תופעת הפרוטקשן בצפון יוצאת משליטה? ריאיון באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי, משה מזרחי)

יערה גיבורי, מבעלי חוות הנופש ורד הגליל שליד הכינרת, התעוררה אתמול (יום ב') בשעה 2 בלילה מרעשים חזקים – ונדהמה למראה עיניה: שני רכביה עלו באש, לצד שלושה כלי רכב של לקוחות בבית ההארחה. "עשו לי ל"ג בעומר", היא מספרת בריאיון הבוקר לאולפן ynet. "שמעתי בומים והצצתי לראות – להבות עולות ליד הבית, שתי המכוניות נשרפות, פח האשפה ביניהן נשרף. עוד שלוש מכוניות מול הבית. פחד אלוהים".
4 צפייה בגלריה
תוצאות הירי על מסעדת כביש 90
תוצאות הירי על מסעדת כביש 90
אחת המכוניות שהוצתו בוורד הגליל, והנזק מהירי למסעדת "כביש 90"
כלי הרכב, כך חושדת המשטרה שפתחה בחקירה, הוצתו. האירוע הזה מצטרף בכך לשורה של אירועים שלפי החשד אירעו כחלק מתופעת גביית דמי חסות ("פרוטקשן"): ארבעה ימים לפני התקרית בוורד הגליל נופצו שמשות מסעדת "קפה נמרוד" במרכז גליליון הסמוך לאגמון החולה בגליל העליון, בעקבות ירי למקום. במשטרה אמרו אז כי הרקע לא ידוע, אבל זה קרה לאחר ירי לעבר מסעדת "כביש 90" בצומת מחניים וקליעים שהונחו מחוץ למסעדת BBB בראש פינה.
גביית דמי חסות היא אחת העבירות הקשות בגליל העליון בשנים האחרונות, כש"חברות שמירה" לוקחות חסות על עסקים, אתרי בנייה ועל אזורים חקלאיים. מי שאינו משלם, סופג נזקים במאות אלפי שקלים. על רקע זה כנראה נגרם בשבוע שעבר נזק גם למשרדי תאגיד המים באזור.
יערה גיבורייערה גיבוריצילום: משה מזרחי
כמו בעלי עסקים אחרים שניזוקו לאחרונה, גם גיבורי מספרת כי אנשי בית ההארחה לא קיבלו פניות או איומים קודמים. "לא קיבלנו שום דבר", אמרה. "ממה ששמענו מאחרים, המודל עבר לזה שקודם עושים נזק ואחר כך 'אם תרצו עזרה ושמירה אז תדעו לבוא לחפש אותנו'. לדבריה, העבריינים שמנסים לסחוט את בעלי העסק "מצפים שאנחנו ניזום ונבוא לבקש".
גיבורי מוסיפה כי היא סבורה לפיכך שהצתת כלי הרכב היוותה "מסר" עבורה, והודתה שהיא מודאגת: "אתה לא יודע אם זה צעד ראשון ויבואו אחריו עוד. ישנתי הלילה, אבל כן – זה מאוד מדאיג". יש לה גם מילות שבח על השוטרים: "אני רואה את ההירתמות של המשטרה, שנכנסת לעניין מאוד בכוח, ואני אופטימית שכן יעשו משהו".
4 צפייה בגלריה
המכוניות השרופות בורד הגליל
המכוניות השרופות בורד הגליל
המכוניות השרופות בוורד הגליל. "עשו לי ל"ג בעומר"
מי שנשמע מעט פחות אופטימי בכל הנוגע להתנהלות המשטרה הוא גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון. בריאיון לאולפן ynet הוא הודה אמנם כי "יש נוכחות גדולה והמשטרה עובדת מאוד קשה", אך הוסיף: "אנחנו לא מקבלים פרס על עבודה קשה, אלא על תוצאות – ובפועל התוצאות היום חלשות מאוד, בין כישלון לאי-הצלחה גדולה מאוד".
לדברי זלץ, "תחושת הביטחון של התושבים בצפון היום נמצאת ברמה מאוד מאוד נמוכה. מדובר על תושבים שלמדו לחיות ליד חיזבאללה, ליד הגבול עם סוריה. אנחנו יודעים להתמודד עם זה, לעבוד עם הצבא בתיאום. במקרה של הביטחון בתוך ישראל, התחושה קשה, קשה מאוד".
ראש המועצה האזורית אומר כי הבוקר הנוכחי הוא הבוקר הראשון זה כמה ימים שבו הוא מתעורר "בלי הודעה על מקום כזה או אחר עם יריות או רכבים שרופים". הוא סבור שהעסקים שניזוקו נבחרו בקפידה: "לא סתם נבחרו אותם עסקים: כביש 90, קפה נמרוד, ורד הגליל. כולם סמלים בגליל העליון".
בעלי מסעדת כביש 90: "חיים בטרור"
(צילום: אביהו שפירא )

הוא קרא לממשלה לפעול במהירות למיגור התופעה, אחרת תאבד את המשילות בצפון. "אם הממשלה לא תתעשת מהר, בדיוק כמו בדרום, וצר לי לומר את זה, גם בצפון המדינה לא תהיה רלוונטית. המשילות לא תהיה, זה לא רק פרוטקשן – זה אומר שלא סופרים את המשטרה, את מס הכנסה, את האוצר. זה איבוד משילות וזו הסכנה הגדולה. קרובים לזה מאוד בצפון".
-כמה זה נפוץ באזור? זה הולך ומתגבר? "זה נפוץ מאוד. יש גלים. אנחנו באירוע בארבע השנים האחרונות ובהחלט יש גל שאולי טיפה קשה להסבירו. אני לא רוצה להכליל, יש חברות שמירה אחרות, אבל מדובר פה על פשע מאורגן, על חברות שמירה לכאורה מסודרות, שכל מה שהן עושות נעשה בחסות החוק – ולכן צריך לשנותו. אלה חברות שמירה שבפועל לא שומרות אלא כל השמירה מסתכמת בלשים פתק עם שם החברה ועל פי חלוקה גיאוגרפית הם יודעים אם מותר או אסור להיכנס. חלק מהאירועים האחרונים לא קשורים למי שנפגע, אלא למאבק בין אותן חברות שמירה".
4 צפייה בגלריה
גיורא זלץ ראש המועצה האזורית גליל עליון
גיורא זלץ ראש המועצה האזורית גליל עליון
"המדינה תהפוך ללא רלוונטית בצפון". גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית גליל עליון
(צילום: אביהו שפירא)
גיורא מדגיש בדבריו כי לא בכל המקרים אותם עבריינים שגובים דמי חסות הם בדואים: "יש חברות שמירה באירוע זהה של יהודים, בבעלות יהודים ומנוהלות על ידי יהודים. לכן יש פה אירוע יותר גדול. יש פה מסר שמנסים להעביר לנו".
-אנחנו נוהגים להפנות מבט לעבר המגזר הערבי, אתה אומר שיש פה גם מאפיה יהודית שמתעסקת בפרוטקשן? "את המילה הזו אתה אמרת, אבל כן. אני רוצה שיהיה ברור, זה לא אירוע מקומי ולא קטן, זה כך בכל המדינה. יש גם חברות שמירה אחרות אבל הפרוטקשן הוא אירוע שמתאפשר לצערי הרב בחסות החוקים הקיימים היום, ולכן צריך לעשות פה משהו יותר גדול".