סקר חדש של "ניו יורק טיימס" מלמד היום (א') כי ייתכן שנסיקתה של המועמדות הדמוקרטית לנשיאות קמלה האריס נעצרה, ולפי הנתונים המובאים בו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שבמהלך אוגוסט נראה כי הוא מאבד גובה, אף נהנה כעת מהובלה קלה עליה במישור הארצי: 48% מהבוחרים הרשומים שמתכוונים להצביע בנובמבר אומרים כי יתנו לו את קולם ו-47% אומרים שיצביעו לה.
5 צפייה בגלריה
חצי חצי דונלד טראמפ קמלה האריס
חצי חצי דונלד טראמפ קמלה האריס
האריס וטראמפ. היא "ליברלית מדי" ל-47%, הוא "שמרן מדי" רק ל-32%
(צילום: רויטרס / REUTERS / Marco Bello, Jeenah Moon)
נקודת תורפה עיקרית של האריס לפי הסקר היא שבוחרים רבים מאוד – 28% מהנשאלים – הודו כי הם עדיין צריכים לדעת יותר עליה ועל עמדותיה, לעומת 9% בלבד שאמרו דברים דומים על טראמפ. בלילה שבין שלישי לרביעי הקרוב תהיה להם הזדמנות לעשות זאת בעימות הנשיאותי הראשון בין האריס לטראמפ.
הסקר שנערך על-ידי מכון "סיינה" נחשב לאחד האיכותיים בארה"ב, ומכאן חשיבותו. עם זאת יצוין כי אף שטראמפ צועד בו ביתרון ארצי יש לזכור שתי עובדות: ראשית, יתרונו נמצא עמוק בתוך טווח טעות הדגימה (של 3%), כך שמבחינה סטטיסטית טהורה הוא מלמד בעיקר שהקרב בינו לבין האריס צמוד מאוד; ושנית, בבחירות בארה"ב מנצח לא המועמד שגרף את מספר הקולות הגדול ביותר, אלא זה שזכה באלקטורים רבים יותר במדינות ארה"ב השונות (לפירוט על השיטה לחצו כאן).
ב"טיימס" מציינים כי בשבע המדינות המתנדנדות שצפויות להכריע את המרוץ מתנהל קרב צמוד ביותר: בשלוש מהן מובילה האריס בפער קטן – של 2% בוויסקונסין (10 אלקטורים) ובמישיגן (15 אלקטורים) ושל אחוז אחד בפנסילבניה (19 אלקטורים); ובארבע הנותרות יש שוויון מעשי (של כ-48%) בין שני המועמדים עם יתרון זניח לאחד מהם – בנבאדה (6 אלקטורים), בג'ורג'יה (16 אלקטורים), בצפון קרוליינה (16 אלקטורים) ובאריזונה (11 אלקטורים).
כך או כך, סקר ארצי איכותי הוא סקר שיכול ללמד על מגמות ועל עמדתם הכללית של הבוחרים ביחס למועמדים, וב"ניו יורק טיימס" מציינים כי הסקר מהיום עשוי לסמן את ה"חזרה לקרקע" הנחוצה לדמוקרטים אחרי ועידת המפלגה החגיגית שערכו בחודש שעבר בשיקגו, והנסיקה של האריס בסקרים הודות להתלהבות סביבה.
5 צפייה בגלריה
תיעוד מנאומה של האריס בוועידה בשיקגו
תיעוד מנאומה של האריס בוועידה בשיקגו
האריס מקבלת את המועמדות בוועידה הדמוקרטית. אחרי החגיגה - "ירח הדבש" נגמר?
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
דולנד טראמפ
דולנד טראמפ
הנשיא לשעבר טראמפ. בטווח טעות הדגימה
(צילום: REUTERS/David Dee Delgado)
הפרשן נייט כהן כותב ב"טיימס" כי הסקר מעלה את השאלה אם הנסיקה של האריס מתחילה לדעוך: "עבורי התוצאה הארצית מעט מפתיעה. זהו היתרון הראשון של טראמפ זה כחודש בסקר ארצי גדול ולא-מפלגתי. לכן גם כדאי להיות זהירים מעט בנוגע לממצאים האלה, משום שהם טרם אושררו על-ידי סקרים אחרים. עם זאת, אם התמיכה בהאריס אכן פוחתת מעט בשבועות האחרונים לא יהיה קשה להסביר זאת – אחרי הכול היא נהנתה מסביבה חדשותית אידאלית: חודש רצוף של סיקור זוהר מאז פרישתו של הנשיא ביידן מהמרוץ ביולי ועד לוועידה הדמוקרטית באוגוסט. סביר שהיא רכבה על גל של אופוריה פוליטית. אם זה אכן כך, הגיוני שהיא ירדה מהגבהים האלה בשבועיים נטולי האירועים המשמעותיים שעברו מאז הוועידה". לצד זה כהן מדגיש כי לא מן הנמנע שהסקר מהיום הוא הראשון שמצליח לזהות תנועה חזרה לעבר טראמפ, משום שמאז הוועידה הדמוקרטית מספרם של סקרי האיכות מסוגו לא היה רב.
כהן וה"טיימס" מציינים כי את הנתון המעודד לטראמפ עשויים לגבות גם נתונים אחרים המצביעים עליו כבעל סיכויים טובים לנצח. כך למשל, בעוד 47% מהבוחרים שמתכוונים להצביע העידו שהאריס ליברלית מדי בשבילם, רק 32% העידו שטראמפ שמרני מדי מבחינתם. עוד עולה מהסקר כי האריס ממשיכה להתקשות בגיוס קולותיהם של מצביעים לטינים.