רשת "סקיי ניוז" בערבית מדווחת היום (שבת) כי נושאת המטוסים האמריקנית "דווייט אייזנהאואר" עושה כעת את דרכה למזרח הים התיכון על מנת "לסייע לכל מבצע שעלול להתפתח בין ישראל ללבנון". הדיווח מתבסס על גורמים אמריקנים, שאמרו כי את תפקידה הנוכחי של "אייזנהאואר" – שהייתה עד כה בים האדום ולקחה חלק במבצע נגד החות'ים בתימן – תחליף נושאת המטוסים "תאודור רוזוולט", שנמצאת כעת ליד דרום קוריאה.
בהמשך דווח בסוכנות הידיעות AP כי "אייזנהאואר" אכן עזבה את הים האדום, וכבר הגיעה לים התיכון. גורמים אמריקנים אמרו כי היא קיבלה הוראה לחזור לבסיס האם שלה בארה"ב, בווירג'יניה. בפנטגון אישרו בהמשך כי נושאת המטוסים קיבלה הוראה לחזור לבסיס האם שלה, אבל ציינו כי היא תישאר "לזמן קצר" באזור האחריות של הפיקוד האירופי של צבא ארה"ב - שכולל את הים התיכון.
3 צפייה בגלריה
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר, ארכיון
נושאת המטוסים האמריקנית דווייט אייזנהאואר, ארכיון
נושאת המטוסים האמריקנית "דווייט אייזנהאואר". ארכיון
(צילום: AFP PHOTO / US Department of Defense/US Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Ryan D. McLearnon)
בפנטגון אישרו גם כי "אייזנהאואר" תוחלף בהמשך ב"רוזוולט". נמסר כי "רוזוולט" תגיע לאזור האחריות של פיקוד המרכז האמריקני, שכולל את הים האדום, אך לא נאמר באופן רשמי היכן בדיוק. "היא תמשיך לקדם יציבות אזורית, להרתיע מפני תוקפנות ולהגן על הזרימה החופשית של מסחיר באזור", נמסר על משימתה הצפויה של "רווזוולט".
"אייזנהאואר" שכעת תוחלף שוהה באזור כבר שמונה חודשים, ומשימתה בו הוארכה פעמיים. ביידן שלח אותה למזרח התיכון כבר באוקטובר אשתקד, כחלק מהמסר המרתיע שביקש להעביר אז לאיראן ולחיזבאללה (עוד לפני נאום ה-Don’t המפורסם שלו ב-10 באוקטובר). בהמשך הצטרפה אליה נושאת המטוסים המתקדמת ביותר בצי האמריקני, "ג'רלד פורד", אך זו חזרה בתחילת השנה לארה"ב.
לפי דיווח אמש ב-USNI News, אתר חדשות אמריקני המתמקד בסוגיות ימיות-צבאיות, יחד עם "אייזנהאואר" יעזבו את הים האדום וישוטו דרך הים התיכון ספינות מלחמה שמלוות אותה כחלק מכוח תקיפה ימי, אך משחתות הנמנות עם הכוח הזה יישארו תחת אחריות הצי החמישי של ארה"ב (הכוח הימי של פיקוד המרכז האמריקני, המוביל את הפעילות האמריקנית במזרח התיכון). בדיווח של USNI News נכתב כי לא ברור עדיין איזו נושאת מטוסים תחליף את "אייזנהאואר" בים האדום, אבל צוין כי "רוזוולט" היא הקרובה ביותר לשם. בהמשך כאמור אישר הפנטגון שלאזור תגיע "רוזוולט".
3 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ארה"ב נושאת מטוסים תיאודור רוזוולט 23 חולים
נגיף קורונה ארה"ב נושאת מטוסים תיאודור רוזוולט 23 חולים
נושאת מטוסים "תאודור רוזוולט", שנמצאת כעת בדרום קוריאה. תילחם בחות'ים בים האדום?
(צילום: רויטרס)
במקביל לדיווחים על השינויים בפריסת הכוח הימי של ארה"ב באזור, המורדים החות'ים בתימן טענו אחר הצהריים כי שיגרו טילים בליסטיים וטילי שיוט לעבר "אייזנהאואר" – שנמצאת כאמור בים האדום. החות'ים, שהשבוע הצליחו להטביע ספינה אזרחית שנייה מתחילת מתקפות ה"סולידריות" שלהם עם הפלסטינים בעזה, טענו היום כי תקפו גם ספינה בשם Transworld Navigator. לטענתם, החברה שמחזיקה אותה הפרה את "איסור הכניסה" שעליו הכריזו לנמלי ישראל.
הדיווחים השונים מגיעים כשברקע החשש הגובר בארה"ב ובקהילה הבינלאומית מאפשרות של הסלמה נרחבת בין ישראל ללבנון, והאיתותים הישראליים על כך שהסבלנות מהמתקפות הבלתי פוסקות על תושבי הצפון הולכת ופוקעת. בארה"ב דווח השבוע כי ישראל כבר מעבירה משאבים לצפון לקראת אפשרות של מתקפה נרחבת נגד חיזבאללה, וכי בוושינגטון חוששים שלמרות תקווה לכאורה בישראל שניתן יהיה להוציא לפועל "מתקפת בזק" – לא בטוח שניתן יהיה לשמור על קמפיין שכזה באופן מוגבל. בדיווח צוין גם חשש שמערכות ההגנה הישראליות יתקשו לעמוד במתקפות טילים נרחבות מצד חיזבאללה.
חרף החששות האמריקניים, ובצל נאום האיומים של חסן נסראללה שאף שיגר איום חריג על קפריסין, היום דווח ברשת CNN כי בכירי ממשל ביידן הבטיחו לישראל כי אם תפרוץ מלחמה מול חיזבאללה – ארה"ב מוכנה לעמוד מאחורי ישראל ותעביר לה את כל הסיוע הביטחוני שהיא צריכה. לצד זאת, בכיר בממשל האמריקני שצוטט בדיווח הדגיש כי ארה"ב לא מתכוונת לשלוח חיילים משלה – ולא תיקח חלק פעיל בעימות.
תיעוד מהפצצת רכב בלבנון, שבה חוסל פעיל חמאב במדינה

על-פי הדיווח, ההבטחה האמריקנית הועברה לישראל בפגישה שקיימו השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי בוושינגטון השבוע. השניים נפגשו בין היתר עם היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן וברט מקגורק, שליחו של ביידן למזרח התיכון.
הצדדים גם דנו באפשרות להנמיך את גובה הלהבות בצפון – בין השאר באמצעות החזרת תושבי הצפון לבתיהם. ההבטחה האישית שניתנה לדרמר והנגבי מגיעה כשברקע ההסלמה בחזית הצפונית בשבועות האחרונים והעימות החדש בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לממשל האמריקני, בעקבות הסרטון שפרסם ובו האשים את ארה"ב בעיכוב העברת משלוחי נשק.
להערכת האמריקנים, במקרה של מלחמה רחבת היקף בצפון, ישראל תזדקק לאותו סיוע צבאי נוסף – ובעיקר למערכות הגנה אווירית ולחידוש מלאי כיפת ברזל. בוושינגטון הבהירו כבר לפני כמה ימים שיספקו לישראל את הסיוע הנדרש. במקביל, בלבנון דיווחו כי "מספר מיליציות פרו-איראניות הודיעו על נכונותן להילחם לצד חיזבאללה", אם ארגון הטרור השיעי ייתן את הסכמתו לכך.
3 צפייה בגלריה
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
 נאום נסראללה במסגרת טקס לזכרו של מחמד רזא זאהדי
"ישראל מעבירה משאבים לצפון", ונסראללה מאיים
( צילום: דובר צה"ל)
את הדברים אמרו לשופר חיזבאללה אל-אחבאר גורמים ב"התנגדות האיסלאמית בעיראק", אחת מאותן מיליציות, שכבר לקחה אחריות על מספר תקריות מתחילת המלחמה. גם בא-שרק אל-אווסט סיקרו הבוקר את הסוגיה וגורם מאותן המיליציות מסר כי מדובר "רק בהשערות" שלפיהן חיזבאללה לא זקוק לעוד לוחמים. עם זאת, לדברי הגורם, "המיליציות יפתחו חזית ישירה מתוך סוריה, בשימוש בכטב"מים וטילים נגד מטרות ישראליות - אם העימות יתרחב".
פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי הסביר כי הדיווח של CNN על גיבוי אמריקני מהווה למעשה מסר מצד ממשל ביידן לחיזבאללה ולטהרן – בשל אותם איומים מצד "ציר התנגדות השיעי" על מלחמה אזורית נרחבת. בבסיס המסר הזה עומדת ההבהרה שארה"ב אינה חוששת מהאיומים, וכי אם חיזבאללה והאיראנים יסלימו את מלחמת ההתשה נגד ישראל בצפון, ואם ינסו להכות את ישראל מכת טילים מקדימה, הם צפויים להיתקל בהתנגדות ישראלית-אמריקנית משותפת – בעיקר ביירוט הטילים והכטב"מים שישוגרו אליה על-ידי חיזבאללה, על-ידי איראן ועל-ידי השלוחים האחרים של טהרן.
המסר החד-משמעי של ארה"ב נועד גם לגבות את המאמצים הדיפלומטיים של השליח הנשיאותי האמריקני ללבנון, עמוס הוכשטיין. מאמציו עד עכשיו בלבנון לא נשאו פרי, כיוון שנסראללה מתבצר בעמדתו ולפיה יפסיק את האש ויהיה מוכן לדון על הסדר רק אם ישראל תפסיק את המלחמה בעזה.