3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר
"כשהוא אומר שצריך למחוק את חווארה, בשכם מתייחסים לזה ברצינות". סמוטריץ'
(צילום: רפי קוץ)
80 הרוגים פלסטינים מתחילת השנה ביהודה ושומרון, מול זירה עזתית השומרת על יציבות ותזכה בקרוב להקלה כלכלית נוספת: בצה"ל נערכים לחודש חג הרמדאן שיחל בשבוע הבא בעזרת כוחות סדירים נרחבים שייפרסו ביהודה ושומרון, וללא גדודי המילואים שיזכו להפוגה בחודש שבו יצוין גם חג הפסח.
בצבא רוצים להשקיע בתקופה הנפיצה של הרמדאן בכוחות הסדירים המיומנים יותר, עם מספר גדודי תגבור בהתאם להערכת מצב שתיקבע בימים הקרובים, ובכפוף לאירועים נקודתיים כמו תפילות חריגות במערת המכפלה בחברון וימי אזכור מוסלמיים. כבר בשבועות האחרונים התגברו פעילויות הסיכול של צה"ל נגד כוונות מחבלים לבצע פיגועים, בשורה של מבצעי מעצרים נרחבים בכל הגזרות וכן בתפיסת 120 כלי נשק מתחילת השנה, כמו גם תפיסת מחרטות לייצור אמל"ח בגדה.
3 צפייה בגלריה
 עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל בג'נין
 עימותים בין פלסטינים לכוחות צה"ל בג'נין
עימותים בג'נין. 80 פלסטינים נהרגו מתחילת השנה
(צילום: EPA)
בנוסף, לפחות שלושה פיגועים סוכלו בחודש האחרון בזכות מאות מארבים שמשכיבים כוחות צה"ל, בעיקר בשומרון. בשלושת החודשים האחרונים נהרגו במהלך חילופי אש עם כוחות צה"ל כ-80 פלסטינים באיו"ש, רובם מחבלים ושבעה-שמונה מהם, לפי הערכות בישראל, בלתי מעורבים - אך נכחו בזירות הקרב בין לוחמי צה"ל לחמושים פלסטינים. בצבא מעריכים כי לפחות שניים מהם נורו מאש פלסטינית.
"בכל השנה שעברה, שהייתה מרובה באירועי טרור מיו"ש ומבצעים שהסתיימו בהרוגים פלסטינים, נהרגו 156 פלסטינים - רובם ככולם מחבלים", אמר ל-ynet גורם ביטחוני בכיר. "אנחנו עוד לא ברבעון הראשון של 2023 וכבר חצינו את מחצית הכמות". לצורך ההשוואה, מאז מבצע "שומר החומות" לפני כשנתיים - ולהוציא את מבצע "עלות השחר" בשנה שעברה - נהרג מאש צה"ל עזתי אחד, וגם הוא כנראה בטעות לאחר שצפר כשהתקרב לגדר המערכת וזוהה כחשוד. באותה תקופה נהרגו מאש צה"ל כ-300 פלסטינים ביהודה ושומרון, רובם ככולם מחבלים.
בצבא מודאגים מאמירות קיצוניות של פוליטיקאים ישראלים שמתפרשים אחרת בציבור הפלסטיני: "כאשר סמוטריץ' אומר שצריך 'למחוק את חווארה', אז בשכם מתייחסים לכך ברצינות, מאמינים לו ולא עוקבים אחר ההתנצלויות שלו. לכל אמירה ומעשה שכזה יש השפעה מיידית על מה שקורה בשטח".
בתקופה האחרונה דוללה יחסית הכמות של גדודי התגבור בקו התפר, ובהתאם הורגשה עלייה קלה בכמות השוהים הבלתי חוקיים החוצים לישראל. בפיקוד המרכז פועלים להכנסת מצלמות ומכ"מים נוספים שיכסו יותר שטחים מתים נטולי כיסוי איסופי לאורך תוואי הגדר הפרוצה בקו התפר, ובמקביל השלימו בשבועיים האחרונים את הקמת המכשול ההנדסי החדש ליד הקו הירוק בדרום מזרח הר חברון. גם מהלך זה יאפשר הורדת גדוד אחד שפעל באזור נגד הסתננות שוהים בלתי חוקיים ויקל על עומס המילואים. בצה"ל מתכוונים להשלים את הקמת החומה והגדר החדשה לאורך כ-100 ק"מ במקום הגדר הפרוצה, במרחב שמצפון וממערב לג'נין. בסך הכול יש כ-750 ק"מ של תוואי קו תפר ישן.
באוגדת איו"ש קיימו לאחרונה סדרה של תרגילי חטיבות מרחביות והשתלמויות לכוחות כחלק מההיערכות לרמדאן, תוך נקיטת צעדים שיאפשרו את שמירת חופש הדת והפולחן. בישראל צפויים גם השנה לאשר שורה של הקלות לרגל הרמדאן, בהם אישורים לפלסטינים לטייל בישראל והיתרים לעזתים לעלות להר הבית בירושלים. בצבא יש מי ששואב עידוד קל מחזרתם של מנגנוני הביטחון לפעילות משמעותית קצת יותר, לפחות בשכם: בשבועיים האחרונים פעלו השוטרים הפלסטינים לאכיפת הלוויית פעיל חמאס שנהרג מאש צה"ל.
3 צפייה בגלריה
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
פועלים כדי לוודא שאירועים מסוג זה לא יחזרו על עצמם. הפרעות בחווארה, חודש שעבר
פחות מחודש לאחר הפרעות בחווארה, בצבא ובמערכת הביטחון פועלים בימים אלו לוודא שאירועים מסוג זה, שהיו צפויים מראש וידועים לחטיבת שומרון, לא יחזרו על עצמם. גורם בכיר במערכת הביטחון מכנה את ליל הפרעות, בפרספקטיבה של שלושה שבועות לאחר שהתרחשו, כ"אירוע קשה אסטרטגית, מבצעית וערכית הפוגע בלגיטימציה של צה"ל. כמות האנשים שירדו לכפר ועוצמת מעשיהם הפתיעה". בימים האחרונים נפתחה חקירה פלילית בחשד לירי הקטלני שבוצע באותו הלילה על ידי יהודי שהרג פלסטיני בלתי מעורב מכפר סמוך.
באופן פורמלי, התיאום הביטחוני הופסק בין הצדדים על ידי הרשות הפלסטינית לנוכח ריבוי ההרוגים, אך בשטח עצמו נשמר הקשר בין הצדדים - לרוב דרך גורמים שלישיים - גם בפעילויות מבצעיות וגם בצירים מודיעיניים. מבחינת הזירה העזתית, במערכת הביטחון מעודדים מהיציבות היחסית הנשמרת בה, בעיקר לאור 17 אלף הפועלים שנכנסים מדי יום לעבוד בישראל. "חלקם חוזרים עם משכורת של 12,000-7,000 שקלים בחודש, יותר משכרו של מנהיג חמאס יחיא סינוואר", אמרו גורמי ביטחון, העשויים להמליץ בקרוב לאשר את מלוא מכסת הפועלים הנוכחית שקבעה ממשלת ישראל - כ-20 אלף במספר, דרך מעבר ארז.
"הרמדאן הוא חודש של חג ולכן רבים ברשות ובעזה ירצו דווקא לשמר אותו בשקט, כמנוף כלכלי שבו רבים יוצאים לקניות בתוך הרשות, גם ערביי ישראל", הוסיפו הגורמים. "עם זאת, ביותר ויותר זירות יש ניסיונות של ארגוני הטרור ושל מחבלים לקבוע משוואות חדשות לבחינת ישראל בשבועות האחרונים, וזה מטריד אותנו; על כל ארבעה-חמישה הרוגים בג'נין או בשכם יש פתאום ירי של רקטות מעזה שמבצעים מחבלים סוררים או פעילי ג'יהאד אסלאמי, בניגוד לעמדת חמאס".
במערכת הביטחון מסמנים גם את סוגיית האסירים הפלסטינים כנפיצה במיוחד, אם אכן יוכנסו הרעות משמעותיות בתנאיהם בבתי הכלא הביטחוניים. עבור הפלסטינים, האסירים נחשבים לסמל לאומי לצד ירושלים, הר הבית וסוגיית הקרקעות.