4 צפייה בגלריה
הזמר שולי רנד יחליף את הרב אפרים מול
הזמר שולי רנד יחליף את הרב אפרים מול
הרב אפרים מול, לצד מדליקי המשואות ונתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
הרב שהיה אמור לשאת את תפילת "אל מלא רחמים" בעצרת המרכזית לציון יום השואה התמוטט לפני החזרה הגנרלית: זמן קצר אחרי שנפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולפני שהשתתף בחזרה לטקס בירושלים, התמוטט אמש (ראשון) ב"יד ושם" הרב אפרים מול ואושפז במרכז הרפואי שערי צדק בירושלים.
הרב מול, שורד שואה חסיד חב"ד שנבחר לשאת את התפילה בטקס הממלכתי, סובל מדימום מוחי. הזמר שולי רנד, שישיר הערב בעצרת, יחליף את הרב מול ויישא את תפילת "אל מלא רחמים" במקומו. "אנחנו מתפללים לשלומו", אמרו ביד ושם.
4 צפייה בגלריה
הרב אפרים מול שהתמוטט ביד ושם
הרב אפרים מול שהתמוטט ביד ושם
הרב אפרים מול
(צילום: יוסי בן דוד)
4 צפייה בגלריה
שולי רנד. יחליף את אפרים מול
שולי רנד. יחליף את אפרים מול
שולי רנד. יחליף את אפרים מול
(צילום: ג'ייסון גילברט)
באתר יד ושם תואר סיפורו של מול. הוא נולד בבלגיה 1938. הוריו ומשפחתו היגרו לבלגיה מוורשה, מקום הולדתם, מיד אחרי מלחמת העולם הראשונה. בספטמבר 1942 ניסו הוריו של אפרים להימלט מבלגיה הכבושה בידי הנאצים. הם תכננו להגיע לשווייץ כדי לקבל שם מקלט והגיעו ברכבת לעיר בזנסון שבצרפת, לא רחוק מהגבול עם שווייץ, ושכרו חדר בבית מלון קטן.
שלטונות שווייץ סגרו את הגבול בפני פליטים יהודים, אך להוריו של אפרים נודע כי אחד מתושבי העיר מסייע ליהודים לעבור את הגבול בלילה, תמורת תשלום. אותו אדם היה אמור להגיע לבית המלון בלילה שלמחרת, כדי לקחת את אפרים והוריו אל מעבר לגבול, אבל במקומו הופיעו במלון שני אנשי גסטפו ועצרו אותם.
אפרים והוריו הובאו לתחנת גסטפו ששכנה לא הרחק מהמלון. אחד הגרמנים הורה לשני שוטרים צרפתיים לקחת את אפרים. אמו הספיקה לנשק אותו והכניסה אל כיסו שתי תמונות: תמונה שלה ותמונה של אביו. זו הייתה הפעם האחרונה שהוא ראה אותה. ב-18 בספטמבר 1942 גורשו הוריו, בלה וראובן לאושוויץ, בשילוח מספר 34 ממחנה הריכוז דראנסי שליד פריז, ונרצחו.
אפרים אומץ על ידי בני הזוג וייל, יהודים צרפתים שהיו הורים לבת יחידה. בשנת 1956, כאשר היה בן 18, הוא התוודע לזהותו היהודית וב-1960 - לאחר שירות בצבא הצרפתי - עלה לישראל. הוא גויס לצה"ל והיה חבלן ביחידות מילואים קרביות. במשך אחת מתקופות שירותו במילואים הכיר שם חסיד חב"ד ולאחר מכן הצטרף לקהילת חסידי חב"ד.