שעות לפני ההצבעה הראשונה על קידום חקיקת הפטור מגיוס, חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה בכוננות שיא, לאחר שפורסם ב-ynet הבוקר (שני) כי שר הביטחון יואב גלנט יצביע במליאת הכנסת נגד הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו להחיל דין רציפות על חוק הגיוס מהכנסת הקודמת.
יו"ר ישראל ביתנו קרא בפתח ישיבת סיעתו לחברי הליכוד להצטרף לשר הביטחון. "להביא דווקא עכשיו חוק שפוטר חלק מהאוכלוסייה לתרומה לחברה זו פגיעה בחוסן החברתי שלנו. אני קורא לחבריי בליכוד לפעול הערב ברוח ז'בוטינסקי ולהצביע בהתאם לאינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל ולא אינטרסים צרים ופוליטיים", אמר.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו יואב גלנט
בנימין נתניהו יואב גלנט
גלנט יתנגד, אחרים יצטרפו?
(צילום: אלעד מלכה, מוטי קמחי, EPA)
גלנט צפוי להתייצב במליאה ולהתנגד לקידום הפטור מגיוס, כפי שכבר הבהיר בהצהרות פומביות קודמות. טרם ברורות ההשלכות של המהלך הדרמטי של גלנט, מה העונש שהוא עשוי לקבל עליו - שהחמור ביותר הוא צעד שכבר ננקט נגדו - פיטורים ממשרד הביטחון.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס גם הוא להצבעה הצפויה ואמר כי "ממשלת הימין על מלא הולכת לקדם היום השתמטות מצה"ל. הממשלה נוטשת את לוחמי צה"ל באמצע הקרב לטובת פוליטיקה קטנה". לדבריו, "כל מי שיצביע היום בעד החוק הזה, כל מי שירים את היד - הוא שותף לפשע. הוא יחזור הביתה בלילה לילדיו לחבריו ולמשפחתו והם ידעו שהוא בחר בפוליטיקה על פני חיילי צה"ל ומפקדיו".
בהצהרתו בישיבת הסיעה ליברמן גם התייחס לאפשרות שיצטרף לקבינט המלחמה לבקשת נתניהו - והבהיר כי אין לו כל כוונה לעשות כן. בצל פרישת חבר קבינט המלחמה ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מממשלת החירום, יו"ר ישראל ביתנו ייפגש איתו בהמשך היום - וינסה לצרפו למאמצים המשותפים באופוזיציה להפלת הממשלה.
2 צפייה בגלריה
 ישיבת סיעה יש עתיד
 ישיבת סיעה יש עתיד
לפיד: "כל מי שיתמוך בפטור, שותף לפשע"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
"ראש הממשלה לא כשיר, אין מה להצטרף לקבינט כזה", הדגיש באשר לאפשרות שיחליף את גנץ בקבינט המלחמה, "זו כמו ספינה בים. אם יש רב חובל לא כשיר, לא משנה כמה הספינה מפוארת והצוות מעולה - הסוף ידוע מראש, כמו עם הטיטאניק".
ובחזרה לניסיונות הממשלה לקדם פטור מגיוס בזמן המלחמה, מה שצפוי להיות האירוע המרכזי של היום. גורמים פוליטיים בכירים אמרו מוקדם יותר הבוקר כי סימן שאלה מרחף מעל הצבעתם של חלק מחברי הליכוד שכבר התבטאו נגד החוק, והבהירו שיתקשו לתמוך בו במתכונת הנוכחית - ובהם כמובן גלנט.
גלנט אמר בשיחות סגורות כי "מי שמייצג את החיילים לא יכול לתמוך בחוק", והבהיר: "זה לא עניין פוליטי, צה"ל זקוק ללוחמים נוספים". חברי כנסת נוספים - שחלקם לא הודו בכך פומבית - שוקלים לא להגיע להצבעה. החלטתו של שר הביטחון מגיעה בין היתר לאחר הפנייה אליו של גנץ, בנאום הפרישה. "יואב, אתה מנהיג אמיץ ונחוש ומעל לכל - פטריוט", אמר לו גנץ, "בעת הזו, המנהיגות והאומץ הם לא רק להגיד את מה שנכון - אלא לעשות את מה שנכון".