מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) באופן סופי, וללא מתנגדים את הצעת החוק שקידמו יחד הקואליציה והאופוזיציה להגנה על בני ובנות זוג של משרתי ומשרתות מילואים.
לפי הצעת החוק, בתקופה של 30 הימים שלאחר תום שירות המילואים יחול איסור לפגוע בהיקף משרתו או בהכנסתו של עובד ללא היתר מוועדת התעסוקה שבמשרד הביטחון. כמו כן, נקבע כי מעסיק לא יפטר עובד בשל שירותו במילואים של בן זוגו או הורהו האחר של ילדו, ואם פיטרו – בטלים הפיטורים.
2 צפייה בגלריה
תיעוד מהתרגיל החטיבתי של חטיבת המילואים ׳כרמלי׳
תיעוד מהתרגיל החטיבתי של חטיבת המילואים ׳כרמלי׳
לוחמי מילואים
(צילום: דובר צה"ל)
עוד נקבע כהוראת שעה עד סוף שנת 2025 – שאותה יהיה אפשר להאריך לתקופות של עד שלוש שנים – כי מעסיק יידרש לקבל היתר מוועדת התעסוקה לשם פיטורים של עובד שיש לו ילד עד גיל 14, בתקופת שירות המילואים של בן זוגו אם השירות הוא בצו 8 או שמשכו הוא 21 ימים רצופים לפחות, או לשם הוצאה של עובד לחופשה ללא תשלום. מעסיק שיפטר עובד או יוציאו לחל"ת בניגוד להוראות החוק יישא באחריות פלילית, ויהיה אפשר להטיל עליו עיצומים כספיים.
כהוראת שעה עד סוף שנת 2024 – שאותה יהיה אפשר להאריך לתקופות של עד שנתיים – עובדים יהיו מוגנים 14 ימים לאחר תום שירות המילואים של בן או בת הזוג. בני הזוג יהיו זכאים למענק חד פעמי של משרתי מילואים שיש להם ילד, והם יוכלו לצאת לחופשה ללא תשלום בתקופת השירות.
2 צפייה בגלריה
חיילי מילואים בברכת יום עצמאות שמח
חיילי מילואים בברכת יום עצמאות שמח
"לשמור להם על הביטחון בבית". חיילי מילואים
(צילום: גדי קבלו)
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לאחרונה, ישנה מגמה הולכת וגדלה של הוצאה לחופשה ללא תשלום או פיטורים של בני הזוג של אנשי המילואים, דבר המותיר אותם ללא הכנסה, ללא אופק תעסוקתי וללא ודאות לחזרה למעגל העבודה. מטרת הצעת החוק היא לספק הגנה תעסוקתית לבני הזוג של אנשי המילואים. הצעת חוק זו תגן על בנות ובני זוג של משרתים במילואים בנסיבות חירום, ותמנע גרימת עוול להם בפגיעה במקום עבודתם בשל שירות המילואים".
ח"כ אופיר כץ מהליכוד ציין: "זו הצעת חוק מהפכנית, תקדימית והיסטורית, עבדנו עליה במשך שלושה חודשים של עבודה סיזיפית שיורדת לדקויות. כל אות ופסיק נכתבו בה בחרדת קודש במטרה להגן על משפחות המילואים היקרות שלנו. כשאנשי המילואים שלנו בחזית עליהם להתרכז בדבר אחד בלבד – ניצחון המשימה. הם שומרים על הביטחון שלנו וזו המחויבות שלנו לשמור להם על הביטחון בבית. אנו מצדיעים לאנשי המילואים ומשפחותיהם ואנו פה בשבילכם ולמענכם".