"נאום המרד" של איימן עודה
(מתוך פייסבוק)

בשיאו של משבר פוליטי וגל טרור שנמצא בעיצומו פרסם אמש (ראשון) יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה קריאה לשוטרים מוסלמים "להניח את הנשק ולחזור לבני העם המקוריים". יו"ר רע"מ מנסור עבאס לא התחבר לדבריו של עודה, מי שהיה שותפו עד לא מזמן. בשיחה עם ynet טען עבאס: "אני חושב שהרקע לדברים שאמר הוא פוליטי, כדי לקטוע את הדרך לחבירה או לשותפות".
עבאס התארח היום בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב. לאחר צאתו מהכנס אמר כי בשל המשבר הפוליטי שנוצר עם פרישתה של ח"כ עידית סילמן מהקואליציה, הבין יו"ר הרשימה המשותפת כי סיעתו הופכת להיות "לשון המאזניים" בכנסת הזו. "הם כוח שהולך תמיד בכיוון של לפזר כנסת ולפרק כל ממשלה", אמר, "אז אין תכלית לפוליטיקה שלהם. עודה בורח מלתת תשובה לאחריות שלו על הפלת הממשלה והקואליציה ולכן הוא מוביל עמדות נוקשות ביחס לשותפות".
3 צפייה בגלריה
איימן עודה מנסור עבאס
איימן עודה מנסור עבאס
"אין תכלית לפוליטיקה שלו". עבאס נגד עודה, לאחר "נאום המרד"
(צילום: AFP, מוטי קמחי)
סגן השרה גולן: עודה לא למד כלום מעבאס
(צילום: נויל האריס)

יו"ר רע"מ ציין כי "אם רוצים לקדם שותפות צריך להכין קרקע בציבור באופן כללי. בחברה הערבית אבל גם בחברה היהודית כי שם האפקט הגדול - את זה אנחנו עשינו ברע"מ. אתה לא יכול לרצות להיות שותף ואז לצאת בהצהרות מתלהמות ומסיתות".
עבאס, חבר בקואליציה כידוע, התייחס גם לסוגיית אישור הממשלה לבחון שלילת קצבאות ממשפחות מחבלים אזרחי ישראל, ברקע גל הטרור בשבועות האחרונים, ואמר כי הוא אישית מתנגד לצעד: "אני לא בעד. אני נצמד לעיקרון של מי שפשע - שישלם את המחיר". עבאס סבור כי אם ישללו הקצבאות, הדבר רק יגדיל את מעגל האיבה, ירסק משפחות וייצר תסכול שיביא לפיגועים נוספים: "אנחנו לא רוצים להרחיב את המעגל, אלא לצמצם אותו. זה יביא לכך שבמקום מחבל אחד - יהיו חמישה, מתוסכלים ומיואשים".
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
הממשלה בראשותם אישרה לבחון שלילת קצבאות למשפחות מחבלים אזרחי ישראל. עבאס: "לא בעד"
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
"איסור חמץ בבתי חולים - לא כפייה". סילמן והורוביץ, עמדו במרכז "סערת החמץ"
"איסור חמץ בבתי חולים - לא כפייה". סילמן והורוביץ, עמדו במרכז "סערת החמץ"
"איסור חמץ בבתי חולים - לא כפייה". סילמן והורוביץ, עמדו במרכז "סערת החמץ"
(צילום: יואב דודקביץ')
"כן קידמנו חוקים שהם קשים בתפיסה של זכויות האזרח, כמו חיפוש ללא צו בית משפט. אנחנו מבינים שזה הכרחי. לפעמים כדי לתת מענה צריך להתפשר על משהו, אבל הוא צריך להיות מידתי כדי שלא יהיו השלכות הפוכות אחרת. לא עשינו בזה כלום".
עבאס נשאל בשיחה עם ynet האם בתור ערבי ישראלי שאינו שומר כשרות בפסח, הוא תומך בהכנסת חמץ לבתי חולים, בהקשר "סערת החמץ" שהובילה לכאורה לפרישתה של סילמן מהקואליציה, והשיב: "כאיש דת אני מכבד את כל הדתות, ואני חושב שמן הראוי לכבד את המסורת הזאת".
בניגוד לפסיקת בג"ץ, יו"ר רע"מ טוען כי לא מדובר בצעד "כפייתי", אלא "הבעת סובלנות דתית כלפי האחר ולא רק בין דתיים לדתיים אלא בהקשר הרחב כחברה". לדבריו, "עדיף להתחשב באחרים. יש מועדים בעלי משמעות וצריך לתת להם את הכבוד". עבאס הבהיר כי גם לאחר פרישתה של יו"ר הקואליציה מימינה, הוא אינו מנהל מגעים עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו: "אנחנו נמצאים בתוך שותפות פוליטית, מכבדים אותה ושומרים עליה".