(צילום: אורי דוידוביץ, משי בן עמי)

בשבוע שעבר משרד התחבורה הודיע חגיגית על פיילוט חדש שבמסגרתו יופעל אוטובוס דו-קומתי מונגש בקו 190 בין תחנת רכבת מרכז בתל אביב לתחנת רכבת הראשונים בראשון לציון, אלא שמבדיקת ynet עולה שמדובר בפיילוט מחורר שלא עונה על הצרכים.
על הרציף במסוף האוטובוסים הסמוך לרכבת מרכז פגשנו את טל בן ארי ואפרת וקנין, פעילות "לינק 20" – ארגון לצעירים עם ובלי מוגבלות, שנאבק בשנה האחרונה על הנגשת האוטובוסים הבינעירוניים, שאינם מונגשים כלל בישראל. וקנין הגיעה עם בתה בת השנה. "זו פעם ראשונה עם הילדה שלי שנעלה על קו בינעירוני, נסיעה ראשונה שלנו אז ההתרגשות גדולה", אמרה וקנין.
אלא שהאוטובוס שהגיע לא היה מונגש לאנשים עם מוגבלות וגם לא האוטובוסים שהגיעו אחריו. בקו פועל אוטובוס אחד נגיש ואין מידע לגבי יציאתו מהרציף ופעילותו בקו.
4 צפייה בגלריה
השקה של הקווים המונגשים החדשים של משרד התחבורה
השקה של הקווים המונגשים החדשים של משרד התחבורה
פיילוט מחורר שלא עונה על הצרכים. השקת הקו המונגש החדש
(צילום: מוטי קמחי)
בן ארי אמרה ש"באנו לחגוג את המאבק שלנו אחרי שלוש שנים והוא הסתמן ככושל כי בעצם אני לא יכולה לעלות לאוטובוס. גם אתמול כשניסינו לברר, במוקד הארצי לא ידעו להגיד לנו אם זה קו נגיש ואף אחד לא ידע לתת תשובות וגם לא באינטרנט. בסופו של דבר מסתבר לנו שהאוטובוס הזה יוצא פעם אחת ביום, זה אבסורד".
בן ארי כבר הספיקה לעלות לאוטובוס ה"נגיש" אלא שאז לדבריה הסתבר שהוא מותאם לכיסא גלגלים ידני ולא ממונע. "גם כשכבר עליתי, הנהג כל הזמן טרח להגיד שזה לא אוטובוס שמיועד לכיסאות ממונעים. אם אתם מנגישים אוטובוס, רוב האנשים שמתניידים בכיסאות גלגלים הם אנשים שמתניידים בכיסאות ממונעים", אמרה בן ארי. "חבל לעשות אוטובוס שעובר במקום שיש בו כבר רכבת (המונגשת לאנשים עם מוגבלויות – א"ז). אם כבר אתם משקיעים את הכסף הזה, תשקיעו אותו במקום שאין לנו דרך להגיע. אני מקווה שמפה ישקיעו וילמדו את הלקח והפיילוט הזה ישתנה לטובה".
וקנין הוסיפה כי "התחושה מבאסת לגמרי, כל כך רצינו להגיע ולנסוע בפעם הראשונה. הייתה פה השקעה אדירה מצד אגד ומשרד התחבורה, להנגיש ולהביא אוטובוס ואפילו לא עשו ניסיון עם אדם עם מוגבלות לפני שמביאים אוטובוס בעלויות כל כך גבוהות. לא עשו פה עבודה טובה, חבל, זה מאכזב לגמרי. זה אותו מצב כמו פעם, אפילו יוריד את השימוש, גם כשזה יהיה נגיש, כי אתה לא בטוח. אנשים לא בטוחים – נגיש, לא נגיש, זה מתאים לנו, לא מתאים לנו. אני בכלל לא הצלחתי להיכנס".
4 צפייה בגלריה
השקה של הקווים המונגשים החדשים של משרד התחבורה
השקה של הקווים המונגשים החדשים של משרד התחבורה
"הנהג כל הזמן טרח להגיד שזה לא אוטובוס לכיסאות ממונעים". השקת הקו המונגש
(צילום: מוטי קמחי)
במשרד התחבורה כתבו בהודעה שהפיילוט הוא "בשורה טובה לנוסעות ולנוסעים" וכי "אוטובוס דו-קומתי נגיש ראשון יחל לפעול בקו שבין ראשון לציון לתל אביב במסגרת המהפכה בתחבורה הציבורית בישראל". מטרת הפיילוט לפי המשרד היא "לשפר את השירות לנוסעות ולנוסעים בתחבורה הציבורית ולהגביר את הנגישות". עוד נכתב כי בתוך שבועיים ישולבו בקו שלושה אוטובוסים כאלו.
שרת התחבורה מרב מיכאלי אמרה כי "ההתעקשות שלנו על תקציב לשיפור הנגישות בתחבורה הציבורית הובילה להישג מדהים – 96 מיליון שקלים שיושקעו בציבור שצריך לקבל את מיטב המשאבים על מנת להתנייד בצורה טובה ונוחה, בכל מצב תפקודי שהוא. הפיילוט המשותף הזה הוא עוד תחנה בדרך להפיכת התחבורה הציבורית לשוויונית יותר, תחבורה לכולם ולכולן".
אלא שמעבר להצהרות החגיגיות, במבחן המציאות – נוסעות עם מוגבלויות שניסו לעלות על האוטובוס הנגיש – לא הצליחו לקבל מידע מתי הוא מגיע ונאלצו להתייבש זמן רב במסוף. בנוסף, העלייה עם כיסא ממונע לא הייתה נגישה והפיילוט הופעל בין שתי תחנות רכבת שהנסיעה בה מונגשת לאנשים עם מוגבלות, כך שלא ברור מה מנסה משרד התחבורה לבדוק ב"פיילוט".
את העבודה על הקו הנגיש הראשון ביצע משרד התחבורה בתקופתה של שרת התחבורה הקודמת מירי רגב אשר במשרד ללא תקציב מדינה הצליחה לתקצב את הפיילוט. בחודש מרץ בישר משרד התחבורה כי "בשלב זה הפיילוט יכלול שמונה אוטובוסים בינעירוניים נגישים שיופעלו בשני קווים", אך כבר אז התריעו בעמותה כי "שני קווים לא יאפשרו לשיטתכם, 'לבחון היבטים תפעוליים הקשורים בהפעלת אוטובוס בינעירוני מונגש' וכן את הביקוש לשירות זה". הם הדגישו כי 85 יישובים בישראל, שבהם מתגוררים יותר מ-10,000 תושבים, מנותקים לחלוטין מתחבורה ציבורית מונגשת. "לא צוין מה הזמן המוקצב לפיילוט, ומהם מדדי ההצלחה שהמשרד הגדיר".
4 צפייה בגלריה
אוטובוס מונגש לנכים
אוטובוס מונגש לנכים
"מנגיש שני יעדים שיש להם חלופת רכבת". אוטובוס מונגש לנכים
(צילום: גלעד כרמלי)
רק לאחר פניית ynet טענו במשרד התחבורה כי לא מדובר בפיילוט להנגשת האוטובוסים הבינעירוניים אלא בפיילוט להפעלת אוטובוסים דו-קומתיים. אך אם כך הדבר, לא ברור מדוע פרסם המשרד הודעה על "בשורה" לאנשים עם מוגבלות, שמאחוריה אין שינוי ממשי.
לפי דו"ח שכתב מרכז המחקר והמידע של הכנסת ב-2017, כבר בשנת 1998 התקבלו תקנות הנגישות לתחבורה הציבורית אבל הוחלט להחריג את האוטובוסים הבינעירוניים מהתקנות, בעקבות שיקולי עלות כספית ומורכבות בהנגשת האוטובוסים. האוטובוסים העירוניים בישראל הם נמוכים יחסית, דלת הכניסה שלהם רחבה ויש מקום ייעודי לאנשים עם מוגבלות, זאת בניגוד לאוטובוסים הגבוהים בתחבורה הבינעירונית שבהם יש מדרגות בכניסה לאוטובוס, הכניסה צרה ואין מקום ייעודי לכיסאות גלגלים. הפתרון הנהוג ברחבי העולם הוא התקנת מעלית או רמפה בכניסה לאוטובוס.
באיחוד האירופי, בבריטניה ובארה"ב יש תקנות המחייבות להנגיש את האוטובוסים הבינעירוניים בהליך מדורג. בדו"ח, משרד התחבורה התבקש לתת אומדן ליישום בארץ של הפתרונות המקובלים במדינות אירופה וארה"ב. העלות הישירה נאמדת בכמיליארד שקל בפריסה ל-12 שנים, אולם משרד התחבורה ציין גם עלויות עקיפות הכוללות אובדן מקומות ישיבה, וגידול בתשתית שתידרש לצורך הרחבת רציפי התחנות המרכזיות ונגישות תחנות האוטובוס.
על פי הערכת המשרד מדובר בתוספת תקציבית של 3.9 מיליארד שקל ל-12 שנים (כ-325 מיליוני שקלים בשנה). כותבי הדו"ח הסתייגו מהאומדן של משרד התחבורה. לדבריהם הוא מכסה את האפשרות היקרה ביותר הכוללת הנגשת כלל צי האוטובוסים, ולא מתייחס לפתרונות ביניים.
בתקציב המדינה שאישרה הממשלה ושטעון עוד את אישור הכנסת מתוקצבת התחבורה הציבורית המונגשת ב-96 מיליון שקל. אמנם מדובר בפעם הראשונה שיוקצה לכך תקציב ייעודי, אך הוא נמוך באופן משמעותי מהתקציבים הדרושים להנגשת התחבורה הבינעירונית, אם לא את כולה לפחות את הקווים המשרתים יישובים שאין להם חלופה מונגשת אחרת. הקו שבין תחנות הרכבת בתל אביב ובראשון לציון – ערים גדולות, מבוססות עם מערכת תחבורה ציבורית נגישה ביניהן – הוא התחלה שלא מבשרת על בשורה.
4 צפייה בגלריה
השקה של הקווים המונגשים החדשים של משרד התחבורה
השקה של הקווים המונגשים החדשים של משרד התחבורה
"באנו לחגוג את המאבק שלנו והוא הסתמן ככושל". השקת הקו המונגש
(צילום: מוטי קמחי)
שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן שייסדה את "לינק 20", אמרה כי "שמחנו מאוד עם צאת הבשורה על תחילת פעילותו של קו האוטובוס המונגש הבינעירוני הראשון, וזאת בהמשך לבשורה משמחת נוספת על ההישג האדיר של 'לינק 20' ושל בוגרת התנועה וחברת הכנסת שירלי פינטו, על כך שנמצא סעיף תקציבי ייעודי להנגשת 10 קווי אוטובוס בינעירוניים. יחד עם זאת לצערנו, גילינו כי שלב היישום לוקה בחסר – האוטובוס המונגש יוצא רק אחת ליום, והוא מנגיש שני יעדים אשר יש להם חלופת רכבת. אנו קוראים לטפל בהנגשה באופן משמעותי יותר כך שהיעדים יונגשו באופן מלא ובאופן בו הציבור יקבל את המידע במלואו. חשוב לוודא כי הבטחות משרד התחבורה מקוימות".
מאגד נמסר בתגובה: "תהליך ההצטיידות באוטובוסים חדישים של אגד מתקיים בהנחיית משרד התחבורה ועל פי הוראותיו הישירות בעניין. לפיכך, ההצטיידות הראשונית באוטובוסים דו-קומותיים מונגשים, הינה בבחינת פיילוט ראשוני ביותר אשר אנו תקווה יהיה בבחינת 'הזרזיר המבשר את בוא האביב'. מובן שאנו נעקוב בקפידה ביחד עם מומחי משרד התחבורה על התנהלות האוטובוסים, בעיקר אל מול אוכלוסיית בעלי המוגבלויות, לצד כמובן שותפי התפקיד הנאמנים שלנו להסעת ההמונים בתחבורה הציבורית-רכבת ישראל".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה, באמצעות חברת אגד, החל לבצע פיילוט ראשון באוטובוס דו-קומתי במטרה לשפר את השירות לנוסעות והנוסעים בתחבורה הציבורית. הפיילוט נועד לבחון את מידת ההתאמה וההשתלבות של האוטובוס בתוואי השטח המקומיים וכן את זמני העלייה והירידה ממנו, שימוש בקומה העליונה ועוד. הפיילוט מתבצע בשלב הראשון באמצעות אוטובוס אחד בקו 190 מראשון לציון לתל אביב. בתוך שבועיים צפויים להיכנס לשירות בקו 190 שלושה אוטובוסים דו-קומתיים נוספים שיפעלו לאחר מכן גם בקווים נוספים. קו 190 נבחר בשל מאפייניו התואמים את מטרות הניסוי, כמו למשל מיעוט רשויות בהן עובר הקו, נסיעה רציפה ללא תחנות כמעט ונסיעה בנתיב תחבורה ציבורית.
"האוטובוס הדו-קומתי מונגש לאנשים עם מוגבלות בהתאם לדרישת התקן האירופאי ולדרישות הישראליות, ומתאים לכל כיסא גלגלים כולל כיסא גלגלים ממונע, כפי שקיים בשאר האוטובוסים העירוניים הקיימים בארץ. מדובר בניסוי זמני שנועד לבחון את מידת התאמתו של האוטובוס בכמה קווים קיימים ובפרקי זמן שונים. בעוד כשלושה שבועות, עם הפעלתם של ארבעה אוטובוסים דו-קומתיים בקו, יפורסם לוח זמנים לנסיעות באוטובוסים אלה באתר אגד ובמוקדי המידע הטלפוניים, וזאת עד להשלמת פיתוחים טכנולוגיים, שיאפשרו לאנשים עם מוגבלות ודאות לגבי נגישות האוטובוס וזמני ההגעה המדויקים שלו.
"מיד לאחר החגים, יופעלו לראשונה בישראל אוטובוסים בינעירוניים המותאמים במיוחד גם לכיסאות גלגלים, זאת במסגרת פיילוט נוסף שעורך משרד התחבורה במטרה ללמוד את אופן הנגשת קווים בינעירוניים נוספים. בניסוי זה יפורטו לוחות הזמנים של האוטובוסים המונגשים עבור ציבור הנוסעים והנוסעות".