שיטת בן גביר: ההחלטה בשבוע שעבר לשחרר באופן בלתי צפוי ממעצר את מנהל בית החולים שיפא מוחמד אבו סלמיה הובילה לסערה ציבורית ולקרב גרסאות בין שירות בתי הסוהר שעליו ממונה השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לבין שירות הביטחון הכללי. ואיפה היה השר במשך חמש שעות לתוך האירוע? בדיון בבית משפט השלום בירושלים בתביעת דיבה שהגיש נגד חברת הכנסת לשעבר סתיו שפיר.
דיון בתביעת הדיבה של בן גביר נגד שפיר
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הנוכחות של בן גביר בדיון שעוסק בענייניו האישיים בזמן מלחמה, העלתה לשיח הציבורי את השאלה האם זו העת לנהל תביעת דיבה. בשנים האחרונות נראה כי מדובר בחלק משגרת חייו של השר, שהגיש ועדיין מנהל תביעות דיבה רבות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים נגד צייצנים, גופי תקשורת ופעילים חברתיים.
מנתונים שנאספו על-ידי ynet ו"ידיעות אחרונות" עולה כי מאז הושבע בן גביר כחבר כנסת, באפריל 2021, הוא הגיש 13 כתבי תביעה ולפחות שתי התראות לפני הגשת תביעה. ההתראה האחרונה לפני תביעה הוגשה בדצמבר 2023 נגד הפעילה החברתית נאוה רוזוליו.
אינפו אינפוגרפיקה אינפוגרם תיק תיקים משפט משפטי איתמר בן גביר שר ביטחון לאומי תביעה תביעות תובע
1 צפייה בגלריה
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר
השר בן גביר בדיון בתביעה נגד שפיר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הנתונים מלמדים כי עיקר התביעות הוגשו נגד עיתונאים ומהוות כ-40% מכלל התביעות. גם התביעה היקרה ביותר הוגשה נגד עיתונאי - כתב הפלילים של עיתון "הארץ", ג'וש בריינר, ומערכת העיתון - על סך שלושה מיליון שקלים.
מיד אחרי העיתונאים, נמצאים על הכוונת של השר לביטחון לאומי חברי כנסת מהעבר ומההווה ממחנה השמאל ומהווים 23% מסך הנתבעים. אחרון הנתבעים, מפברואר השנה, הוא ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.
בן גביר, שנהנה מחסינות מתביעות כשר וחבר כנסת, הגדיל לעשות וטרח לציין בכתב תביעת הדיבה על סך 750 אלף שקלים את מספרו האישי של אולמרט כאסיר משוחרר. כמעט חצי מכתבי התביעה, שישה במספר, עדיין מתנהלים בבתי משפט. לא כלולים במניין זה כתבי תביעה שהוגשו טרם השבעתו של בן גביר כחבר כנסת, דוגמת הדיון האמור, שהתנהל בתחילת השבוע.
מלשכת השר בן גביר נמסר בתגובה: "התרגלתם לאנשי ימין שמאפשרים לחבוט בהם פעם אחר פעם. השר בן גביר תובע את אלו שחוצים את כל הקווים האדומים, מטנפים ומכפישים אותו.
"יידע כל אנרכיסט כמו בוגי יעלון, אהוד אולמרט וסתיו שפיר שנגמרו הימים שאפשר לכתוב השמצות, שקרים ולהסית מבלי לשלם מחיר".