בני גנץ בפתח ישיבת הסיעה של כחול לבן
(צילום: ערוץ הכנסת)

שר הביטחון בני גנץ התייחס בפתח ישיבת סיעת כחול לבן לפגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בראש העין ואמר כי הסיבה למפגש הייתה "הצורך לשמור על ביטחון אזרחי ישראל והלחימה בחמאס". לדברי גנץ, "התאכזבתי משרים בממשלה שהעדיפו לדבר מפוזיציה פוליטית על חשבון הצרכים הביטחוניים. בחדרי חדרים, גם הם נשמעים אחרת".
שר הביטחון הוסיף כי "מבחינתי, בכל מקום שבו האינטרס הפוליטי מתנגש עם הביטחון – הביטחון חייב לגבור תמיד". לדבריו, הוא ימשיך להיפגש עם אבו מאזן ועם גורמים נוספים באזור, "שהשיח איתם מסייע ליציבות, לביטחון ולאינטרסים שלנו. מי שאחראי לשלוח חיילים לקרב, הוא זה שאחראי לעשות הכל כדי למנוע אותו".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
בני גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השר פורר נגד גנץ: הקשר עם אבו מאזן הוא טעות
(צילום: שחר גולדשטיין)

על המפגש של גנץ עם אבו מאזן מתחו ביקורת, בין היתר, השר יועז הנדל, השר עודד פורר, השרה איילת שקד והשר זאב אלקין. כך למשל, פורר אמר בריאיון לאולפן ynet כי "כל הקשר עם אבו-מאזן הוא טעות". לדבריו, לא ייתכן כי יו"ר הרשות "מאתגר ותוקף אותנו בהאג מצד אחד - וקציני צה"ל מאוימים בגלל הפעולות שלו - ומהצד השני הוא מקבל כבוד מלכים". כשנשאל אם לדעתו שר הביטחון לא היה צריך לארח את אבו מאזן בביתו בראש העין, השיב: "אני חושב שלא היה צריך לעשות את זה, אבל אנחנו בממשלה שלא כולם חושבים בה אותו דבר".
לדברי פורר, שורת ההקלות הכלכליות שעליהן סוכם עם אבו מאזן היא דווקא צעד נכון, אבל לא בדרך שבה היא נעשתה. "אני חושב שההנהגה של הרשות הפלסטינית היא קטסטרופלית ומושחתת. זו משפחת פשע שלקחה בשבי ציבור של ערבים שגרים ביהודה ושומרון, והתפקיד שלנו הוא דווקא כן לתת אופק כלכלי. דווקא במובן הזה אנחנו צריכים לקחת את המתונים ולאפשר להם לעבוד ולהתפרנס בכבוד, אבל לא צריך להיפגש אם אבו מאזן בשביל זה - שר הביטחון יכול לתת אישורים בדיוק לפי מי שלא נוגע בטרור.
אלקין אמר כי "ברור שאף אחד לא מאמין בזה שאם אבו מאזן לא יתארח בסלון המרווח של גנץ תהיה פה אינתיפאדה שלישית". לדבריו, "תמיד היו לנו מגעים שוטפים מול בכירי הרשות הפלסטינית, הרי האינטרס שלהם במגעים הלאה ובשיתוף פעולה ביטחוני הוא לא פחות משלנו. אבו מאזן לא עושה לנו טובה בשיתוף פעולה ביטחוני. הוא דואג לעצמו - אפילו לשלומו באופן פיזי, באופן ישיר, גם הוא וגם האנשים שלו.
אלקין באולפן ynet
(צילום: גיל יוחנן, שמוליק דודפור)

3 צפייה בגלריה
מחמוד עבאס
מחמוד עבאס
שורת הקלות. אבו מאזן
(צילום: AP)
צעיר פלסטיני שיוצא היום לרחוב ברמאללה ושואל את עצמו 'איך אגיע למשכורת הכי גבוהה ברשות הפלסטינית?', יש לו שתי אפשרויות: או שאבו מאזן יבחר בו כשר, שזה משהו שכנראה לא יקרה, או להגיע למשכורת שר אם ייסע לירושלים וירצח ישראלי. לכן, להזמין הביתה בן אדם שמתעקש לשלם משכורות לרוצחי ישראלים, לארח אצלך בבית אדם כזה - בעיניי זו טעות".
הפגישה התקיימה בביתו של שר הביטחון בראש העין, ונמשכה כשעתיים וחצי - חלקה בפורום רחב וחלקה בארבע עיניים. בפגישה השתתפו גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, ראש שירותי הביטחון מאג'ד פראג והשר לעניינים אזרחיים ברשות חוסיין א-שייח, שכתב בטוויטר כי "הפגישה הייתה ההזדמנות האחרונה לפני פיצוץ וכניסה למבוי סתום".
גנץ הודיע כי אישר לקדם הקדמת תשלומי מיסים לרשות בשווי מאה מיליון שקלים, תוספת של 600 היתרי BMC לאנשי עסקים בכירים פלסטינים וכן תוספת של 500 בעלי היתר מסוג זה המורשים להיכנס עם רכב לישראל. עד כה ניתנו למאות בודדות של פלסטינים ההיתרים לנהוג כך בכבישי ישראל, בעיקר לרופאים ואנשי עסקים - וכעת הכמות תוכפל. לצד זאת תקודם תוספת של עשרות היתרי VIP לבכירים ברשות הפלסטינית. בנוסף צוין כי גנץ ואבו מאזן שוחחו על הצורך לאשר תוכניות מתאר פלסטיניות נוספות.