המתקפה של חיזבאללה באזור הכפר חורפיש גרמה לתוצאה קשה. היא באה כתגובה של ארגון הטרור הלבנוני על-פי המשוואה – ולפיה סיכול ממוקד שבוצע על-ידי צה"ל בדרום לבנון ייענה בתגובה דומה בצד שלנו – ובחיזבאללה מיהרו אמש (יום ד') להודיע כי אכן מדובר בנקמה על חיסול שלשום של פעיל הארגון בא-נאקורה.
תיעוד: ראש מועצת חורפיש משתטח על הקרקע בזמן המתקפה

3 צפייה בגלריה
חורפיש לאחר הנפילה במקום
חורפיש לאחר הנפילה במקום
הזירה בחורפיש
(צילום: נחום סגל )
אולם אירוע כזה – שגרם לפציעתם של 12 בני אדם, אחד מהם במצב אנוש – מחייב תגובה קשה, במיוחד לנוכח ההסלמה בחילופי האש בצפון בעשרת הימים האחרונים. חיזבאללה שואב עידוד ורואה את עצמו כמנצח במלחמה התודעתית, כתוצאה מהקולות שהוא שומע בישראל וממראה השריפות בצפון, זאת למרות שאזרחים בדרום לבנון סובלים לא פחות משריפות ומהרס, ואולי אף יותר, מאשר בגליל – אבל נראה שחיזבאללה מחליט להסלים, כנראה גם כדי לסייע לחמאס במו"מ על החטופים.
חיזבאללה משתמש בעיקר בכטב"מים וברקטות עם ראש נפץ כבד משקל אך קצרות טווח, כדי לירות לעבר מטרות צבאיות לא מוגנות בשטח ישראל. הכטב"מים מביאים לו גם מודיעין חזותי רב – שמאפשר לו לאתר ריכוזים ומתקנים של צה"ל, בעיקר במקומות שאינם מוצבים ממוגנים, והוא פועל בעיקר נגדם כתגובה על פגיעות שלנו בפעילי חיזבאללה.
3 צפייה בגלריה
כטב"ם שנפל במועצה האזורית מטה אשר
כטב"ם שנפל במועצה האזורית מטה אשר
נסראללה, וכטב"ם של חיזבאללה שנפל בצפון בפברואר האחרון
צריך גם לחקור ולברר למה לא הייתה התראה לפני המתקפה, שבה היה שימוש בשני כטב"מים. נראה כי הסיבה לכך היא שחיזבאללה למד להפעיל את הכטב"מים מתוך ערוצים עמוקים, ולהשתמש בתוואי שטח כדי לאפשר לכטב"ם שטס נמוך להתחמק מהמכ"מים של צה"ל. גם חתימת המכ"ם הנמוכה של הכטב"ם מסייעת לו בחמיקה. ככל הנראה, שילוב של טקטיקת הפעלה נכונה מצד חיזבאללה וממדיו הזעירים של הכטב"ם – מונעים גילוי והתראה מוקדמים.
תגובת צה"ל, שלמעשה החלה זמן קצר אחרי האירוע הקשה בשטחנו, כנראה עוד תסלים ותכלול תקיפה נרחבת של מטרות חיזבאללה בדרום לבנון – אבל היא מחייבת גם את פיקוד הצפון להסיק מסקנות לגבי היערכות הכוחות הפרוסים כעת ברחבי הגליל, שערוכים להגן על האזור או לצאת למתקפה בתוך שטח לבנון אם וכאשר יורה על כך הדרג המדיני.
כדי להימנע מאבידות, היחידות שפרוסות גם בעומק שטח הגליל ולא רק ממש על הגבול צריכות להיות מוסוות היטב ופרוסות בדלילות, כדי שמטח אחד או נחיל כטב"מים ניתזים לא יסב אבדות. הפריסה בהר דב היא דוגמה לפריסה שצריכה להיות בכל רחבי הגליל בתקופה הקרובה.
3 צפייה בגלריה
נפילה בחורפיש
נפילה בחורפיש
תיעוד מרגעי הפגיעה בחורפיש
ויש היבט נוסף: האירוע אתמול והתגובה עליו מייצרים פוטנציאל להסלמה רבתי שתצא משליטה. לישראל וגם לחיזבאללה אין עניין כרגע במלחמה, אבל התגובה והתגובה שכנגד עלולות לייצר קורבנות בשני הצדדים, ונפגעים בנפש נוספים עלולים לקרב אותנו לסף המלחמה. גם אפשרות זו חייבת להילקח בחשבון.
צה"ל, בכל מקרה, מוכן לצאת לתמרון בתוך לבנון בתוך שעות – אבל עדיף להימנע מעימות מלחמתי, כל עוד קיימת אפשרות לבצע עסקה לשחרור החטופים שמוחזקים ברצועת עזה, וכל עוד קיימת אפשרות להגיע להסדרה סבירה בלבנון באמצעות משא ומתן דיפלומטי. המשמעות לגבינו היא שצריך לנהל הליכה זהירה מאוד, על הסף שבין תגובה עצימה לבין מהלך אגרסיבי שעלול לצאת משליטה.
פורסם לראשונה: 22:11, 05.06.24