החולים יש דווקא הרבה מאוד חולי שפעת שמשפיעים גם מבחינה מספרית וגם מדובר על חולים קשים שתופסים מקום ומצריכים בידודים על מנת למנוע את העברת המחלה לחולים אחרים במחלקה".
3 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה מהירות בירושלים
בדיקות קורונה מהירות בירושלים
זינוק גם בתחלואת הקורונה. מתחם בדיקות בירושלים
(צילום: AFP)
ענבל עמית, ממלאת מקום אחות ראשית בבית החולים אסותא באשדוד ציינה כי "השנה אנחנו רואים היפוך מגמה בכל הקשור לשפעת ושאר המחלות הנשימתיות. בשנה שחלפה לא היו מקרי שפעת בישראל, כמעט ולא ראינו תחלואת חורף שגרתית. לא היה מקרה אחד של שפעת או ברונכיוליטיס וההסבר לכך לא היה לגמרי ברור. כעת יש שינוי משמעותי וכבכל חורף, המחלקות מתחילות להתמלא במחלות נשימתיות שונות".
עמית הוסיפה כי היא "מפצירה בכל מי שטרם התחסן, הן לשפעת והן לקורונה, שיעשה זאת בהקדם. אחרת הוא עלול לקחת חלק בתחלואת החורף הנוכחית".
העלייה בתחלואת השפעת באה לצד זינוק במספר הנדבקים בקורונה. 2,967 בני אדם אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. בסך הכול בוצעו אתמול יותר מ-120 אלף בדיקות ושיעור החיוביים ממשיך לעלות והוא עומד על 2.48% - הכי גבוה זה כמעט שלושה חודשים. מקדם ההדבקה ממשיך בעלייה החדה והוא עומד על 1.53 – דבר המעיד על התפשטות נרחבת מאוד של המגפה, על רקע גל האומיקרון.