גורמים משפטיים בכירים התייחסו בשיחה עם ynet לפשיטה של מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) על מחנה שדה תימן, שבמהלכה עוכבו לחקירה תשעה חיילי מילואים בחשד להתעללות מינית קשה במחבל נוחבה. "החשדות חמורים, מדובר בחשדות להתעללות חמורה שחייבים להיבדק, חייבים לחקור אותם ועדיף שאנחנו נחקור", אמרו הגורמים המשפטיים הבכירים. "החקירות הפנימיות חוסכות חקירות חיצוניות בינלאומיות".
עוד אמרו הגורמים כי "התעללות בעצירים עלולה לגרום לנזק בינלאומי חסר תקדים שלא נוכל להתמודד מולו והחקירות הפנימיות מגינות על ישראל מבית הדין בהאג. אם לא נחקור ונבדוק, אנחנו קונים לצמרת המדינית והצבאית כרטיס לבית הדין בהאג ולצעדים חמורים כלפיהם ונגד מדינת ישראל. החשודים עוכבו לחקירה ולא נעצרו, הם יקבלו הליך הגון והוגן ואף אחד לא חורץ את גורלם".
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
(צילום: הרצל יוסף, אילנה קוריאל)

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה הודעת גיבוי לפרקליטה הצבאית הראשית האלופה יפעת תומר-ירושלמי. לדברי בהרב-מיארה, "כשם שיש לאפשר לצה"ל מרחב פעולה מלא ללחימה, יש להקפיד על התנהלות על-פי דין. אני נותנת גיבוי מלא לפרקליטה הצבאית הראשית, ולרשויות אכיפת החוק בצה"ל ובמשטרת ישראל, הפועלות באופן מקצועי והגון לשם קיום החוק. על רשויות אכיפת החוק חלה חובה לברר חשדות לביצוע עבירות ולאכוף את הדין על-פי העובדות והדין החל עליהן".
מיד לאחר פשיטת המשטרה הצבאית על המחנה שבו מוחזקים במעצר מחבלי חמאס, התפתחו במקום עימותים פיזיים בין השוטרים הצבאיים לחיילי מילואים. המחבל עצמו פונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע עם חבלות בישבנו, ובעקבות כך נפתחה החקירה בחשד להתעללות.
שרים וחברי כנסת מהימין מיהרו לגנות את עיכוב החשודים, וכמה מהם הגיעו למחנה שסמוך לבאר שבע כדי לתמוך בהם. במקביל, עשרות אזרחים שהגיעו לזירה כדי להביע את מחאתם על עיכוב חיילי המילואים, פרצו למחנה. המפגינים קראו קריאות תמיכה בחשודים ובהמשך גם חסמו את היציאה מהמחנה. כמה מפגינים החלו לצעוד במחנה, תוך כדי כך שחיילים מנסים להדוף אותם. ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) תועד נכנס לבסיס ללא אישור דרך פרצה בגדר. מחאה התפתחה גם בבסיס בית ליד ליד נתניה שאליו הובאו שמונת החשודים.
1 צפייה בגלריה
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
מחאה נגד פשיטת המשטרה הצבאית על מתקן הכליאה בשדה תימן
המחאה במחנה שדה תימן
(צילום: הרצל יוסף)
יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין (הליכוד) מיהר להודיע שיכנס דיון על "התנהלות הפצ"רית". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) התייצב לצד החשודים, ומסר כי "המחזה של שוטרי משטרה צבאית מגיעים לעצור את מיטב גיבורינו בשדה תימן הוא לא פחות ממביש. ממליץ לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולרשויות הצבא לגבות את הלוחמים וללמוד משירות בתי הסוהר - נגמרו הקייטנות והסבלנות נגד המחבלים. לוחמים צריכים לקבל גב על מלא".
ש"ס תמכה בדעתו גם כן: "המראות החמורים של שוטרים צבאיים רעולי פנים פושטים על בסיס צה״ל ועוצרים חיילים כאחרוני הפושעים - צריכים להטריד כל אזרח במדינה. חיילינו היקרים המוסרים את נפשם במלחמה קשה מול אויבי החמאס הרצחניים צריכים לקבל את מלוא הגיבוי ומלוא הכבוד וההערכה".
מנגד, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (יש עתיד) תקף: "הפריצה לשדה תימן היא עבריינות עלובה ומסוכנת של ח״כים שמחלישים ומפרקים את צה״ל, מחלישים ומפרקים את מדינת ישראל, מכרסמים מבפנים את יסודות כוחנו. הפוליטיקאים שהפקירו את החטופים, הפקירו את הביטחון והרסו את החברה הישראלית, הורסים עכשיו את שרשרת הפיקוד. המדינה בסכנה קיומית אם האנשים האלה לא יעופו מהשלטון ומחיינו".
יו"ר "הדמוקרטים" יאיר גולן אמר: "הגענו לזמן הכרעה - מדינת יהודה הפשיסטית או מדינת ישראל הליברל-דמוקרטית. מי שמאפשר לכהניסטים להיכנס לממשלה מגלה עד כמה חמורה התופעה כשהם בוחרים למרוד בצבא. ככל שבוצעו עבירות פליליות על-ידי חיילים שפעלו בניגוד לפקודות, חובת הצבא והמדינה לחקור אותן. אסור לצבא לאפשר לתופעות של פלנגות עברייניות לעשות בצבא כרצונן. כרגיל - שתיקת ראש הממשלה מדברת בעד עצמה".
שר הביטחון יואב גלנט גינה את הפריצה למחנה בדרום: "לוחמי צה"ל בסדיר ובמילואים נלחמים כבר למעלה מתשעה חודשים בחירוף נפש במלחמה הצודקת ביותר שידענו בכל שנות קיומנו. ‏אני מלא הערכה לחיילים המבצעים את המשימה המורכבת והחשובה של כליאת מחבלי חמאס, מחבלים שפלים שעימם נבוא חשבון ונמצה את הדין בדרך המחמירה ביותר. ‏צה"ל ימשיך ויפעל בהתאם לחוק. עלינו לאפשר לגורמים המוסמכים לקיים את הבדיקות הנדרשות תוך שמירה על כבוד חיילינו. גם בשעת כעס החוקים מחייבים את כולם - לא מתפרצים לבסיסי צה"ל ולא עוברים על חוקי מדינת ישראל".
דקות לאחר הודעת שר הביטחון, פרסמה לשכת ראש הממשלה הודעת גינוי קצרה לפריצה לבסיס: "ראש הממשלה בנימין נתניהו קורא להרגעה מיידית של הרוחות בשדה תימן, ומגנה בתוקף את הפריצה לתוך בסיס של צה"ל".
מדובר צה"ל נמסר כי "בעקבות חשד להתעללות חמורה בעצור אשר הוחזק במתקן הכליאה בשדה תימן, נפתחה בהוראת הפרקליטות הצבאית חקירה של המשטרה הצבאית".
במקביל, נציגי המדינה ובכללם היועצת המשפטית לממשלה, שר הביטחון והפצ"רית ביקשו מבג"ץ לדחות בשבוע את תגובתם המשלימה לעתירת האגודה לזכויות האזרח שמבקשת לסגור את מחנה שדה תימן. בבקשה צוין: "בשל האירועים הביטחוניים הקשים שאירעו בשבת בצפון הארץ, והמתיחות הביטחונית הקיימת לצד הצורך בהמשך מאמצי הלחימה בגזרות השונות, נבצר מהגורמים הבכירים בצה"ל להידרש לגיבוש כתב התשובה בעת הזו, ודרוש להם פרק זמן נוסף".
בהכנת הכתבה השתתף גלעד מורג