יותר מתשעה חודשים מפרוץ המלחמה, בצה"ל מעריכים כי לחמאס נותרו רקטות ארוכות טווח לתל אביב ולירושלים, לפחות שלושה גדודים שטרם נכבשו על-ידי כוחות הצבא, ויותר ממחצית כוח האדם של צבא הטרור עדיין בחיים: מנתונים שמתפרסמים הערב (שלישי) עולה כי בצבא מעריכים שעד כה חוסלו או נעצרו 14 אלף פעילי טרור מאז 7 באוקטובר מתוך כ-30 אלף מחבלים של חמאס, ועוד כמה אלפים מהג'יהאד האיסלאמי וארגונים נוספים.
תיעוד מתוך מחשב שאותר בבית של פעיל חמאס בשג׳אעיה
(צילום: דובר צה"ל)

"חמאס מכלכל חימושים ומכלכל חמושים", אמרו היום בצה"ל. בנוסף, רוב גדודי חמאס נפגעו קשות בתמרון הקרקעי ובהמשך בפשיטות שעדיין חוזרות, אך נגד שלושה גדודים של חמאס צה"ל עדיין לא תמרן ורמת התפקוד בהם נחשבת גבוהה: מדובר בגדוד שבין דרום חאן-יונס לרפיח וכן הגדודים בדיר אל-בלח ובנוסייראת. צה"ל עשוי לתמרן מול שלושת גדודים אלה בהמשך. לפי נתוני הצבא, בין המחוסלים שישה מחבלים בדרג מפקדי חטיבות, יותר מ-20 מחבלים בדרג מפקדי גדודים וכ-150 מחבלים בדרג מפקדי פלוגות.
גם ארבעת הגדודים ברפיח טרם חוסלו - אך הפעולות הקרקעיות נגדם, שנמשכות זה כחודשיים, החלישו מאוד את תפקודם לפעול כמסגרת גדודית. צה"ל ממקד כעת את המאמץ שלו במבצע האוגדתי ברפיח בגדוד תל א-סולטאן, האחרון מבין הארבעה שמטופל. "ברפיח מצאנו בהתחלה רחובות שלמים ששורשרו במטעני חבלה ואז זיהינו שזה ממש רבעים ממולכדים", אמרו בצה"ל. "בכל רפיח נותרו פחות מ-30 אלף עזתים".
3 צפייה בגלריה
נתוני גריעת סדר הכוחות בזרוע הצבאית של חמאס
נתוני גריעת סדר הכוחות בזרוע הצבאית של חמאס
נתוני גריעת סדר הכוחות בזרוע הצבאית של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
בקרוב צפויה להסתיים הפעולה העצימה של אוגדה 162 ברפיח וגם שם יימשך המודל של פשיטות חוזרות, שמתוכנן להתבצע לאורך השנים הבאות. פשיטות אלו מניבות לפי צה"ל העמקה דרמטית בפגיעה ביכולות של חמאס: כך למשל, לפי נתוני הצבא, מתוך 1,235 מחבלים בגדוד החזית החזק של חמאס בשכונת שג'אעיה ערב המלחמה, נותרו לאחר התמרון הקרקעי בנובמבר ובדצמבר רק 435 מחבלים, וירידה בשיעורים דומים של 60 עד 80% נרשמה גם בהיקפי אמצעי הלחימה של אותו גדוד.
נגד "שאריות" אלו יצאה בחודש האחרון הפשיטה של אוגדה 98 עם חטיבות 7 והצנחנים. בפשיטה זו נהרסו גם שבע מנהרות התקרבות לגדר ,כאשר במחלקת ההנדסה של פיקוד הדרום שדרגו ושיפרו ללא היכר בחודשים האחרונים את קצבי ויכולות גילוי והשמדת בסיסי הטרור התת-קרקעיים של חמאס ברצועה.
בסיוע רובוטי קדיחה שפותחו אד-הוק עבור הכוחות על-ידי מומחים ישראלים מהתעשייה ומהאקדמיה, ובסיוע משאיות וכלים הנדסיים שהושאלו מגופים אזרחיים, צה"ל מצליח בעת הזו להשמיד קילומטר ממוצע של מנהרה עם אלף מוקשים או עם 12 טון חומרי נפץ, ובתוך 10 שעות, בפעולה שיכלה להימשך ימים בתחילת התמרון.
"מי שסופר קילומטרים של מנהרות לא מבין את הסיפור ולא באירוע - מדובר במפעלי ייצור אמל"ח ובחמ"לים ובלשכות נוחות של מפקדים ומעברים בין כפרים ומחסנים - הכול מתחת לאדמה", הסבירו בצה"ל. "יש לנו עוד עבודה מול צבא טרור שחפר עצמו במשך 20 שנים. אבל יש סימני שבירה משמעותיים כי קשה ולח וחם להיתקע מתחת לאדמה במשך תשעה חודשים. סיפור המנהרות הוא בור עם תחתית".
3 צפייה בגלריה
עץ חיסולי הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס
עץ חיסולי הנהגת הזרוע הצבאית של חמאס
(צילום: דובר צה"ל)
עוד אמרו בצבא: "חמאס חזר לייצר אמל"ח, כולל כטב"מי נפץ, ולהתבסס מחדש במחסות העקורים וגם שם אנחנו תוקפים תדיר בשיטות שפיתחנו, בפשיטות מדויקות ובציד של חוליות ירי. רמת שיגורי הפצמ"רים של חמאס ירדה למה שראינו ב-2007, עם כמה מחבלים שפותחים דורגלים בחופזה בשטח פתוח ויורים, ותוך זמן קצר אנחנו מחסלים אותם. שלשום מחבלים ניסו כך לראות פצמ"רים על כוחותינו בפרוזדור נצרים מתוך בית ספר עם עקורים אבל הם אלו שבלמו אותם במכות.
"יש מחסות עקורים שבהם חמאס פתח אולמות ייצור אמל"ח וכיתות שהסב לחדרי חקירה ועינויים של עזתים. חלק ממחסות העקורים הללו תקפנו חמש ושבע פעמים שוב ושוב בחודש האחרון, ובאחת התקיפות הללו בנוסייראת חיסלנו 40 מחבלים, מחציתם תכננו התקפה גדולה על כוחות צה"ל ברצועה. יש במחסות האלה עוד מוקדי ידע ופיתוח רבים של חמאס שאנו ממשיכים לצוד ולחסל. בשבועיים האחרונים חוסלו ברצועת עזה כאלף מחבלים בסך הכול, במקביל לפעולות של ארבע אוגדות".
3 צפייה בגלריה
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
המכתש שנוצר בעקבות התקיפה בחאן יונס
מוחמד דף והמכתש שנוצר בעקבות ניסיון החיסול
(צילום: Bashar TALEB / AFP)
בתוך כך, מתגלים עוד פרטים על ניסיון החיסול של מוחמד דף ביום שבת, שלגביו יש מעט יותר אופטימיות בצה"ל: התקיפה בוצעה עם פצצות ברד כבד בשעה 10:29 בדיוק לעבר בית קרקע מאובטח שגודלו כ-150 מ"ר. הלחץ הצבאי אפשר את ההזדמנות הזו", הבהירו בצה"ל. "ניתן לעמוד במטרות המלחמה, זה לא אינסופי. זה לא 'היום שאחרי' אלא עזה שאחרי וחמאס לא יהיה בה - לא צבאית ולא שלטונית. יש חלופות שנבחנות".
בנוסף נחשפו נתונים חדשים גם על "מבצע ארנון" בנוסייראת לחילוץ ארבעת החטופים לפני כחודש: 73 חימושים הוטלו ממטוסי קרב, 2,702 פגזים נורו, 87 טילים שוגרו מכטמ"מים וגם 13 טילי קרדום הלפייר ממסוקי האפאצ'י.
בנוגע לסוגיית ציר פילדלפי, מבהירים בצבא כי לא נכון להסתכל רק עליו כסטריפ צר בשטח לאורך 14 קילומטריו: "אנחנו מטפלים ומטפלים במרחב כמערכת, יש תשתיות תת-קרקעיות בתוך רפיח שרלוונטיות לפילדלפי מבחינת ההברחות והן מטופלות. המבצע ברפיח לא נגמר - הוא רק משנה צורה". באשר לאזור החיץ שמוקם בצד העזתי של הגבול, הבהירו היום בצבא שלא יוותרו על התוכנית ההנדסית הגדולה שנמצאת בשלבי ביצוע מתקדמים.

"כ-37 אלף מטרות הותקפו מהאוויר"

דובר צה"ל מסר בעקבות סיכומי הנתונים אחרי יותר מתשעה חודשי לחימה: "בזכות מאמץ מודיעיני ומבצעי מדויק ועצים, מחצית מהנהגת הזרוע הצבאית של חמאס חוסלה עד שלב זה של המלחמה בסדרת תקיפות וסיכולים. צה״ל ממשיך במשימה החשובה לרדוף את צמרת בכירי ארגון הטרור חמאס כחלק ממטרת פירוק יכולותיו של הארגון. עד כה צה״ל תקף כ-37 אלף מטרות מהאוויר בשטח הרצועה, ויותר מ-25 אלף תשתיות טרור ואתרי שיגור.
"לצד זאת, צה"ל מרכז מאמץ באיתור מחבלים אשר מתמקמים ומתבססים באתרים רגישים ברחבי הרצועה, ובהם בתי חולים, בתי ספר ומחסות הומניטריים. אלו מנוצלים באופן ציני על-ידי מחבלים אשר מנסים להשתמש בהם כמקומות מסתור ובסיסי טרור. התקיפות נגד תשתיות אלו מבוצע בהתאם לדין הבינלאומי ותכליתו למנוע שיקום של יכולות ארגוני הטרור".
בדובר צה"ל אמרו עוד: "אגף המודיעין ומערך המודיעין של פיקוד הדרום, מפיקים מודיעין איכותי שמאפשר ותומך את לחימת הכוחות המתמרנים בכל רחבי הרצועה. מודיעין זה מאפשר הוצאה לפועל של שורת מבצעים יזומים ופשיטות ממוקדות נגד תשתיות טרור וריכוזי מחבלים, זאת על בסיס אינדיקציות מודיעיניות מדויקות.
"הכוחות בשטח נלחמים במקביל מעל הקרקע ובתת-קרקע. מערך ההנדסה של פיקוד הדרום ייצר תוכנית פעולה למול מערכת התת-קרקע של חמאס ופועל להמשך מיפויה והשמדתה באופן יסודי. עד כה כוחות צה"ל השמידו עשרות אתרי ייצור ומחרטות, תוואים תת-קרקעים התקפיים ואסטרטגיים של הארגון.